امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
امتیاز خطبهٔ غدیر بر هزاران حدیث و خطبهٔ دیگر

امتیاز خطبهٔ غدیر

بر هزاران حدیث و خطبهٔ دیگر

یکی از امتیازهای بسیار مهمّ خطبهٔ غدیر بر هزاران حدیث و خطبهٔ دیگر، این است که مخاطبین حدیث غدیر بیش از صد و بیست هزار نفر بوده اند که در احادیث و خطبه ھای دیگر حتّی یک نمونه وجود ندارد که مخاطبین آن در این حدّ باشند. بیشتر احادیثی که از پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله روایت شده است، کسانی که آن ها را می شنیدند یک نفر، دو نفر، و یا بیشتر از آن؛ گاهی بعضی از خطبه ھای  آن حضرت یا خطبه های حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را صدها نفر می شنیدند؛ ولی هیچ یک از آن ھا به صد هزار و بیشتر از آن نرسیده است.(۱)

در خطبهٔ غدیر صدای رسول خدا صلّی الله علیه وآله را افراد دیگر به مردمی که دور بودند می رساندند. به این جهت در خطبه و روایاتی که از آن حضرت یا از سایر معصومین علیهم السلام نقل شده است هیچکدام مخاطبین آن ها به این حد نمی رسد.

این یک امر طبیعی است که هر چه حاضرین بیشتر باشند نقل آن ها برای دیگران بیشتر می شود. علاوه بر آن چون رسول خدا صلّی الله علیه وآله دستور فرموده بودند که حاضرین گفتار آن حضرت را به دیگران برسانند، افراد بسیار زیادی مضمون این خطبه را در شهرها و دیار مختلف برای نزدیکان و آشنایان خود نقل می کردند که دلیل بر آن روایتی است که در کتاب «بشارة المصطفی» از جناب سلمان فارسی نقل شده که در آن روایت به این حقیقت تصریح شده است. و این خود امتیاز مهمّی است که حدیث غدیر بر همهٔ خطبه ها و روایات رسول خدا صلّی الله علیه وآله و سایر معصومین علیهم السلام دارد.

--------------------------------------------------------------------------

(۱)  فقط گفتار حضرت بقیّة الله الاعظم ارواحنا فداه است که مخاطبین آن بیش از صدها میلیون نفر بلکه چند میلیارد نفر می باشد، کثرت افرادی که گفتار امام زمان ارواحنا فداه را به معجزهٔ آن حضرت می شنوند، تمام مردم جهان است که ھر یک به زبان خود می باشد.

 

 

 

    بازدید : 349
    بازديد امروز : 11886
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128930941
    بازديد کل : 89555456