امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
ابوبکر و عمر از صفات پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله بهره مند نبودند تا چه رسد به اینکه سنخیّت داشته باشند

ابوبکر و عمر از صفات

پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله بهره مند نبودند

تا چه رسد به اینکه سنخیّت داشته باشند

آیا اسلام دارای یک بُعد است یا دارای ابعاد گوناگون است؟ بدیهی اسلام دین یک بعدی نیست، بلکه دارای ابعاد گوناگون است  به همین جهت پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله دارای همه ابعاد رهبری بودند مانند علم، اخلاق، شجاعت، سخاوت، تقوی  و سایر امور پسندیده و از همۀ مسائل اشتباه دور و بریء بودند.

با توجّه به این مقدّمه آیا کسی که خلیفه و جانشین آن حضرت می شود باید در همۀ ابعاد با پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله سنخیّت داشته باشد، آیا بگوییم خلیفه لازم نیست دارای هیچ یک از صفات پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله باشد یا داشتن بعضی از آن ها کافی است، بدیهی است کسی که از همۀ جهات، دارای سنخیّت با پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله نداشته نباشد، جایگزین آن حضرت نمی تواند بشود و فقط کسی می تواند جایگزین و جانشین و خلیفۀ آن حضرت باشد که از همۀ جهات دارای سنخیّت با آن حضرت باشد و چنین کسی نیست مگر حضرت امیرالمومنین علیه السلام که به دلیل آیۀ مباهله نفس پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله بودند.

بدیهی است ابوبکر، عمر و ... دارای علم، قدرت، شجاعت، قضاوت و بسیاری از صفات دیگر پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله نبودند و بهره ای از آن ها نداشتند تا چه رسد به اینکه سنخیّت با پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله داشته باشند.

 

 

 

    بازدید : 4997
    بازديد امروز : 11953
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128931075
    بازديد کل : 89555523