حضرت امام صادق علیہ السلام نے فرمایا : اگر میں ان(امام زمانہ علیہ السلام) کے زمانے کو درک کر لیتا تو اپنی حیات کے تمام ایّام ان کی خدمت میں بسر کرتا۔
خودشناسى راهى براى آگاهی از غيب

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»

 

خودشناسى راهى

براى آگاهی از غيب

كسى مى ‏تواند از قدرت ‏هاى عجيب و شگفت ‏انگيز روحىِ خود استفاده كند كه از وجود آن‏ ها آگاهى داشته باشد و در تلاش براى بيدار ساختن و بهره ‏مند شدن از آن قدرت ‏ها باشد، و گرنه چگونه مى ‏تواند از آن ها استفاده كند؟ بنابر اين ‏انسان براى دستيابى به مقامات عالى روحى و معنوى، بايد به خودشناسى روآورد و به وجود اين قدرت ها و راه پرورش و تكامل آن ها آشنا باشد، تا راه ترقّى‏ و پيشرفت براى او روشن شود.
بسيارى از جوانان براى آشنايى با زيبايي هاى طبيعت، به كوهنوردى و يا مسافرت به كشورهاى دور دست مى ‏پردازند و به خاطر آن زحمت هاى فراوانى‏ را متحمّل مى ‏شوند؛ اين گونه كارها اگر با برنامه صحيح باشد و بر اثر نشست و برخاست با ديگران از آنان رنگ نگيرند، نشاط تازه‏ اى به آنان مى ‏دهد. ولى ‏مهم ‏تر از گردش به اطراف جهان اين است كه به «سفر خوديابى» بپردازند و بدانند پى بردن به اسرار وجود خودشان، اهميّت بسيار بيشترى از شناخت ‏رازهاى سرزمين هاى دور دست دارد.
اگر ما بدانيم خودشناسى و آشنايى با قدرت ها و نيروهاى نهفته در درون ما در خودسازى و تكامل ما داراى نقش مهمّ و اساسى است، بيشتر به آن اهميّت ‏مى ‏دهيم.
خود شناسى، نه تنها براى تكامل و پيشرفت بسيار لازم است؛ بلكه مى ‏توان ‏گفت: براى دست يافتن به حالات روحى و معنوى، ثمربخش ‏ترين و پرسودترين نوعِ معرفت از انواع معارف است.
به همين جهت حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام مى ‏فرمايند:

مَعْرِفَةُ النَّفْسِ أَنْفَعُ الْمَعارِفِ.(1)

شناخت نفس، نافع‏ ترينِ همه معارف است.

زيرا با معرفت نفس، انسان با عواملى كه در وجودش هست و در زمينه ‏پيشرفت و تكامل او مؤثرند، آشنائى پيدا مى ‏كند و موانعى كه در وجود او در مورد كسب انواع معارف و ترقى و نجات هست، براى او روشن مى ‏شود. در اين صورت با مقتضيات و موانعِ راهى كه در پيش دارد، آشنائى پيدا مى ‏كند. وشناخت امورى كه مقتضى پيشرفت و همچنين امورى كه مانع راه هستند، ازشرايط حتمى تكامل روحى است.
انسان با شناخت آنها، دريچه ‏هاى نور و روشنايى را براى خود مى‏ گشايد و با انجام مقتضيات و رفع موانع، بزرگترين راه نجات را به دست مى ‏آورد.
حضرت اميرالمؤمنين علی علیه السلام مى ‏فرمايند:

نالَ الْفَوْزَ الْأَكْبَرَ مَنْ ظَفَرَ بِمَعْرِفَةِ النَّفْسِ.(2)
كسى كه به معرفت نفس ظفر يابد، به بزرگترين راه نجات وكاميابى نائل شده‏ است.

با اين بيان، روشن شد كه شناخت نفس و آگاهى از قدرت هاى عظيمى كه در او نهفته است، از شرايط ضرورى و حتمى براى تكامل است و آگاهى از قدرت هاى نفس، اعم از نيروهاى سازنده و نيروهاى ويرانگر، كاملاً ضرورت ‏دارد.
انسان بايد بداند چه چيزهائى نفس او را دربند نموده و چگونه مى ‏تواند از آن ها رهايى يابد؛ تا خود را از قيد آن ها آزاد ساخته و قدرت هاى نهفته خود را بيدار و فعّال نمايد.
(3)

از آنجا كه عصر ظهور، عصر خودسازى و پرورش قدرت ‏ها و نيروهاى ‏معنوى است و همه افراد خودساخته با بسيارى از اشياء و امور نامرئى در ارتباط هستند؛ همانگونه كه در عصر غيبت، افراد خودساخته با عالم غيب در ارتباط هستند و از امور غيبى بى ‏اطّلاع نيستند.


(1) شرح غرر الحكم: 148/4.

(2) شرح غرر الحكم: 173/6.

(3) اسرار موفقيت ص 251.

 

    ملاحظہ کریں : 14690
    آج کے وزٹر : 72891
    کل کے وزٹر : 103128
    تمام وزٹر کی تعداد : 132408609
    تمام وزٹر کی تعداد : 91812077