حضرت امام صادق علیہ السلام نے فرمایا : اگر میں ان(امام زمانہ علیہ السلام) کے زمانے کو درک کر لیتا تو اپنی حیات کے تمام ایّام ان کی خدمت میں بسر کرتا۔
نگاهى به جهانِ قبل از ظهور از نظر قرآن

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»

 

نگاهى به جهانِ قبل از ظهور از نظر قرآن

قرآن كتابى است آسمانى كه بر اساس وحى بر رسول خدا صلّی الله علیه وآله نازل شده و هدف از ارسال آن، هدايت تمامى مردم و خارج ساختن همه انسان‏ ها از وادى‏ ظلمت و تاريكى به سوى نور و روشنايى مى ‏باشد. خداوند كريم در قرآن‏ مى‏ فرمايد:

(كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ ‏إِلى صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ)(1).
قرآن كتابى است كه ما به تو فرستاديم تا مردم را به اذن خدايشان از ظلمات (جهل و كفر) بيرون آورى و به عالم نور برسانى و به راه خداىِ مقتدرِ ستوده ‏صفات رهسپار گردانى.

بنابراين آيه شريفه، قرآن براى رها ساختن انسان‏ ها از همه ظلمت ‏ها نازل‏ شده است.
اين وعده ‏اى است كه خداوند براى مردم بيان نموده است كه هدف از فرستادن قرآن كريم به رسول خدا صلّی الله علیه وآله، خارج ساختن انسان‏ ها از ظلمت و تاريكىِ جهل و كفر به سوى نور و روشنايى علم و ايمان مى ‏باشد.
بديهى است تاكنون اين وعده الهى جامه عمل به خود نپوشيده و هنوز قرآن، انسان‏ هاى جهان را از ظلمت جهل، نادانى و كفر نجات نداده و به نورِ ايمان نرسانيده است.
آنچه با تلاش و جستجو در قرآن كريم درباره تحقّقِ اين وعده الهى به ‏دست مى ‏آوريم اين است كه قرآن صريحاً فرموده است كه وعده الهى - هدايت شدن انسان‏ ها - در زمانى واقع خواهد شد كه منافقين و كفّار جهان‏ زندگى خود را از دست داده و مرگ و نابودى گريبان ‏گير آنان شود؛ زيرا بسيارى از كفّار آن‏ چنان زمينه كفر و الحاد در آنان فراهم گشته كه به هيچ گونه، حاضر به پذيرش حكومت نور و روشنايى نخواهند بود، آنان خفّاش ‏گونه از ديدن نور خورشيد ناتوانند و آن‏چنان تاريكىِ جهل و كفر در اعماق جان آنان‏ ريشه دوانده است كه امكان بازگشت به سوى روشنايى و پذيرش حكومت‏ پرفروغ نور را ندارند.
بر اين اساس، اميدى براى هدايت شدن آنان و برافروخته شدن روشنايى ‏در قلب ‏هاى تيره آنان وجود ندارد. به اين دليل، اين ‏گونه افراد بايد قبل از تسلّط حكومت پرفروغ نور در سراسر جهان، از صحنه گيتى نابود شوند وهيچ‏ گاه افراد با ايمان اميد هدايت شدن آنان را نداشته باشند.
خداوند كريم در قرآن مجيد مى فرمايد:

(أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذينَ آمَنُوا أَنْ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَميعاً وَلايَزالُ ‏الَّذينَ كَفَرُوا تُصيبُهُمْ بِما صَنَعُوا قارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَريباً مِنْ دارهِمْ حَتَّى ‏يَأْتِىَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لايُخْلِفُ الْميعادَ.(2)
مؤمنان هنوز ندانسته ‏اند كه خدا اگر بخواهد همه مردم را هدايت مى‏ كند كافران ‏بايد پيوسته از كردار زشت ‏شان به كيفر و سركوبى برسند يا مصيبتى بر ديار آن ‏ها زود فرود آيد تا آنگاه كه وعده خدا فرا رسد كه خدا خلاف وعده نخواهد نمود.

بنابراين به تصريح قرآن كريم حكومت‏ هاى سركشِ جهان بايد بر اثر كردار زشت و فتنه‏ هايى كه ايجاد نموده ‏اند سركوب شده قدرت، سلطه و يكّه ‏تازى ‏خويش را از دست بدهند، و يا مصيبتى بر آنان وارد شود، تا به اين وسيله‏ فرعون ‏گرى خود را از دست بدهند و با فرا رسيدن وعده الهى و درخشش نور پرفروغ حكومتِ الهى حضرت بقيّة الله الأعظم ارواحنا فداه سر تسليم فرود آورند. همان گونه كه در روايات خاندان وحى علیهم السلام بسيارى از كشورهاى جهان ‏بدون جنگ تسليم آن بزرگوار مى ‏شوند و آنان كه به جنگ آن حضرت مى‏ آيند نيز چاره‏ اى جز تسليم يا مرگ ندارند.
بنابراين انسان‏ ها بايد پذيراى حكومت الهى حضرت بقيّة الله الأعظم ارواحنا فداه باشند تا آن بزرگوار درياهاى بى ‏ساحلى از علوم و معارف قرآن را براى‏ همه مردم جهان بيان فرمايند!


(1) سوره ابراهيم، آيه 1.
(2) سوره رعد، آيه 31.



 

    ملاحظہ کریں : 13793
    آج کے وزٹر : 39655
    کل کے وزٹر : 86454
    تمام وزٹر کی تعداد : 131916427
    تمام وزٹر کی تعداد : 91462634