حضرت امام صادق علیہ السلام نے فرمایا : اگر میں ان(امام زمانہ علیہ السلام) کے زمانے کو درک کر لیتا تو اپنی حیات کے تمام ایّام ان کی خدمت میں بسر کرتا۔
مخالفت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با جریان سقیفه

مخالفت حضرت امیر المؤمنین علیه السلام

با جریان سقیفه

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بارھا و بارھا مخالفت خود را با سقیفه و خلافت ابوبکر اظھار نمودہ اند و فرمودہ اند خلافت حقّ ایشان است نه دیگران.

علمای اھل تسنّن این مطلب را نقل کردہ اند و دہ ھا بار در کتاب ھای خود آن را نوشته اند و اظھار کردہ اند که حضرت علی علیه السلام در برابر غصب خلافت ساکت نبودہ و فرمودہ اند خلافت حقّ آن بزرگوار است.

ابن قتیبه که یکی از علمای معروف اھل تسنّن است به این واقعیّت تصریح کردہ است. او در کتاب الامامة و السیاسة می گوید: (حضرت) علی نزد ابوبکر رفت و گفت، من عبدالله و برادر رسول اویم. به او گفته شد با ابوبکر بیعت کن.

او گفت: من سزاوارتر از شماھا به امر خلافت ھستم و با شماھا بیعت نمی کنم. شما سزاوارتر به بیعت نمودن با من ھستید، امر خلافت را از انصار گرفتید و بر آن ھا به قرابت رسول خدا صلّی الله علیه (وآله) وسلّم اجتماع کردید و امر خلافت را از ما که اھل بیت آن حضرت ھستیم غصب می کنید! (۱)

سخنان حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با ابوبکر و عمر طولانی است و ابن قتیبه آن را نقل کردہ است، ما اینجا به ھمین مقدار که اظھار حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به مخالفت با ابوبکر و غصب خلافت آن بزرگوار است، اکتفا می کنیم و ادامۀ آن را در مورد دیگر نقل می کنیم.


۱۔ ثمّ انّ علیاً کرّم الله وجھه أتی به الی أبی بکر وھو یقول: أنا عبدالله و أخو رسوله، فقیل له بایع أبا بکر، فقال: أنا أحقّ بھذا الأمر منکم، لا أبایعکم وأنتم أولی بالبیعة لی ما أخذتم ھذا الأمر من الأنصار، واحتججتم علیھم بالقرابة من النبیّ صلّی الله علیه (وآله) وسلّم، و تأخذونه منّا أھل البیت غصباً .الامامة و السیاسة: ۲۹.

 

 

 

ملاحظہ کریں : 991
آج کے وزٹر : 27244
کل کے وزٹر : 109951
تمام وزٹر کی تعداد : 132111073
تمام وزٹر کی تعداد : 91587417