امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۲۸) زیارت دیگری برای امام حسین علیه السلام در روز عرفه

(۲۸)

زیارت دیگری برای امام حسین علیه السلام

در روز عرفه

 

در مزار کبیر گفته است : کسی که برایش حضور در موقف حج ممکن نشد و می‌تواند خود را در روز عرفه به کنار قبر امام حسین علیه السلام برساند باید حضور پیدا کند که در آن فضیلت بسیار است و سابقاً در این کتاب ذکر نمودیم،

پس سزاوار است که از فرات غسل کنی اگر ممکن باشد و اگر نه، هر کجا که ممکن باشد، آنگاه با آرامش و وقار حرکت کن و چون به باب حائر رسدی خدا را به بزرگی یاد کن و بگو:

اللهُ أَكْبَرُ كَبِيراً، وَالْحَمْدُ لِلهِ كَثِيراً، وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيلاً، وَالْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدَانَا اللهُ، لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِ.

خدا بزرگ‌تر است بسی بزرگ‌تر، و خدا را زیاد ستایش کننده و صبح و شام تسبیح گوینده‌ام، و حمد و ستایش سزاوار خداوندی است که ما را به این امر هدایت نمود و اگر خدا ما را رهنمون نمی‌شد بدان هدایت نمی‌شدیم، رسولان پروردگارمان حق را آورده‌اند.

سپس سلام بر پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله و بر امیرمؤمنان و امامان بعد از او عرض می‌کنی و آنگاه می‌گویی:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ، عَبْدُكَ وَابْنُ عَبْدِكَ، وَابْنُ أَمَتِكَ، اَلْمُوَالِي لِوَلِيِّكَ، اَلْمُعَادِي لِعَدُوِّكَ، إِسْتَجَارَ بِمَشْهَدِكَ، وَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ ‏بِقَصْدِكَ، وَالْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي هَدَانِي لِوِلاَيَتِكَ، وَخَصَّنِي بِزِيَارَتِكَ، وَسَهَّلَ ‏لِي قَصْدَكَ.

سلام بر تو ای ابا عبد الله، بندۀ تو و پسر بنده و کنیز تو، با دوست تو دوست و با دشمن تو دشمن است، به حرم با صفای تو پناهنده کشته، با قصد نمودن تو به درگاه ربوبی تقرّب جسته است، حمد و ستایش سزاوار خداوندی است که ما را به ولایت تو رهنمون گردید و به زیارت تو اختصاص داد و قصد نمودن تو را برایم آسان نمود.

سپس داخل شو و در قسمت بالای سر بایست و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ نُوحٍ‏ نَبِيِّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُوسىَ كَلِيمِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ عِيسَى رُوحِ اللهِ.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِيبِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ ‏أَمِيرِالْمُؤمِنِينَ حُجَّةِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى، اَلسَّلاَمُ ‏عَلَيْكَ يَابْنَ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، اَلسَّلاَمُ‏ عَلَيْكَ يَابْنَ خَدِيجَةَ الْكُبْرَى.

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللهِ وَابْنَ ثَارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ، أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ ‏الْمُنْكَرِ، وَأَطَعْتَ اللهَ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ.

لَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ، وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً ظَلَمَتْكَ، وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً سَمِعَتْ‏ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ، يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، أُشْهِدُ اللهَ وَمَلاَئِكَتَهُ ‏وَأَنْبِيَاءَهُ وَرُسُلَهُ أَنِّي بِكُمْ مُؤْمِنٌ وَبِإِيَابِكُمْ مُوقِنٌ، بِشَرَائِعِ دِينِي ‏وَخَوَاتِيمِ عَمَلِي، فَصَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَى أَرْوَاحِكُمْ وَعَلَى أَجْسَادِكُمْ، وَعَلَى شَاهِدِكُمْ وَغَائِبِكُمْ، وَظَاهِرِكُمْ وَبَاطِنِكُمْ.

