امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
سقیفه از نظر قرآن

سقیفه از نظر قرآن

 مهمترین مرجع برای شناخت سقیفه قرآن و روایات است؛ زیرا با رجوع کردن به قرآن و سنّت، می توانیم ماهیّت سقیفه را بشناسیم و درک کنیم در سقیفه چه جریانی اتّفاق افتاده و علّت وقوع آن چه بوده است؟! آیا سقیفه با آیات قرآن کریم و همچنین با روایات رسول خدا صلّی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام سازگار است یا نه؟

اگر همۀ مسلمانان قرآن و روایاتی را که از رسول خدا صلّی الله علیه وآله وارد شده مرجع عقاید خود قرار می دادند هیچگونه اختلافی در میان آن ایجاد نمی شد و همهء مسلمانان به «حبل الله المتین» تمسّک می جستند.

به این جهت ما در این جا به یکی از آیات قرآن که به خوبی واقعیّت سقیفه را روشن می کند رجوع می کنیم تا بدانیم جریان سقیفه می تواند همراه و همگام با قرآن باشد یا نه؟

آیه ای که در اینجا عنوان می کنیم آیۀ تطهیر است که علماء شیعه و علمای اهل تسنّن معتقدند دربارۀ اهل بیت رسول خدا صلّی الله علیه وآله نازل شده است:

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

 ( إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً) (1)

«خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را پاک و مطهّر گرداند.»

با توجّه به این آیۀ شریفه بر فرض که اصل تشکیل سقیفه صحیح بود باید حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را که از هر جهت پاک و مطهّر هستند انتخاب می کردند، نه ابوبکر را که به اعتراف خودش اسیر دست شیطان بود و می گفت «انّ لی شیطاناً یعترینی» «شیطانی بر من مسلّط است که مرا آزار می دهد».

با توجّه به آیۀ تطهیر که همۀ علمای شیعه و سنّی معتقد هستند دربارۀ اهل بیت رسول خدا صلّی الله علیه وآله نازل شده است، برخورد ابوبکر و عمر با امیرالمؤمنین علی علیه السلام و اهل بیت آن حضرت و هجوم بردن به خانۀ آنان و به شهادت رساندن حضرت فاطمه علیهاالسلام و حضرت محسن علیه السلام، دلیل بر این است که ابوبکر خلیفۀ رسول خدا صلّی الله علیه وآله نبوده؛ بلکه غاصب خلافت بوده است که خاندان رسول خدا صلّی الله علیه وآله را که از هر گونه رجس و پلیدی دور بودند، مورد هجوم قرار دادند.

چگونه می توان گفت اهل بیتی که خداوند آنان را تطهیر کرده است تطهیر کردنی! آن ها در بیعت نکردن با ابوبکر گناه کردند به گونه ای که سزاوار آتش زدن خانۀ آنان و به شهادت رساندن بعضی از آنان شوند. آیا این عمل آنان سازگار با آیۀ تطهیر است؟

__________________________

(1) سورۀ احزاب، آیۀ 33 .

 

 

    بازدید : 2212
    بازديد امروز : 13887
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128934943
    بازديد کل : 89557457