امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
چرا تعیین خلیفه را تأخیر انداختند؟

 چرا تعیین خلیفه را تأخیر انداختند؟

اهل تسنّن می گویند رسول خدا صلّی الله علیه وآله کسی را به عنوان خلیفه تعیین نکردند و در نتیجه کار را به خود مردم واگذار کردند تا آن ها خودشان شخصی را به عنوان خلیفه تعیین کنند و تشکیل جریان سقیفه به همین خاطر بوده است.

ولی رسول خدا صلّی الله علیه وآله نه تنها در روز غدیر در برابر هزاران نفر، بلکه بارها، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را به عنوان خلیفه و جانشین خود معرّفی نموده اند. و بر فرض که آن ها جریان سقیفه را برای تعیین خلیفه انجام داده اند اگر این کار مورد رضایت رسول خدا صلّی الله علیه وآله بوده چرا آن را در زمان حیات پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله انجام ندادند مگر آن ها نمی گویند رسول خدا صلّی الله علیه وآله کسی را به عنوان خلیفه تعیین نکرده اند و امر را به مردم واگذار نموده اند. اگر واقعاً امر تعیین جانشین به مردم واگذار شده، آن را در زمان حیات رسول خدا صلّی الله علیه وآله انجام می دادند تا با تأیید پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله هیچگونه اختلافی در میان نباشد.

تأخیر آن ها در تعیین خلیفه! به خاطر این بوده است که آن ها یقین به مخالفت رسول خدا صلّی الله علیه وآله با فرد منتخب آن ها داشته اند. آن ها می گویند جریان سقیفه یک کار معقول و طبیعی بوده است، اگر واقعاً این چنین بوده است چرا آن را در زمان حیات پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله انجام ندادند تا به قول آن ها رسول خدا صلّی الله علیه وآله با کار معقول و طبیعی آن ها! موافقت کنند تا هیچگونه اختلافی در میان امّت ایجاد نشود.

 

 

    بازدید : 4531
    بازديد امروز : 23420
    بازديد ديروز : 21751
    بازديد کل : 128954005
    بازديد کل : 89566990