حضرت امام صادق علیہ السلام نے فرمایا : اگر میں ان(امام زمانہ علیہ السلام) کے زمانے کو درک کر لیتا تو اپنی حیات کے تمام ایّام ان کی خدمت میں بسر کرتا۔
ثواب کسی که پیاده به زیارت آن حضرت رود

ثواب کسی که

پیاده به زیارت آن حضرت رود

ابوصامت می‌گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند:

کسی که به زیارت قبر ابا عبد الله الحسین علیه السلام پیاده برود، خدا به هر قدمی هزار حسنه برای او نویسد و هزار گناه از دیوان او محو نماید و هزار درجه مقام او را بالا ببرد.
هنگامی که به فرات رسیدی غسل کن و آنگاه کفش‌ها را بر دوش خود آویزان نما و پای برهنه برو و همانند بنده‌ای ذلیل راه برو، وقتی به درب حائر رسیدی چهار مرتبه تکبیر بگو، سپس اندکی راه برو و آنگاه چهارمرتبه تکبیر بگو، سپس به طرف بالای سر مبارک امام علیه السلام برو و در آنجا توقف کن و آنگاه چهار مرتبه تکبیر بگو و در آنجا نماز بخوان و از خداوند حاجت خود را درخواست کن
(1).(2)


(1) کامل الزیارات: ص254 ح4، بحارالانوار: 101 ص142 ح3.
(2)                                  توضیحی در مورد « اخبار من بلغ»
کلینی رحمه الله در کتاب کافی به سند خود از هشام بن سالم و او از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند: «کسی که ثوابی را برای انجام کاری بشنود و آن کار را انجام دهد، آن ثواب را به او می‌دهند اگر چه در واقع آن گونه که شنیده و به او رسیده، نباشد». (کافی: ج2 ص87 ح1).
    و نیز به سند خود از محمّد بن مروان روایت کرده است که گفت: از امام باقر علیه السلام شنیدم که فرمودند: «کسی که اجر و ثوابی بر عملی از خداوند به او برسد و او آن عمل را به امید آن ثواب انجام دهد، ثواب را به او می دهند اگر چه حدیث آن گونه که به او رسیده است، نباشد».
    این دو روایت و نظایر آن ها که به اخبار من بلغ مشهور گشته‌اند، در صورتی است که آن عمل، در کتاب و سنت، مستحب شناخته شده باشد، ولی این ثواب دنیوی و یا اخروی که به او رسیده، ذکر نشده باشد، و الّا که اگر مستحب بودنش در کتاب و سنّت ذکر نشده باشد، انجام آن هرگز اجر و پاداشی برایش نخواهد داشت ـ اگر وزری برایش نباشد ـ به خاطر این فرمایش رسول خدا صلی الله علیه وآله که فرموده‌اند: «سخن آدمی اجر و ثوابی برایش نیست مگر به عمل؛ و اجری برای سخن و عمل او نخواهد بود مگر به نیّت؛ سخن و عمل و نیت او اجری نخواهد داشت، مگر اینکه موافق با سنّت باشد و پیروی از مقررات دینی باشد». (تحف العقول: ص42).





 

    ملاحظہ کریں : 13552
    آج کے وزٹر : 28001
    کل کے وزٹر : 109951
    تمام وزٹر کی تعداد : 132112587
    تمام وزٹر کی تعداد : 91588931