امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
چرا خطبه غدير را خطبه جهانى غدير مى‌ناميم؟
چرا خطبۀ غدير را
 
خطبۀ جهانى غدير مى‌ناميم؟
 
رسول خدا صلّى الله عليه وآله در اين خطبه تأكيد نموده‌ اند مطالبى را كه بيان فرموده‌ اند به تمامى مردم تا روز قيامت تبلیغ شود و همه انسان‌ها از آنچه رسول خدا صلّى الله عليه وآله در غدير بيان فرموده‌ اند آگاه شوند. به گونه‌ اى كه همه كسانى كه در آن مكان حاضر بوده‌ اند و سخنان آن حضرت را شنيده‌ اند، به افرادى كه آنجا حضور نداشته برسانند و هر پدرى ـ هر چند در آن مكان حاضر نبوده است ـ آن را به فرزندانش انتقال دهد، تا در نتيجه انسان‌ها تا روز قيامت، از آنچه پيامبر اعظم صلّى الله عليه و آله بيان فرموده‌ اند، آگاه باشند تا هيچگونه عذرى براى هيچ فردى تا روز قيامت باقى نماند.
واضح است كه اين دستور رسول خدا صلّى الله عليه وآله، اگر اجرا مى‌ شد و همگان به آن عمل مى‌ كردند تأثير بسيار عظيمى در جامعه بشريّت داشت كه جهان به صورتى ديگر ـ نه آنگونه كه اكنون هست ـ اداره مى‌ شد و هيچگونه اختلافى در عقايد دينى پيدا نمى‌ شد.
ولى متأسّفانه همانگونه كه حضرت رسول اكرم صلّى الله عليه وآله در خطبه غدير پيشگويى فرمودند: 
 
سيجعلونها اغتصاباً وملكاً (1)
بزودى خلافت را غصب مى‌كنند و آن را به صورت حكومت در مى‌ آورند.
 
با غصب خلافت حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام، جهانى شدن اسلام را به تأخير انداختند و به خطبۀ غدير عمل نكردند؛ ولى همانگونه كه مى‌ دانيم طبق روايات متعدّد با فرا رسيدن حكومت امام زمان عجّل الله تعالى فرجه، دين اسلام جهانى مى‌ شود و هيچ گونه دين و مذهب ديگرى باقى نمى‌ ماند. در آن زمان كه حكومت عدل الهى سراسر جهان را فرا مى‌ گيرد، بنا به دستور حضرت رسول اكرم صلّى الله عليه وآله كه فرمودند: تا روز قيامت اين خطبه را به افراد برسانيد، در آن زمان سراسر مردم جهان از خطبۀ رسول خدا صلّى الله عليه وآله آگاه مى‌ شوند و خطبۀ غدير جهانى مى‌ شود همانگونه كه دين اسلام جهانى مى‌ شود. به اين جهت خطبۀ غدير را خطبۀ جهانى غدير مى‌ دانيم ، همانگونه كه اسلام را، آئين جهانى اسلام مى‌ ناميم.

 ________________________

(1) الاحتجاج : 1 / 78 .

 

 

 

 
بازدید : 3797
بازديد امروز : 127034
بازديد ديروز : 286971
بازديد کل : 148546127
بازديد کل : 101885727