امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
غدیر لفظ مولی

غدیر لفظ مولی

1. اگر مولی به معنای دوستی باشد با آیۀ شریفۀ (الیوم أکملت لکم دینکم) سازگار نیست. چون رسول خدا صلّی الله علیه وآله بارها و بارها قبل از روز عید غدیر مردم را به دوستی بلکه مودّت امیرالمؤمنین علیه السلام و ذوی القربای خود امر فرموده بودند، پس «الیوم اکملت لکم دینکم» یعنی ولایت و سرپرستی امیرالمؤمنین علیه السلام.

2. اگر مولی به معنای دوستی و محبّت باشد با کلمۀ «الیوم» در آیۀ شریفه نمی سازد زیرا همانگونه که گفتیم بارها و بارها رسول خدا صلّی الله علیه وآله مردم را امر به دوستی و مودّت امیرالمؤمنین علیه السلام نموده بودند . پس اکمال دین که در روز عید غدیر واقع شده به خاطر ولایت و سرپرستی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام است نه صرف دوستی و محبّت.

3. گفتۀ عمر که به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام گفت اصبحت مولای و مولی کلّ مؤمن و مؤمنة دلیل بر این است که مقصود از مولا، سرپرستی و ولایت است نه دوستی زیرا می گوید: «اصبحت» یعنی امروز مولای هر مؤمن و مؤمنه ای شدی.

4. گفتار رسول خدا صلّی الله علیه وآله که: «أنت مولی ... بعدي» این کلمۀ بعد دلالت می کند که ولایت به معنای سرپرستی و رهبری است نه دوستی ، زیرا اگر مولی به معنای دوستی بود کلمۀ (بعدی) معنی نداشت زیرا در زمان حیات رسول خدا صلّی الله علیه وآله نیز مردم مأمور به دوستی حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بودند.

 

 

 

    بازدید : 4418
    بازديد امروز : 11300
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128929770
    بازديد کل : 89554870