امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
عزادارى همه موجودات براى امام حسين علیه السلام

عزادارى همه موجودات

براى امام حسين علیه السلام

از آنجا كه امام حسين علیه السلام و ساير معصومين علیهم السلام حجّت خداوند بر خلايق و همه آفريدگان او هستند، همانگونه كه گفتيم شهادت ‏امام حسين علیه السلام نه تنها در انسان‏ ها، بلكه در ساير موجودات نير آثار فراوانى داشته است. به گونه ‏اى كه در همه موجودات عالم تأثير گذارده و آنان را به گريه انداخته است .

در گفتار اهل بيت علیهم السلام رواياتى وجود دارد كه در آن‏ ها به اين ‏حقيقت تصريح شده و در كتاب شريف «كامل الزيارات» ذكر شده است در آن كتاب روايتی از مفضّل و چند تن ديگر از اصحاب امام صادق علیه السلام نقل شده است كه همه آن‏ ها از آن بزرگوار نقل كردند كه:

«سمعنا اباعبدالله علیه السلام يقول: ان اباعبدالله الحسين بن‏ علي علیهما السلام لمّا مضى بكت عليه السّموات السّبع ‏والأرضون السّبع وما فيهنّ وما بينهنّ ومن ينقلب ‏عليهنّ، والجنّة والنّار، وما خلق ربّنا وما يرى وما لايرى».

شنيديم حضرت ابو عبدالله علیه السلام مى ‏فرمودند:

هنگامى كه حضرت حسين بن على علیهما السلام به شهادت رسيدند آسمان‏ هاى هفتگانه و طبقات هفت ‏گانه زمين و آنچه در آن ‏ها و بين آن ‏ها بود و تمام موجودات و جنبنده‏ گان بر روى آن ‏ها و بهشت و دوزخ و بالأخره كليّه اشيائى كه پروردگار ما آن ‏ها را آفريده و موجودات مرئى و نامرئى كلاً بر آن حضرت ‏گريستند.(1) 

نكته ‏اى كه تذكّر آن لازم مى‏ باشد اين است كه گريۀ موجودات ‏عالم براى امام حسين علیه السلام اعمّ از موجودات مرئى و نامرئى ‏اختصاص به هنگام شهادت آن حضرت ندارد، بلكه قبل از شهادت و بعد از آن نيز عزادارى نموده ‏اند و همانگونه كه شيعيان ‏براى شهادت آن حضرت، قرن ‏ها اشك مى ‏ريزند موجودات ديگرنيز چه موجودات مرئى و چه نامرئى، براى آن حضرت گريه‏ مى ‏كنند و همچون ما انسان ‏ها به تشكيل مجالس عزادارى ‏مى ‏پردازند.

در كتاب ‏ها جريان ‏هاى زيادى از مراسم سوگوارى اجنّه نقل‏ شده كه آن‏ ها همچون ما مجالس روضه خوانى و گريه و زارى براى‏ حضرت امام حسين علیه السلام تشكيل مى ‏دهند.

ملائكه و موجودات ديگرى نيز هستند كه همچنان براى ‏مصيبت‏ هاى حضرت امام حسين علیه السلام و شهداى كربلا و اسراى اهل‏بيت علیهم السلام به گريه و زارى مى ‏پردازند .

در اين جا جريان بسيار مهمّى را كه دلالت بر اين حقيقت دارد نقل مى ‏كنيم:

____________________________

(1) ترجمه كامل الزيارات: 253.

 

 

 

    بازدید : 3897
    بازديد امروز : 49971
    بازديد ديروز : 109951
    بازديد کل : 132156523
    بازديد کل : 91632873