ઈમામ સાદિક઼ (અ.સ.) એ ફરમાવ્યુઃ અગર હું એમના જમાનામાં હોઉં તો મારી જીન્દગીનીના તમામ દિવષો એમની સેવા કરીશ.
انتخاب فرد صالح يا فاسد؟!!

انتخاب فرد صالح يا فاسد؟!!

   تاكنون ثابت كرديم هيچ گاه مردم نمى‏ توانند كسى را به ‏عنوان خليفۀ پيغمبر خدا تعيين كنند، اكنون مى‏ گوئيم: بر فرض كسى‏ بیعت در سقیفه را بپذيرد و بگويد مردم مى‏ توانند با رأى‏ گيرى كسى را به ‏عنوان جانشين پيغمبر خدا و رهبر الهى و معنوى انتخاب كنند؛ مى‏ گوئيم: آيا مردم براى انجام اين مسئلۀ حياتى بايد يك فرد مؤمن و لايق و هم‏رنگ با پيغمبر اكرم صلّی الله علیه وآله را انتخاب كنند يا هر كسى را كه ‏خواستند اگر چه يك فرد خطاكار باشد؟!

   بديهى است كه به صريح آيات قرآن، كسى كه اسير دست شيطان ‏است نمى‏ تواند جايگزين و جانشين پيغمبر معصوم صلوات الله عليه ‏شود، و متأسّفانه در جريان سقيفه همان گونه كه از كتاب هاى اهل سنّت‏ استفاده مى‏ شود اين چنين شد!!

   براى روشن شدن اين حقيقت گفتۀ ابوبكر را كه چند تن از مشاهير اهل سنّت نقل كرده ‏اند بيان مى‏ كنيم و آن گاه براى آنكه گفتارمان ‏مستدلّ و همراه با برهان قاطع باشد به قرآن مجيد متمسّك مى‏ شويم:

   كنز العمّال از ابوبكر نقل كرده است كه او پس از به دست گرفتن ‏قدرت گفته است:

   آيا گمان مى ‏كنيد من در ميان شما به روش و سنّت رسول الله صلّی الله علیه وآله‏ رفتار مى ‏كنم، من آن گونه عمل نمى‏ كنم! زيرا كه آن حضرت به وسيلۀ‏ وحى از انجام اشتباهات محفوظ بود و مَلَكى همراه با او بود؛ ولى با ‏من شيطانى هست كه مرا آسيب مى‏ رساند پس هر گاه من غضب كردم ‏از من اجتناب كنيد.(1)

   آنچه از كلام وى معلوم مى‏ شود كه شيطان آن چنان بر او مسلّط شده كه اختيار از او گرفته مى‏ شود! از اين رو به ديگران مى‏ گويد از من ‏پرهيز كنيد!

ابوبکر می گوید إنّ لي شیطان یعترینی به معنای این است که شیطانی با من است و من در تسخیر او هستم که لازمه اش مسلّط بودن آن شیطان بر ابوبکر است.

  آيا كسى كه شيطان بر او مسلّط است جانشين كسى است كه مَلَک ‏در نزد اوست، از اين گذشته مگر خداوند در قرآن خطاب به شيطان‏ نفرموده است:

«إنّ عبادي ليس لك عليهم سلطان إلّا من اتّبعك من ‏الغاوين وإنّ جهنّم لموعدهم أجمعين»(2).

به راستى تسلّطى بر بندگان من ندارى مگر كسى كه ‏پيروى تو را نمايد از گمراهان و به حقيقت جهنّم‏ وعده ‏گاه تمامى آنان است.

بار ديگر دربارۀ اعتراف ابوبكر دقّت كنيد، سپس آن را با كلامى كه‏ خداوند فرموده است بسنجيد، با توجّه به آيۀ شريفه آيا كسى كه ‏شيطان بر او مسلّط شده داراى لياقت خلافت و جانشينى رسول ‏خدا صلّی الله علیه وآله است؟

   كسى كه مى‏ گويد: از من دورى كنيد و بپرهيزيد، چه امتيازى بر ديگران دارد؟ كسى كه صريحاً مى‏ گويد: من به روش و سنّت رسول ‏خدا صلّی الله علیه وآله عمل نمى ‏كنم چگونه جانشين آن حضرت است؟


(1) كنز العمّال: 3 / 136، اين گفته با اندكى تفاوت در مجمع الهيثمى: 5 / 183، و الإمامة والسياسة: 6، و طبقات ابن سعد: ج 3 بخش اوّل ص 129، و تاريخ ابن جرير: 2 / 440 آمده است. به نقل السبعة من السلف: 9.

(2) سورۀ حجر، آيۀ 42. 

 

 

 

    મુલાકાત લો : 6476
    આજના મુલાકાતીઃ : 31908
    ગઈકાલના મુલાકાતીઃ : 86454
    સૌ મુલાકાતીની સંખ્યા : 131900933
    સૌ મુલાકાતીની સંખ્યા : 91454887