سلام بر تو ای وارث حضرت آدم برگزیده خدا، سلام بر تو ای وارث حضرت نوح پیامبر خدا، سلام بر تو ای وارث حضرت ابراهیم خلیل خدا، سلام بر تو ای وارث حضرت موسی کلیم خداوند، سلام بر تو ای وارث حضرت عیسی روح خداوند، سلام بر تو ای وارث حضرت محمد حبیب خداوند، سلام بر تو ای وارث امیرمؤمنان حجّت خداوند، سلام بر تو ای پسر محمّد مصطفی، سلام بر تو ای پسر علی مرتضی، سلام بر تو ای پسر فاطمه زهرا، سلام بر تو ای پسر خدیجه کبری.
سلام بر تو ای خون خدا و پسر خون خدا، و ای تنها که انتقام او گرفته نشد، شهادت می‌دهم که تو نماز را به پا داشتی و زکات پرداختی و به خوبی‌ها امر فرمودی، و از بدی‌ها و زشتی‌ها نهی نمودی، و خدا را اطاعت کردی تا دار فانی را وداع گفتی.
خدا لعنت کند گروهی که تو را کشتند و خدا لعنت کند گروهی را که به تو ستم نمودند و خدا لعنت کند گروهی را که شنیدند و بدان خشنود گشتند.
ای مولای من ای ابا عبد الله، خدا و فرشتگان و پیامبران و رسولانش را گواه می‌گیرم که من به شما ایمان دارم و به بازگشت شما یقین دارم به احکام و قوانین دینم و فرجام عملم، و قلب من در برابر قلب شما تسلیم، و امر من در برابر امر شما تابع است، درود خدا بر شما و بر جان و جسم شما و بر حاضر شما و غایب شما و بر آشکار و پنهان شما.

سپس خود را بر قبر بیفکن و آن را ببوس و بگو:

بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ، لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَجَلَّتِ الْمُصِيبَةُ بِكَ عَلَيْنَا وَعَلَى جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ، فَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً أَسْرَجَتْ‏ وَأَلْجَمَتْ وَتَهَيَّأَتْ لِقِتَالِكَ، يَا مَوْلاَيَ يَا أَبَا عَبْدِ اللهِ قَصَدْتُ حَرَمَكَ وَأَتَيْتُ مَشْهَدَكَ، أَسْأَلُ اللهَ بِالثَّارِ الَّذِي لَكَ عِنْدَهُ، وَالْمَحَلِّ الَّذِي لَكَ ‏لَدَيْهِ أَنِّ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَنْ يَجْعَلَنِي مَعَكُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآْخِرَةِ.

پدر و مادرم به فدای تو ای ابا عبد الله، عزای تو بسیار بزرگ و مصیبت وارده بر تو بر ما و بر تمامی اهل آسمان‌ها و زمین بسی گران می‌باشد، لعنت خدا بر گروهی که اسب‌ها را زین کرده و لجام زدند و خود را آماده برای نبرد با تو نمودند.
ای مولای من، حرم با صفای تو را قصد نموده و به زیارنگاه تو آمدم، از خدا می‌خواهم و درخواست می‌نمایم به شأن و مرتبه‌ای که برای تو نزد او است و به جایگاهی که برای تو نزد او است بر محمّد و آل محمد درود فرستد و مرا در دنیا و آخرت با شما قرار دهد.

سپس در قسمت بالای سر نماز بخوان به هر سوره‌ای که خواستی و چون فارغ شدی بگو:

أَللَّهُمَّ إِنِّي صَلَّيْتُ وَرَكَعْتُ وَسَجَدْتُ لَكَ، وَحْدَكَ لاَ شَرِيكَ لَكَ، لِأَنّ ‏الصَّلاَةَ وَالرُّكُوعَ وَالسُّجُودَ لاَ تَكُونُ إِلاَّ لَكَ، لِأَنَّكَ أَنْتَ اللهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ، أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَبْلِغْهُمْ عَنِّي أَفْضَلَ السَّلاَمِ وَالتَّحِيَّةِ، وَارْدُدْ عَلَيَّ مِنْهُمْ.

خداوندا برای تو نماز خواندم، رکوع و سجده نمودم، تو یکتایی و شریکی برای تو نیست، زیرا نماز و رکوع و سجده جز برای تو نمی‌باشد، چون تویی خداوند و معبود شایسته‌ای جز تو نیست. خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و از طرف من بهترین سلام و تحیت را به او برسان و از طرف ایشان پاسخ سلام را به من بازگردان.

سپس در پایین پای مبارک برو و حضرت علی بن الحسین علیهما السلام را زیارت کن که سرِ شریف آن حضرت پایین پای حضرت ابا عبد الله علیه السلام است و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ نَبِيِّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ‏ عَلَيْكَ يَابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيدِ، اَلسَّلاَمُ‏ عَلَيْكَ أَيُّهَا الشَّهِيدُ وَابْنُ الشَّهِيدِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمَظْلُومُ وَابْنُ ‏الْمَظْلُومِ، لَعَنَ اللهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ، وَلَعَنَ اللهُ أُمَّةً ظَلَمَتْكَ، وَلَعَنَ اللَهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ.

