امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
نگاھی به سقیفه و شورای شش نفره

نگاھی به سقیفه

و شورای شش نفره

رسول خدا صلّی الله علیه وآله در خطبهٔ غدیر پس از آن که مطالب مهمّی دربارهٔ خلافت فرمودند این مطلب را صریحاً بیان فرمودند که: «سیجعلها ملکاً و اغتصاباً».

همه می دانند پس از رسول خدا صلّی الله علیه وآله هیچ کس جز ابوبکر بر کرسی خلافت تکیه نزد. بنابراین او غاصبانه بر مسند خلافت نشسته است، پس از او عمر، عثمان بر اثر جریان سقیفه به خلافت رسیدند، آن ها خلافت را از مسیر سقیفه تغییر ندادند و دنباله روی آن بودند، بنابراین راهی برای روشن شدن «ملکاً  و اغتصاباً» وجود ندارد مگر اینکه خلافتی را که بر مبنای سقیفه بوده است از اصل آن غاصبانه بدانیم که ابوبکر حقّ خلیفهٔ واقعی را که مورد تعیین و رضایت خداوند و رسول خدا بوده است، غصب نموده است.

بنابر آنچه گفتیم و به دلالت ادلۀ بسیار دیگر خلافتی که در سقیفه بنیان گذاری شده از اصل غاصبانه بوده است.

وقتی که پذیرفتیم خلافت ابوبکر غاصبانه بوده است، غاصبانه بودن خلافت عمر نیز ثابت می شود؛ زیرا خلافت ابوبکر بنابر فرمایش رسول خدا صلّی الله علیه وآله سیجعلها ملکاً و اغتصاباً، خلافتش غاصبانه بوده است و هیچ گونه حقّی برای تعیین خلیفهٔ بعدی نداشته است، پس خلافت عمر که به تعیین ابوبکر بوده است نیز غاصبانه است و آنگاه که دانستیم خلافت عمر غاصبانه است هیچگونه حقّی در تعیین خلیفه و یا دستور به تشکیل شورا برای تعیین خلیفهٔ بعدی ندارد. پس تشکیل شورای شش نفره نیز به دستور خداوند و مورد رضایت رسول خدا صلّی الله علیه وآله نبوده است.

 

 

    بازدید : 366
    بازديد امروز : 20071
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128947307
    بازديد کل : 89563641