امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
زیارت امام حسین علیه السلام در ماه محرم الحرام


فصل دوّم

 

در زیارت‌هایی که متعلق به ماه‌ها است

 

***

زیارت امام حسین علیه السلام

در ماه محرم الحرام


شیخ طوسی رحمه الله در مصباح المتهجّد گوید: محرّم آخرین ماه حرام است، حرمت آن عظیم بوده است در جاهلیت و در اسلام، در اولین روز آن خداوند تبارک و تعالی دعای حضرت زکریا را به اجابت رسانده، در سومین روز آن یوسف از چاه رهایی یافته بنابر آنچه در اخبار روایت شده، در پنجمین روز آن موسی بن عمران علیه السلام از دریا عبور کرده، در هفتمین روز آن خداوند در کوه طور با موسی سخن گفته، در نهمین روز آن خداوند تعالی یونس را از شکم ماهی خارج فرموده، در دهمین روز آن قتل حضرت سید الشهداء حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام اتفاق افتاده است.
در این روز دهم زیارت آن حضرت مستحب است و روزه ده روزه آن مستحب است، در روز دهم از خوراکی و آشامیدنی تا هنگام عصر امساک باید کرد و آنگاه اندکی از تربت تناول نمود، در روز عاشورا احزان آل محمّد علیهم السلام تجدید می‌شود، مستحب است که از خوشی‌ها و لذت‌ها اجتناب شود و تا بعد از عصر همان طور که گفتیم اقامه عزا نماییم و به سوگ بنشینیم.
شیخ مفید رحمه الله در کتاب مزار از زید شحام و او از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

کسی که قبر مبارک حضرت ابا عبد الله حسین بن علی علیهما السلام را در روز عاشورا با معرفت حقّ آن حضرت زیارت کند مانند آن است که خداوند عزیز و بلند مرتبه را در عرش زیارت نموده باشد.

جابر جعفی از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمودند:

کسی که در شب عاشورا کنار قبر امام حسین علیه السلام بیتوته کند خدا را ملاقات خواهد کرد در حالی که به خون خویش آلوده باشد، گویا همراه امام حسین علیه السلام کشته شده است.

و فرمودند:

کسی که قبر مطهّر حضرت ابا عبد الله علیه السلام را در روز عاشورا زیارت کند و نزد آن بیتوته کند مانند کسی است که در پیش روی او به شهادت رسیده است.

حریز از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

کسی که امام حسین علیه السلام را در روز عاشورا زیارت کند بهشت برای او واجب گردد.


(1) مزار مفيد: 51، مزار كبير: 351، مصباح المتهجد: 771، بحارالانوار: 104/101 ح8.

 





 

    بازدید : 15492
    بازديد امروز : 1099
    بازديد ديروز : 23197
    بازديد کل : 128865880
    بازديد کل : 89522918