امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
فرمان حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام: به نهايت قدرت خود دست يابيد

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»

 

فرمان حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام:

به نهايت قدرت خود دست يابيد

حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السلام رد ضمن گفتارهاى بيداركننده خود، مردم را به ‏سوى هوشيارى فراخوانده و زنگ بيدارباش را براى همگان به صدا در مى‏ آوردند.
حضرت اميرالمؤمنين على عليه السلام با الفاظى كوتاه مطالب بسيار مهمّى را به ‏اطّلاع مردم مى‏ رساندند تا همه بدانند بهره ‏گيرى از بلوغ جنسى و لذّت ‏هاى‏ غريزى، كامل كننده انسان نيست و او را به تكامل نمى ‏رساند، بلكه بلوغ ‏جنسى اوّلِ راه و اوّل تكليف است كه انسان نبايد آن را در انحصار استفاده‏ هاى ‏جنسى درآورد، بلكه بايد بداند انسان داراى نهايتى است كه بايد خود را به آن ‏نهايت و به آن پايان، برساند.
تا داراى بلوغ روحى شود. نه اينكه خود را در حصار بلوغ جنسى اسير سازد.
همه جوانان بايد بدانند بلوغ جنسى، اوّل راه، اوّل كار و اوّل تكليف است، با رسيدن به اين مرحله، بايد كار را آغاز كنند و بدانند براى انسان از نظر روحى ‏نهايت و پايانى است كه براى رسيدن به آن بايد استقامت ورزيده، صبر كند وپرهيزگارى را پيشه سازد.
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در خطبه 176 نهج البلاغة چنين مى‏ فرمايند:

العمل العمل ثمّ النهاية النّهاية والاستقامة الاستقامه ثمة الصبر الصبر والورعَ الورعَ ان لكم نهايةً فانتهوا الى نهايتكم وانّ لكم‏ علما فاهتدوا بعملكم وانّ للاسلام غايةً فانتهوا الى غايته‏ واخرجوا الى الله بما افترض عليكم من حقّه و بيّن لكم من‏ وظائفه انا شاهدٌ لكم وحجيجٌ يوم القيامة عنكم.(1)
كار، كار (انجام دهيد!) آنگاه آن را به پايان رسانيد، به پايان رسانيد وپايدارى، پايدارى (كنيد)  آنگاه شكيبايى (ورزيد) شكيبايى، و پرهيزكارى(پيشه كنيد) پرهيزگارى، شما را نهايتى است پس خود را به نهايتتان ‏برسانيد، و شما را نشانه ‏اى است؛ به وسيله نشانه تان راه يابيد و اسلام را مقصدى است، به آن برسيد و با (گزاردن) آنچه خداوند از حقّ خود بر شما واجب نموده و وظايفى كه براى شما بيان كرده است، به سوى خدا روى‏ آوريد! من گواه شمايم و در رستاخيز از طرف شما برهان مى ‏آورم.

قرار دادن اين راه ‏ها براى جذب شدن خلق به سوى خالق و دور شدن آنان ‏از پستى ‏ها، گناهان و هر چه انسان را از خدا دور كرده و به سوى غير خدا جذب مى‏ كند، مى‏ باشد.
بديهى است كه راه هايى را كه خداوند براى مردم ايجاد كرده هرچه از جذّابيّت و كشش بيشترى برخوردار باشد، بهتر، بيشتر و كامل‏ تر مى ‏تواند خلق را به سوى خالق جذب نموده و نزديك نمايد.
اكنون نمونه ‏اى از كسانى كه توانسته ‏اند به قدرت نهايى انسان برسند نقل ‏مى ‏كنيم:


(1) نهج البلاغة خطبه 176 فيض الاسلام: 569 . صبحى صالح 252 از فرهنگنامه موضوعى نهج البلاغة 542.

 

    بازدید : 14622
    بازديد امروز : 527
    بازديد ديروز : 23197
    بازديد کل : 128864736
    بازديد کل : 89522346