امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
آیا برای خلافت ابوبکر اجماع واقع شد

آیا برای خلافت ابوبکر اجماع واقع شد؟

اهل تسنّن می گویند برای خلافت ابوبکر اجماع واقع شده است، یعنی مسلمانان با ابوبکر بیعت کردند و او را به عنوان خلیفۀ رسول الله صلّی الله علیه وآله قبول کردند.

اگر آن ها واقعاً به این مطلب اعتقاد دارند و می گویند همه ابوبکر را خلیفۀ رسول خدا صلّی الله علیه وآله می دانند، و معتقدند اجماع بر این مسئله واقع شده، اگر آن ها واقعاً چنین عقیده ای دارند، این عقیده یعنی ادّعای اجماع مردم بر خلافت ابوبکر، دلیل است بر ارتداد همۀ آن ها زیرا آن ها خودشان روایت نقل کرده اند که «ارتدّ الناس بعد النبی الاّ سبعة» اگر آن ها اجماع بر خلاف ابوبکر را پذیرفته اند ارتداد همۀ کسانی را که در اجماع آن ها شرکت داشتند ثابت می کند زیرا این روایت دلیل بر ارتداد آن ها است.

پس آن ها ناگزیرند یا بگویند چنین اجماعی واقع نشده و آنچه را که آن ها دربارۀ اجماع مردم بر خلافت ابوبکر نقل کرده اند ادّعایی بیش نیست و هیچ صحّت ندارد. و اگر اجماع را قبول دارند پس باید روایت ارتدّ الناس بعد النّبی الاّ سبعة (با تعبیرات مختلفی که نقل شده) ردّ نموده وآن را انکار کنند و بگویند علمای اهل تسنّن که این روایت را نقل کرده اند، اشتباه کرده اند.

 

 

    بازدید : 4479
    بازديد امروز : 15704
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128938573
    بازديد کل : 89559274