امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
نكتۀ قابل توجّه

نكتۀ قابل توجّه

از بعضى روايات استفاده مى‌ شود كه يك گونه تغييرات اساسى در حكومت امام عصر ارواحنا فداه واقع مى‌ شود كه تا قبل از تشكيل حكومتِ عدل الهى آن حضرت به آن ها عمل نشده و نمى‌ شود. 
از جمله آن ها مى‌ توان به كشتن پيرمرد زانى و فرد مانع الزكاة تصريح كرد. و همچنين به ارث بردن برادر از برادر بر اساس برادرى در عالم اظلّه، نه تولّد در عالم خاكى، مى‌ توان اشاره نمود. 
در اين باره روايتى كوتاه و سربسته از امام صادق و امام كاظم عليهماالسلام نقل شده است و توضيحى پيرامون آن بيان نفرموده‌اند. اگر نظام ارث در عصر حكومت حضرت بقيّة الله الأعظم ارواحنا فداه بر اساس اخوّت در عالم اظلّه باشد ـ نه نسبت در عالم خاك ـ تغيير عظيمى در نظام ارث در جهان به كار گرفته خواهد شد. 
اكنون به اصل روايت توجّه كنيد: امام صادق و امام كاظم عليهماالسلام فرمودند: 

لو قد قام القائم (عليه السلام) لحكم بثلاث لم يحكم بها أحد قبله: يقتل الشيخ الزاني، ويقتل مانع الزّكاة، ويورّث الأخ أخاه في الأظلّة.(1)
وقتى كه قائم ( عليه السلام) قيام نمايد حتماً به سه چيز حكم خواهد نمود كه هيچ كس به آن قبل از او حكم نكرده است: پيرمرد زناكار را مى‌كشد، مانع الزكاة را به قتل مى‌ رساند، و به برادر از برادر اظلّه‌ اى ارث مى‌دهد.

جالب توجّه است كه در اين روايت هم امام صادق و هم امام كاظم عليهماالسلام تصريح مى‌ نمايند كه قبل از امام عصر عجّل الله تعالى فرجه كسى به آن سه چيز حكم نكرده است.
آيا ظاهر روايت اين است كه تغيير در نظام ارث اختصاصى به برادر ندارد؛ بلكه تمام افراد در تمام طبقات ارث، بر اساس خويشاوندى و نسبتى كه در عالم اظلّه با يكديگر دارند ارث خواهند برد؟! اگر چنين باشد، تحوّل شگفتى در جهان در مسألۀ ارث در عصر درخشان ظهور صورت مى‌ گيرد ولى روايت ديگرى وجود دارد كه مقصود از اخوّت و برادرى در عالم اظلّه را روشن مى‌ نمايد. در آن روايت امام صادق عليه السلام مى‌ فرمايند:

إنّ الله عزّ وجلّ آخى بين الأرواح في الأظلّة قبل أن يخلق الأجساد بألفي عام، فإذا قام قائمنا أهل البيت (صلوات الله تعالى عليهم) ورّث الأخ الّذي آخى بينهما في الأظلّة، ولم يورّث الأخ من الولادة.(2)
خداوند عزّ وجلّ در عالم اظلّه ميان ارواح برادرى ايجاد نمود؛ دو هزار سال قبل از آنكه اجساد را بيافريند. هرگاه قائم ما اهل بيت (صلوات الله عليهم) قيام نمايد از برادر به برادرى كه در عالم اظلّه برادرى ميان آنان ايجاد شده ارث مى‌ دهد نه برادرى كه در ولادت باهم برادرند.

اين روايت نيز دليل بر حكم تازه‌اى است كه در عصر ظهور به آن عمل خواهد شد و قبل از آن كسى به آن عمل نكرده است .
قابل توجّه است كه اين روايت، خبر واحد است و حكم قطعى بر مدلول آن ـ تفاوت در عالم اظلّه و عالم ما و اختلاف وارث و موروث در دو عالم ـ نياز به تلاش و بحث گسترده دارد.
 


(1) بحار الأنوار: 52 / 309 .

(2) جامع أحاديث الشيعة : 29 / 458 .

 


 

    بازدید : 4377
    بازديد امروز : 5173
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128917516
    بازديد کل : 89548743