الإمام الصادق علیه السلام : لو أدرکته لخدمته أیّام حیاتی.
2) نوّاب اربعه ، در زمان غیبت کبری نیز واسطۀ بین امام زمان علیه السلام و شیعیان هستند

2) نوّاب اربعه ، در زمان غیبت کبری نیز واسطۀ بین

امام زمان علیه السلام و شیعیان هستند

 

    در کتاب شریف «صحیفۀ مهدیۀ» (بخش عریضه ها ص 453) پس از ذکر چگونگی نوشتن نامه و عریضۀ حاجت به محضر مبارک امام عصر ارواحنا فداه چنین آمده است :

    .... پس از آماده شدن نامه ، به طرف جوى آب يا بركه (يا چاه) مى‏ روى و يكى از چهار نايب خاصّ حضرت بقيّة اللَّه ارواحنا فداه يعنى: جناب عثمان بن سعيد، پسرش محمّد بن عثمان، حسين بن روح نوبختى، و علىّ بن محمد سمرى قدس سرهم (كه راه‏هاى دستيابى و واسطۀ ما به آن حضرت هستند) را انتخاب مى‏ كنى و با اين عبارات او را صدا زده و مى‏ گويى :

    يا فُلانَ بْنَ فُلانٍ سَلامٌ عَلَيْكَ ، أَشْهَدُ أَنَّ وَفاتَكَ في سَبيلِ اللَّهِ ، وَأَنَّكَ حَيٌّ عِنْدَ اللَّهِ مَرْزُوقٌ ، وَقَدْ خاطَبْتُكَ في حَياتِكَ الَّتي لَكَ عِنْدَ اللَّهِ جَلَّ وَعَزَّ ، وَهذِهِ رُقْعَتي وَحاجَتي إِلى مَوْلانا عَلَيْهِ السَّلامُ ، فَسَلِّمْها إِلَيْهِ ، فَأَنْتَ الثِّقَةُ الْأَمينُ .

    اى (فلان فرزند فلان)؛ سلام و درود بر تو. گواهى مى‏ دهم كه درگذشت تو در راه خدا بوده، و اينك تو نزد خداوند زنده هستى و روزى خاصّ او را دريافت مى‏ كنى. و بدين‏سان، من در حياتى كه نزد خدا دارى تو را مخاطب قرار مى‏ دهم، و اين نامه و عريضه و درخواستِ حاجت من به سرورمان حضرت مهدى است كه درود خدا بر او و آل او باد ، پس آن را به حضرتش تسليم كن . به راستى كه تو مورد اطمينان و امانت‏دار هستى .

    آن گاه نامه را در جوى آب يا درون چاه يا بركه بينداز كه به خواست خداوند ، خواسته ‏ات برآورده خواهد شد .(1)

    ناگفته نماند : علاّمۀ مجلسى رحمه الله پس از اين عبارت افزوده است :

    در اين حالات روحانى ، در انديشه ‏ات اين گونه باشد كه نامه را به دست آن حضرت تسليم كرده ‏اى ؛ زيرا ، نامه به دست مباركش مى‏ رسد و به خواست خدا ، حاجت و خواسته برآورده مى‏ شود .(2)

 

    محدّث نورى‏ رحمه الله فرموده است : از اين روايت شريف استفاده مى‏ شود كه اين چهار بزرگوار، كه در زمان غيبت صغرى و اوليّۀ امام زمان ارواحنا فداه به عنوان واسطه بين امام و شيعيانش بودند و خواسته‏ ها و نامه‏ ها را عرضه مى‏ داشتند و پاسخ‏ها و نامه‏ هاى آن امام عزيز را نيز به صاحبانش مى‏ رساندند ؛ در زمان غيبت طولانى و كبراى امام زمان ارواحنا فداه نيز در ركاب گرامى و ارزشمند آن حضرت هستند و اين مقام (واسطه بودن) را هنوز در اختيار دارند .... .(3)

------------------------------------------

1) المصباح : 531 ، البلد الأمين : 227 ، منهاج العارفين : 448 .

2) بحار الأنوار : 30/94 .

3) نجم الثاقب : 790 .

 

منبع : صحیفۀ مهدیه (مترجم) : 455

 

 

 

 

زيارة : 1419
اليوم : 0
الامس : 284124
مجموع الکل للزائرین : 148860234
مجموع الکل للزائرین : 102356992