امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
پیامبران الهی برای خود جانشین تعیین کرده اند

پیامبران الهی

برای خود جانشین تعیین کرده اند

   این یک مسئله عقلی است که بر هیچ پیغمبر و امامی سزاوار نیست که ملّت و پیروان خود را سرگردان بگذارد نه برای خود جانشین و وصی تعیین کند و نه به آن ها دستور دهد که خودشان با مشورت کسی را به عنوان خلیفه تعیین کنند؟ این در صورتی است که بگویم ممکن است پیامبران و ائمّه علیهم السلام جانشین برای خود تعیین نکنند.

   ولی بنابراین عقیده شیعه که تعیین جانشین و وصی یک امر الهی است و همۀ پیامبران و ائمّۀ اطهار علیهم السلام برای خود جانشین تعیین کرده اند، دیگر نوبت به تعیین خلیفه نمی رسد، ولی به عقیدۀ اهل تسنّن که می گویند پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله برای خود وصیّ و جانشین تعیین نکرده اند؟ پس باید به مردم گفته باشند که من برای خود جانشین و وصی تعیین نمی کنم و شما خودتان کسی را به عنوان خلیفه و جانشین معیّن کنید: این نکته مسلّم است که حتّی یک بار آن حضرت نفرموده اند من برای خود وصی و جانشین تعیین نمی کنم و شما خودتان کسی را تعیین کنید. علاوه بر اینکه در روایات متواتر رسول خدا صلّی الله علیه وآله حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام  را به عنوان وصی و خلیفه تعیین کرده اند. بنابراین جایی برای این مطلب باقی نمی ماند که آن حضرت به مسلمانان بفرمایند من کسی را به عنوان وصی خود تعیین نمی کنم و شما خودتان کسی را به عنوان خلیفه تعیین کنید.

   حتّی در یک مورد نقل نشده است که رسول خدا صلّی الله علیه وآله چنین چیزی را به مردم فرموده باشند پس چون امر به تعیین خلیفه در این باره نفرموده اند و رها کردن مردم به حال خود سزاوار هیچ پیامبر و امامی نیست یقیناً آن حضرت کسی را به عنوان وصی تعیین کرده اند پس جایی برای انتخاب خلیفه توسط مردم باقی نمی ماند.

 

 

    بازدید : 4827
    بازديد امروز : 18410
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128943984
    بازديد کل : 89561980