حضرت امام صادق علیہ السلام نے فرمایا : اگر میں ان(امام زمانہ علیہ السلام) کے زمانے کو درک کر لیتا تو اپنی حیات کے تمام ایّام ان کی خدمت میں بسر کرتا۔
نگاهی به جهانِ قبل از ظهور از نظر تمدّنِ روز سیاست

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»

 

نگاهی به جهانِ قبل از ظهور

از نظر تمدّنِ روز سیاست

از نظر سیاست روز، آينده جهان چگونه خواهد بود، آيا جنگ جهانى، جهانيان ‏را نابود مى ‏سازد. آيا برخورد، سنگ‏ هاى عظيم فضايى يا برخورد ستارگان‏ ديگر با كره زمين، زمين را نابود مى ‏سازد؟ آيا ... اين‏ها احتمال هايى است كه ‏دانشمندان عصر غيبت درباره آينده جهان بيان مى ‏كنند؛ ولى هيچگاه دليلى‏ براى ادّعاى خود ندارند.
بنابراين احتمال‏ هاى مختلف كه دليلى بر صحّت هيچيك از آن ‏ها اقامه ‏نشده، جهل آنان را نسبت به آينده ثابت مى‏ كند.
به اين دليل هيچ ‏يك از دانشمندان عصر غيبت نمى تواند پاسخى قطعى به ‏اين سئوال جهان در آينده چه خواهد شد جهان بيان كند. بنابراين آنگاه كه ازنظر علم روز به آينده مى ‏نگريم، مى‏ بينيم هيچ ‏گونه آگاهى از آن ندارد و نسبت ‏به زمان گذشته، و حال و آينده، معلومات بشر نسبت به مجهولات آن بسيار ناچيز است.
آنچه تاكنون گفتيم مربوط به مسايل مادّى جهان است. بديهى است آگاهى‏ آنان در رابطه با مسايل معنوى جهان، در حدّ صفر و بسيار اندك است‏ همانگونه كه قرآن كريم در اين باره تصريح نموده است. به اين دليل اكنون‏ عصر جاهليت است و تا غيبت ادامه داشته باشد، جهان از درك مسايل بسيارمهمّ علمى محروم خواهد؛ ولى در عصر ظهور با تكامل عقل‏ها، علوم عظيم ‏جهان آشكار خواهد شد و همانگونه كه حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام فرموده‏ اند : «و يملأ الأرض ... بعد الجهل علماء» حضرت مهدى عجّل الله تعالى فرجه ‏جهان را از جهالت و نادانى نجات داده و عالم را سرشار از علم و دانش مى ‏كند.
بنابراين آيا صحيح نيست كه بگوييم جهان هنوز در عصر جاهليّت به سر مى ‏برد؟!
پس همان‏ گونه كه حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام اين زمان را عصر جهل و نادانى‏ دانسته ‏اند، اكنون عصر جاهليّت است!
بديهى است با تبليغات گسترده بازيگرانِ سياست، اين زمان به عنوان عصرعلم و دانش در ذهن بسيارى از مردم شناخته شده است، ولى افرادى كه با  انديشه و خرد، به خورد و كلان تبليغات خودكامگانِ خود فروخته مى‏ نگرند، مى ‏دانند هنوز بشريّت با توجّه به عظمت جهان هستى و اسرار و علوم بيكران ‏آن، جز به چيزى اندك از علم و دانش پى نبرده است و به همين جهت قرآن ‏كريم مى ‏فرمايد:

(وَما اُوتيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلّا قَليلاً).(1)
از علم داده نشده ‏ايد مگر اندكى.

به همين جهت حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام اين زمان را عصر جهل و نادانى نام‏ نهاده اند. پس از نظر مكتب وحى نمى ‏توانيم خود را در زمان علم و دانش ‏بدانيم، همان ‏گونه كه با توجّه به گستردگى جهان آفرينش و عدم آگاهى از امور مربوط به آن، اين نكته ثابت و مبرهن است؛ ولى متأسّفانه بسيارى از مردم نه ‏تنها از اين حقيقت آگاه نيستند؛ بلكه تكنولوژى جديد را با همه عواقب ