حضرت امام صادق علیہ السلام نے فرمایا : اگر میں ان(امام زمانہ علیہ السلام) کے زمانے کو درک کر لیتا تو اپنی حیات کے تمام ایّام ان کی خدمت میں بسر کرتا۔
اوج قضاوت در آغاز ظهور

اوج قضاوت در آغاز ظهور (*)

    همان گونه كه گفتيم آغاز حكومت امام عصر ارواحنا فداه آغاز پاكسازى ‏ها و رفع ظلم و ستم‏هاست . به اين جهت مسألۀ قضاوت در آغاز ظهور ، بسيار اوج خواهد داشت تا با قضاوت صحيح و عادلانه ، حقّ مظلومين از ستمگران گرفته شده و حقّ به حق‏دار برسد.

    جالب توجّه است كه در آن عصر شكوهمند - طبق روايات وارده - قضاوت‏ها بر اساس واقعيّت‏ها خواهد بود و ظنّ و گمان در مسألۀ قضاوت ، در آن زمان ارزشى ندارد و كسانى كه در آن روزگار از طرف حضرت بقيّة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه به عنوان قضاوت در ميان مردم برگزيده مى‏ شوند ، از امدادهاى غيبى برخوردار بوده و بر اثر تكامل عقل و تهذيب نفس ، هيچ گاه گرايش به قضاوت به نفع ظالم در آنان پيدا نمى ‏شود .

    آنان خود را در حضور خداوند متعال و در محضر حضرت بقيّة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه مى‏ بينند و به همين جهت حكم حق را همان گونه كه لازم است صادر مى ‏نمايند . جالب توجّه است كه در آن زمان بر اساس تكامل عقل‏ها مردم نيز آماده اجراى حكم عادلانه و پذيراى آن مى ‏باشند . و اين لازمۀ حكومت عدل الهى حضرت ولىّ عصر عجّل اللَّه تعالى له الفرج مى‏ باشد.

    در آن زمان قاضيان بر اساس برخوردارى از دو خصلت : 1 - خودسازى 2 - امدادهاى غيبى ، با اجراى حكم صحيح ، آتش فتنه را خاموش ساخته و با حكم عدل و داد ، به ظلم و بى‏ داد افراد پايان مى ‏بخشند و به اين گونه ، ظلم و ستم را ريشه ‏كن ساخته و بنيان عدالت را استوار مى‏ سازند .

    جالب توجّه است كه يكى از موارد آشكار ظلم و ستم كه در روزگار رهايى ريشه‏ كن مى‏ شود ، قضاوت‏هاى ظالمانه ‏اى است كه قضاوت ‏كنندگان بر اساس غرض‏هاى شخصى انجام مى ‏دهند .

    بديهى است اگر قاضى خودساخته نباشد و خود را در محضر خدا نبيند ، حكمى كه صادر مى ‏نمايد نه تنها درخت ظلم و ستم را ريشه ‏كن نمى‏ سازد ؛ بلكه آن را آبيارى نموده و تنومند مى‏ سازد . داستانى را  كه مى‏ آوريم نمونه‏ اى از آن‏هاست :

    «مردى لاشۀ سگ خويش را در قبرستان مسلمين مدفون ساخت . مردمان برآغاليدند ، وى را بگرفتند سخت بكوفتند و نيمه جان به قاضى بردند .

    قاضى به جهت سابقۀ عداوتى كه با او داشت ، نشاندنِ آتش فتنه را به سوختن او فرمان داد . مرد الحاح كرد  كه : مرا سخنى مانده است ، اگر قاضى اجازت فرمايد بگويم . قاضى رخصت داد .

    گناهكار گفت : چون اجل سگ برسيد امرى عجيب پديد گشت . يعنى به ناگاه مُهر زبانِ حيوانِ صامت بشكست و مانند ما آدميان به سخن درآمد ، مرا به نام خواند و وصيّت كرد كه بدره ‏اى زر از نياكان به ميراث دارم و در زير فلان سنگ به صحرا نهفته ‏ام . تا نفسى از من باقى است سبك بدآن جا شو ، سنگ بردار و مرده ريگ برگير و آن گاه  كه وداعِ اين دار فانى گويم جسد مرا به جوار صلحا به خاك سپار و يك نيمه از زر نزد يكى از قضات اسلام  بَر، تا در تخفيف عقوبات من به امور حسبيّه صرف كند و مرا به دعاهاى خير ياد فرمايد .

    من چون خارقۀ سخن گفتن سگ بديدم ، بر راستى گفتۀ او اعتماد كردم . در ساعت بشتافتم و زر به نشان بيافتم و اكنون آن بدره بر جاى است...

    قاضى به طمع نيمۀ ديگر زر گفت : سبحان اللَّه ! اين حيوان بى ‏شبهه از احفاد سگ اصحاب كهف بوده است و البتّه از دفن چون او شريف‏ نسبى در گورستان مسلمانان بر تو حرجى نيست . آن مرحوم ديگر بار چه گفت ؟»(36)

    آنچه را نقل كرديم يك داستان است كه نشان‏ دهندۀ قضاوت كسى است كه خود را نساخته و در هنگام قضاوت خود را در محضر خدا نمى‏ بيند و به خاطر گرفتن رشوه حكم مى‏ كند .

    پس بايد همان گونه كه گفتيم يك آگاهى وسيع و علم فراگير وجود داشته باشد كه نگذارد ظلم و ستم با پوشش سوگندِ دروغ در جهان ادامه يابد.

    در اينجا نياز به امداد غيبى و نيروى معنوى احساس مى‏ شود كه بتواند هر چيزى را كه باعث ادامۀ ظلم و ستم مى‏ باشد - اگرچه بيّنۀ دروغين و يمينِ كاذب باشد - برطرف نموده و هر سدّى را كه پشتوانۀ ظلم و ستم مى‏ باشد ، بشكند .

    اگر آنچه ممكن است دستاويز ستمگران قرار گيرد از ميان برداشته نشود ، چه فرقى ميان دوران تيرۀ غيبت و عصر درخشان ظهور خواهد بود؟! و چگونه مى‏ توان آن روزگار را ، دوران حكومت عدل و عدالت و نابودى ستم و ستمگران دانست ؟!

------------------------------------------------

*) این جریان در ابتدای ظهور واقع می شود و بعد از استقرار حکومت الهی امام زمان ارواحنا فداه. و اجتماعی که دارای عدالت و انصاف است ، جایی برای اختلاف باقی نمی ماند و احتیاجی به قضاوت نیست.

36) دوازده هزار مثَل فارسى : 60 .

 

 

 

 

 

 

 

 

    ملاحظہ کریں : 9579
    آج کے وزٹر : 245692
    کل کے وزٹر : 286971
    تمام وزٹر کی تعداد : 148783391
    تمام وزٹر کی تعداد : 102241696