امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
انتخاب فرد صالح يا فاسد؟!!

انتخاب فرد صالح يا فاسد؟!!

   تاكنون ثابت كرديم هيچ گاه مردم نمى‏ توانند كسى را به ‏عنوان خليفۀ پيغمبر خدا تعيين كنند، اكنون مى‏ گوئيم: بر فرض كسى‏ بیعت در سقیفه را بپذيرد و بگويد مردم مى‏ توانند با رأى‏ گيرى كسى را به ‏عنوان جانشين پيغمبر خدا و رهبر الهى و معنوى انتخاب كنند؛ مى‏ گوئيم: آيا مردم براى انجام اين مسئلۀ حياتى بايد يك فرد مؤمن و لايق و هم‏رنگ با پيغمبر اكرم صلّی الله علیه وآله را انتخاب كنند يا هر كسى را كه ‏خواستند اگر چه يك فرد خطاكار باشد؟!

   بديهى است كه به صريح آيات قرآن، كسى كه اسير دست شيطان ‏است نمى‏ تواند جايگزين و جانشين پيغمبر معصوم صلوات الله عليه ‏شود، و متأسّفانه در جريان سقيفه همان گونه كه از كتاب هاى اهل سنّت‏ استفاده مى‏ شود اين چنين شد!!

   براى روشن شدن اين حقيقت گفتۀ ابوبكر را كه چند تن از مشاهير اهل سنّت نقل كرده ‏اند بيان مى‏ كنيم و آن گاه براى آنكه گفتارمان ‏مستدلّ و همراه با برهان قاطع باشد به قرآن مجيد متمسّك مى‏ شويم:

   كنز العمّال از ابوبكر نقل كرده است كه او پس از به دست گرفتن ‏قدرت گفته است:

   آيا گمان مى ‏كنيد من در ميان شما به روش و سنّت رسول الله صلّی الله علیه وآله‏ رفتار مى ‏كنم، من آن گونه عمل نمى‏ كنم! زيرا كه آن حضرت به وسيلۀ‏ وحى از انجام اشتباهات محفوظ بود و مَلَكى همراه با او بود؛ ولى با ‏من شيطانى هست كه مرا آسيب مى‏ رساند پس هر گاه من غضب كردم ‏از من اجتناب كنيد.(1)

   آنچه از كلام وى معلوم مى‏ شود كه شيطان آن چنان بر او مسلّط شده كه اختيار از او گرفته مى‏ شود! از اين رو به ديگران مى‏ گويد از من ‏پرهيز كنيد!

ابوبکر می گوید إنّ لي شیطان یعترینی به معنای این است که شیطانی با من است و من در تسخیر او هستم که لازمه اش مسلّط بودن آن شیطان بر ابوبکر است.

  آيا كسى كه شيطان بر او مسلّط است جانشين كسى است كه مَلَک ‏در نزد اوست، از اين گذشته مگر خداوند در قرآن خطاب به شيطان‏ نفرموده است:

«إنّ عبادي ليس لك عليهم سلطان إلّا من اتّبعك من ‏الغاوين وإنّ جهنّم لموعدهم أجمعين»(2).

به راستى تسلّطى بر بندگان من ندارى مگر كسى كه ‏پيروى تو را نمايد از گمراهان و به حقيقت جهنّم‏ وعده ‏گاه تمامى آنان است.

بار ديگر دربارۀ اعتراف ابوبكر دقّت كنيد، سپس آن را با كلامى كه‏ خداوند فرموده است بسنجيد، با توجّه به آيۀ شريفه آيا كسى كه ‏شيطان بر او مسلّط شده داراى لياقت خلافت و جانشينى رسول ‏خدا صلّی الله علیه وآله است؟

   كسى كه مى‏ گويد: از من دورى كنيد و بپرهيزيد، چه امتيازى بر ديگران دارد؟ كسى كه صريحاً مى‏ گويد: من به روش و سنّت رسول ‏خدا صلّی الله علیه وآله عمل نمى ‏كنم چگونه جانشين آن حضرت است؟


(1) كنز العمّال: 3 / 136، اين گفته با اندكى تفاوت در مجمع الهيثمى: 5 / 183، و الإمامة والسياسة: 6، و طبقات ابن سعد: ج 3 بخش اوّل ص 129، و تاريخ ابن جرير: 2 / 440 آمده است. به نقل السبعة من السلف: 9.

(2) سورۀ حجر، آيۀ 42. 

 

 

 

    بازدید : 5746
    بازديد امروز : 16407
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128939979
    بازديد کل : 89559977