حضرت امام صادق علیہ السلام نے فرمایا : اگر میں ان(امام زمانہ علیہ السلام) کے زمانے کو درک کر لیتا تو اپنی حیات کے تمام ایّام ان کی خدمت میں بسر کرتا۔
آزادى عقل

 آزادى عقل

    در صورتى انسان به قدرت‏هاى نهفته در وجود خود دست مى‏ يابد و به تكامل عقلى مى‏ رسد كه عقل او از اسارت آزاد شود . اين آزادى ، يكى از بزرگترين آزادى‏ هايى است كه عصر تكامل ‏بخش ظهور آن را براى انسان‏ها به ارمغان مى‏ آورد .

    با آزاد شدن عقل و خرد از بندهايى كه قدرت‏هاى شيطانى و نفسانى او را به زنجير كشيده است ، نيروهاى عقل از اسارت رها گشته و انسان به راحتى مى‏ تواند قدرت‏هاى عقلى خويش را به كار بندد .

    عقل هر انسانى قدرت‏ها و نيروهايى دارد كه آن‏ها همچون يك سپاه در فرمان عقل مى ‏باشند . در فرموده‏ هاى خاندان وحى عليهم السلام كه آگاه از همۀ ابعاد وجود بشر هستند ، به اين گفتار تصريح شده و حضرت امام صادق عليه السلام در يك روايت بسيار باعظمت همۀ افراد سپاه عقل و خرد را بيان نموده ‏اند (121) .

    در آن روايت هفتاد صفتِ عالى و برجسته به عنوان «ارتش عقل» بيان شده است و در برابر آن هفتاد صفت رذيله نيز براى جهل - كه مقصود از آن نفس است - بيان شده است (122) .

    دوران تيره غيبت ، عصر جولان لشكر نفس است و عموم افراد - به جز گروهى اندك - در دست سپاه نفس گرفتارند و همواره به سوى آنچه نفس از آنان مى‏ خواهد بسيج مى‏ شوند ؛ امّا در روزگار فرخندۀ ظهور با تكامل يافتن عقل ، نفس انسان‏ها نيز پاك شده و در فرمانِ عقل و خرد قرار مى‏ گيرد .

    تكامل عقلى انسان‏ها به معناى كامل شدن قدرت سپاه عقل در انسان مى ‏باشد و ارتش و لشكر عقل اين گونه به تكامل رسيده . بنابراين علم ، قدرت ، فهم ، اراده در انسان‏ها كامل مى‏ گردد و لشكر نفس مانند عجز ، ضعف ، كسالت ، جهل و... شكست مى‏ خورند .

----------------------------------------

121) اصول كافى : 20/1 .

122) مقصود از جهل در آن روايت ، نفس است نه نادانى ؛ زيرا جهلِ به معناى نادانى ، خود يكى از ارتش جهل به معناى نفس است كه در آن روايت بيان شده است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    ملاحظہ کریں : 8506
    آج کے وزٹر : 244446
    کل کے وزٹر : 286971
    تمام وزٹر کی تعداد : 148780898
    تمام وزٹر کی تعداد : 102237957