امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
چرا بیعت را در سقيفه گرفتند و در مسجد النبى جمع نشدند؟

چرا بیعت را در سقيفه گرفتند

و در مسجد النبى صلی الله علیه وآله جمع نشدند؟

جمع شدن در سقيفه مسئله ‏اى است كه خردمندان جهان را به ‏انديشه و تفكّر مجبور مى‏ سازد.

وقتى كه تيزهوشان و شخصيت‏ هايى كه از انديشه‏ هاى بزرگ و صحيح‏ برخوردارند، آگاه مى‏ شوند كه بیعت! در سقيفه برگزار شده نه در مسجد النبى اين سئوال بسيار مهمّ در افكار آنان ايجاد مى‏ شود كه چرا بیعت در سقيفه تشكيل شده است؟

سقيفه مكان كوچكى در خارج یا کنار شهر بوده است كه مربوط به انصار بوده است، نه تمامى مردم مسلمان جهان ولى مسجدالنبى در وسط شهر و دل‏ هاى تمامى مسلمانان جهان به آن وابسته بوده است. اگر شورى! مربوط به همه مسلمين در سراسر كشور اسلامى آن زمان ‏بوده است، چرا افرادى كه سقیفه! را تشکیل دادند، مسجد النبى را برنگزيدند؟

در واقع در برگزيدن سقيفه و بى‏ اعتنايى به مسجد النبی دو گروه دست ‏داشتند:

1- يك گروه انصار كه از ابتداء به جاى انتخاب مسجد النبى كه متعلّق ‏به همۀ مردم بود سقيفه را كه مربوط به انصار بود انتخاب كردند.

2- گروه دوّم، چند تن از مهاجرين بودند كه به سقيفه رفته و در سقيفه ‏به دعوى و نزاع! پرداختند.

اين گروه كه خود را از نزديكان و صحابه پيامبر اكرم‏ صلی الله علیه وآله ياد مى‏ كردند، به جاى اين که در سقيفه بمانند بايد از همه مى‏ خواستند سقيفه را رها كرده و از همۀ مسلمانان می خواستند در مسجد النبى اجتماع كنند.

این در صورتی است که اصل تعیین خلیفه برای آن ها جایز باشد.

اشكال ديگر:

   اگر شورا به اتّكاء آراء عمومى  بوده و تحزّب و حزب گرايى در آن‏ وجود نداشته و گروهى خاصّ با اهدافى مخصوص، آن را به وجود نياوردند چرا بیعت در سقيفه بنى ساعده بدون آن كه قبل از آن‏ اعلام عمومى نمايند تشكيل دادند و آن را در مسجد پيغمبر اكرم‏ صلّی الله علیه وآله كه عموم افراد بتوانند در آن شركت كنند قرار ندادند؟ آيا بیعت در سقيفه بدون آگاهى عموم مردم دليل بر آن نيست كه عموم‏ مسلمانان آن زمان، از تشكيل آن بى‏خبر بودند؟ آيا عموم مسلمانان ‏مى‏ توانستند در يك مكان كوچك جاى بگيرند؟!

   چرا قبل از آن كه انصار در سقيفه اجتماع كنند، آن جریان را به ‏اطّلاع مهاجرين و بنى‏ هاشم نرساندند؟

   چرا وقتى كه ابوبكر و عمر از اجتماع انصار در سقيفه خبردار شدند، بنى‏ هاشم و ساير مهاجرين را مطّلع نساختند؟ آيا اين گونه ‏اجتماع، يك رأى گيرى عمومى و احترام به عقيده و رأى همگان ‏است؟

   به نظر شما آيا جريان سقيفه با چگونگى آن كه به آگاهى شما رسانديم، بر اساس آراء عمومى همه مسلمان‏ ها بوده است يا حزب‏ گرايى و مخصوص عدّه اى محدود بوده است؟

 

 

    بازدید : 5070
    بازديد امروز : 0
    بازديد ديروز : 48590
    بازديد کل : 129004322
    بازديد کل : 89592160