مرحوم آيت الله بروجردی ثلث اموال خود را
وقف عزاداری ایّام تاسوعا و عاشورا نمودند
وصيت نامۀ حضرت آيت الله العظمی بروجردی توسط حاج ملك صادقی، سر دفتر اسناد رسمی شماره ۸ قم نوشته شد و مفاد آن را خودِ حضرت آيت الله ديكته كرد. آيتالله العظمی بروجردی ثلث ماترك خود را وقف كردند كه تحت نظر اوصيا به مصرف عزاداری ايام تاسوعا و عاشورا برسد. مرجع تقلید شيعيان وصيت كردند كه قسمت های مختلف موجودی بيت المال هر يك جداگانه به مصرف مخصوص خود برسد و مورد هريك از اين قسمتها تعيين شده است. در وصيتنامه، بناها، از جمله ساختمان مدرسه خان كه از طرف خود آيت الله بنا گرديده و ساختمان مغازه های پشت مدرسه وقف گرديد و توليت مسجد خان به عهده حجت الاسلام آقا ميرزا سيد محمدحسن ـ فرزند ارشد حضرت آيت الله ـ واگذار شد. گفته مي شود دستور پرداخت شهريه كليه طلاب علوم دينی، تا دو ماه آينده از طرف حضرت آيت الله در وصيتنامه صادر گرديده و همچنين دستور پرداخت وجوهی كه همه ماهه بابت طلاب علوم دينی نجف اشرف حواله می شده، نيز داده شده است. حضرت آيت الله در وصيتنامه خود تكليف كليه امور شخصی، عمومی، مذهبی و حتّی تكليف اثاث البيت خويش را نيز تعيين كردند. حضرت آيت الله برای چهار فرزند و دو همسر باقي مانده خود نيز وصايايي صادر نمودند. آيت الله العظمی بروجردی وصيت كرد كه پس از مرگ در محوطهای بين حرم مطهر و مسجد اعظم دفن شود. روزشمار ۱۵ خرداد، احد گودرزياني، انتشارات سوره مهر، ج اول، ص۵۱. {jcomments on} خواندنی های تاریخی ۹ اسفند ۱۳۹۱ .








