امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
دستان حضرت ابا الفضل علیه السلام در حرم حضرت رقیّه علیهاالسلام

دستان حضرت ابا الفضل علیه السلام

در حرم حضرت رقیّه علیهاالسلام

به مناسبت ایّام ولادت حضرت رقیّه خاتون علیهاالسلام مطلب مهمّی را که بیش از صد سال پیش در چند سفرنامه نوشته اند نقل می کنیم قبل از اینکه آن مطلب را بیان کنیم به توضیح نکته ای که دانستن آن مفید است می پردازیم:

نه تنها هیچ کس را نمی توانیم با چهارده معصوم علیهم السلام مقایسه کنیم، بلکه امامزادگان عظیم الشأنی که دارای قدرت ولایی هستند، با همۀ مردم فرق دارند و نباید کسی را با آنان مقایسه کنیم.

همانگونه که چهارده معصوم علیهم السلام قبل از ورود به این عالم دارای قدرت ولایت هستند، امام زادگان عظیم الشأنی که برخوردار از این نعمت هستند، نیز قبل از تولّد و قبل از قدم گذاردن به این دنیا از آن بهره مند هستند، بنابراین کم سن و سال بودن آنان، نقصی به قدرت ولایت آنان وارد نمی کند. اگر ما حضرت رقیّه علیهاالسلام را سه ساله و یا حضرت علی اصغر علیه السلام را شش ماهه می دانیم، به خاطر ورود و ظهور آنان در این عالم از نظر جسمانی آنان است، کم سن و سال بودن آنان نقصی به عظمت قدرت ولایی آنان وارد نمی کند و می توانند با همان کوچکی ظاهری باب الحوائج باشند و در افراد و اشیاء تأثیر بگذارند.

به این جهت وقتی که ما به زیارت حضرت رقیّه علیهاالسلام مشرّف می شویم باید بدانیم در حضور شخصیّتی هستیم که دارای قدرتی فوق تصوّر ما می باشند.

بنابر این وقتی که موفق به زیارت حضرت رقیه علیها السلام می شویم باید توجه داشته باشیم که در بارگاہ ملکوتی چه شخصیت باعظمتی وارد شدہ ایم ، علاوہ بر این در حرم نورانی آن حضرت امور بسیار مهم دیگری وجود دارد که حد اقل باید در حد احتمال به آن توجه داشته باشیم ۔

اکنون به عنوان  نمونه به نقل  مطلبی که در چند سفرنامه نوشته شده است می پردازیم:

(1)

در بسيارى از سفرنامه‌هاى حج ايرانيان در دوره قاجار، توصيف خوبى از زيارتگاه حضرت رقيه سلام الله علیها ارائه شده است. البته در تعدادى از اين سفرنامه‌ها به وجود قبور ديگرى داخل زيارتگاه، همچون محل دفن دست‌هاى حضرت ابوالفضل عبّاس علیه السلام و قبر فرد فرنگى كه در مجلس يزيد كشته شده، اشاره گرديده كه در منابع محلى شام و سوريه، اعم از قديم يا جديد، هيچ‌گونه اشاره‌اى به اين قبور نشده است و در حال حاضر نيز نشانى از آن ها يافت نمى‌شود.

همچنين محمد اسعد طلس به وجود سنگ حاوى قدمگاه پيامبر صلّی الله علیه وآله در اين زيارتگاه اشاره كرده است(1) كه گويا از «مدرسۀ مجاهديه» (واقع در شمال آن) به اينجا منتقل شده.(2)

-------------------------------------

(1) ذيل ثمار المقاصد: ص ٢٣٠.

(2) رک : مبحث «آثار از میان رفته پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله» از نخستین فصل کتاب « آثار پیامبر صلّی الله علیه وآله و زیارتگاه های ائمّه علیهم السلام در سوریه»: ۶۱.

 

(2)

«سلطان مراد میرزا حسام السلطنه»، که در ماه صفر 1298 هـ . ق از دمشق بازدید کرده، آشکارا از وجود ضریحی برای سر امام حسین علیه السلام در داخل زیارتگاه حضرت رقیّه سلام الله علیها سخن گفته است. او در توصیف زیارتگاه نوشته است:

از در که داخل می شوند، دالان مختصری دارد. بعد از آن فضای مسقّفی که حوضچه در میان آن است، و بعد از آن مسجدی است که تقریباً شش ذرع طول و پنج ذرع عرض آن است. از در که داخل مسجد می شوند، در سمت یمین آن که سمت جنوب است، ضریح مستطیلی است که از چوب ساخته اند و متّصل به دیوار است. تقریباً  دو ذرع طول و یک ذرع عرض آن است. گویند این مسجد، همان خرابه ای بوده است که اهل بیت علیهم السلام را در آنجا جا داده اند و این ضریح، در محلّی  است که سر مبارک حضرت سیّدالشهداء علیه السلام را به خرابه آورده، در آنجا گذارده اند و بالاتر از ضریح محراب است و بالاتر از محراب منفذ مربّعی است. گویند قبر فرنگی که در مجلس یزید بوده و کشته شده است، در آنجاست و در سمت شرقی مسجد، سکویی است که در عرض مسجد واقع است و در زاویه سمت شمالی دری است که از آن در، داخل بقعه مبارکه می شوند. بقعه مربعی است، چندان وسیع نیست. بر ضریح مبارک جامه زری زمینه گلی پوشانیده اند و در آن طرف ضریح قبری است، روی آن جامه ماهوت سیاه پوشانیده اند. اعتقاد اهل آنجا این است که دست های مبارک حضرت عبّاس علیه السلام در آنجا مدفون است.(1)

---------------------------------------

 (1) آثار پیامبر صلّی الله علیه وآله و زیارتگاه های اهل بیت علیهم السلام در سوریه: ص 247، سفرنامۀ مکّه، سلطان مراد میرزا حسام السلطنه، ص 197.

 

(3)

مقابر مشهوره در (شام)، یکی (خرابه شام) است، که قبر (حضرت رقیه بنت الحسین) - سلام الله علیهما - است، و قبر دیگری هم کوچک تر در او هست که خادم آنجا می‌گفت: دست‌های (حضرت ابوالفضل علیه السلام) در اینجا مدفون است.

 زیر بازارچه حیاطی کوچک است و اطاقی مستطیلی پشت سر هم که عرض هر کدام چهار ذرع و طول هفت ذرع است، سقف چوبی و تخته دیوارها سنگ، تا ازاره فرش‌های قالی مفروش، پرده‌های خوب، آب جاری، در حیاط ان حوض خوشگل جای خوبی است.(1)

مطالب دیگری دربارۂ عظمت حرم منور و ملکوتی حضرت رقیه علیها السلام ھست که به نقل همین مقدار اکتفا می کنیم۔

----------------------------------

(1) سفرنامه میرزا داوود :  ۱۸۳ .

 

 

    بازدید : 454
    بازديد امروز : 0
    بازديد ديروز : 47397
    بازديد کل : 129001936
    بازديد کل : 89590967