हमारा लोगो अपनी वेबसाइट या वेबलॉग में रखने के लिए निम्न लिखित कोड कापी करें और अपनी वेबसाइट या वेबलॉग में रखें
محدوديّت علم

محدوديّت علم

    عامل ديگرى كه سبب نااُميد شدن مردم از علم و دانش مى‏ شود ، محدوديّت آن است ؛ به ويژه درباره روح كه بشر پيرامون آن از علمى اندك برخوردار است . قرآن در اين باره مى ‏فرمايد :

 «وَما اُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلّا قَليلاً» .(216)

 از دانش ، چيزى جز مقدارى اندك داده نشده ‏ايد .

    تا وقتى كه مغز آدمى كارآيى كامل نداشته باشد و حتّى نابغه ‏ترين دانشمندان فقط از جزئى اندك از مغز خود استفاده كنند ، بشر چگونه مى‏ تواند رازهاى عظيم و ناگشوده جهان بزرگ را درك كند ؟

    اين حقيقتى است كه در روايات خاندان وحى عليهم السلام به آن تصريح شده و غرب تازه به آن راه يافته است . تا وقتى كه زمان غيبت ادامه داشته باشد و بشر به تكامل عقلى نرسيده و كارآيى مغز كامل نشود علم و دانش نيز در محدوديّت خواهد بود.

    با اين بيان ، علم و دانشِ محدود چگونه مى ‏تواند پاسخ‏گوى مشكلات ناشناخته باشد و چگونه مى ‏تواند جهان تاريك را به مدينه فاضله تبديل  كند؟

    بر اثر پاسخگو نبودن دانش به بسيارى از پرسش‏هاى جامعه و بى ‏جواب ماندن بسيارى از مشكلات ، مردم آگاه شدند  كه علم و دانش نمى ‏تواند ناهنجارى ‏هاى جامعه و مشكلات آن را برطرف سازد .

    اين ، حقيقتى است كه بسيارى از دانشمندان به آن اعتراف نموده ‏اند . ما در اينجا به نقل چند گفتار از آن‏ها اكتفا مى ‏كنيم : 

    1 - علم حدود دقيقاً مشخّصى دارد و هرگز نمى ‏تواند جز چگونگى پديده ‏هاى مورد بررسى چيزى به ما بدهد . علم در واقع به ما مى‏ گويد كه چگونه زمين دور خورشيد مى‏ گردد ، چگونه انسانها زاده مى‏ شوند و مى‏ ميرند اما نمى ‏تواند پاسخگوى چراها باشد يعنى جز مقصودى كه احتمالاً موضوع مورد تجربه خود تلويحاً بيان مى‏ كند قصد ديگرى را آشكار سازد ...  .(217)


216) سورۀ اسراء ، آيۀ 85 .

217) علم ، شبه علم و علم دروغين : 45 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    यात्रा : 7737
    आज के साइट प्रयोगकर्ता : 102551
    कल के साइट प्रयोगकर्ता : 286971
    कुल ख़ोज : 148497194
    कुल ख़ोज : 101812278