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند پیامبر خدا، سلام بر تو ای فرزند امیرمؤمنان، سلام بر تو ای فرزند حسین شهید، سلام بر تو ای شهید و ای پسر شهید، سلام بر تو ای مظلوم و ای پسر مظلوم، خدا لعنت کند گروهی را که به تو ستم نمودند و خدا لعنت کند گروهی را که آن را شنیدند و بدان رضایت دادند و خشنود گشتند.

سپس خود را بر قبر بیفکن و آن را ببوس و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ، لَقَدْ عَظُمَتِ الْمُصِيبَةُ وَجَلَّتِ ‏الرَّزِيَّةُ بِكَ عَلَيْنَا وَعَلَى جَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ، فَلَعَنَ اللَهُ أُمَّةً قَتَلَتْكَ، وَأَبْرَأُ إِلَى اللهِ وَإِلَيْكَ مِنْهُمْ.

سلام بر تو ای ولی خدا و ای پسر ولی خدا، مصیبت تو بر ما عظیم و سوگ تو و عزایت بر ما و بر تمامی مسلمانان بسی بزرگ است، خدا لعنت کند گروهی را که تو را کشتند و به سوی خدا و به شما از آنان بیزاری می‌جویم.

سپس از دری که نزد پای حضرت علی بن الحسین علیهما السلام است بیرون برو، در آنجا به سوی شهدا رو کن و آنان را زیارت نما و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللهِ وَأَحِبَّاءَهُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَصْفِيَاءَ اللهِ‏ وَأَوِدَّاءَهُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا أَنْصَارَ دِينِ اللهِ وَأَنْصَارَ نَبِيِّهِ وَأَنْصَارَ أَمِيرِالْمُؤمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ، بِأَبِي أَنْتُمْ وَأُمِّي طِبْتُمْ‏ وَطَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِي فِيهَا دُفِنْتُمْ وَفُزْتُمْ فَوْزاً عَظِيماً، فَيَا لَيْتَنِي كُنْتُ‏ مَعَكُمْ فَأَفُوزَ مَعَكُمْ.

سلام بر شما ای اولیای خدا و محبان او، سلام بر شما ای برگزیدگان خدا و دوستان او، سلام بر شما ای یاران دین خدا و ای یاری کنندگان پیامبر او و یاری کنندگان امیرمؤمنان و امام حسن و امام حسین علیهم السلام ، پدر و مادرم به فدای شما، شما پاک و زمینی که در آن دفن شده اید پاک است و به سعادت بزرگی رسیدید، ای کاش من نیز با شما بودم و همراه شما سعادتمند می‌شدم.

سپس به بالای سر مبارک بازگرد و زیاد برای خودت و اهل و عیالت و برادران مؤمن خویش دعا کن و چون خواستی بیرون روی خود را بر قبر بیفکن و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَفْوَةَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَالِصَةَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللهِ، سَلاَمَ مُوَدِّعٍ لاَ قَالٍ وَلاَ سَئِمٍ، فَإِنْ أَمْضِي فَلاَ عَنْ مَلاَلَةٍ، وَإِنْ أُقِمْ فَلاَ عَنْ‏ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللهُ الصَّابِرِينَ.

لاَ جَعَلَهُ اللهُ يَا مَوْلاَيَ آخِرَ الْعَهْدِ لِزِيَارَتِكَ، وَرَزَقَنِي الْعَوْدَ إِلَى مَشْهَدِكَ، وَالْمُقَامَ فِي حَرَمِكَ، وَأَنْ يَجْعَلَنِي مَعَكُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

سلام بر تو ای مولای من، سلام بر تو ای حجت خدا، سلام بر تو ای برگزیده خداوند، سلام بر تو ای خالص برای خدا، سلام بر تو ای امین پروردگار، سلام وداع کننده‌ای که نه رنجیده گشته و نه دلتنگ، اگر از کنار مرقدت می‌روم نه از باب ملول گشتن است، و اگر بمانم نه از جهت بدگمانی است به آنچه خداوند به صابران وعده داده است.
ای مولای من، خداوند این زیارتم را آخرین زیارت من قرار ندهد و بازگشت به سوی زیارتگاهت را و بودن در حرم باصفایت را روزی من گرداند و از او می‌خواهم که در دنیا و آخرت مرا با شما قرار دهد.

آنگاه خارج شو و هرگز پشت به ضریح مبارک نکن و زیاد بگو:

إِنَّا لِلهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ.

 «ما از خداوندیم و به سوی او بازگشت کننده‌ایم»

 


(1) مزار كبير: 462، بحارالانوار: 359/101 ح1.


 

    بازدید : 15094
    بازديد امروز : 5125
    بازديد ديروز : 23197
    بازديد کل : 128873930
    بازديد کل : 89526944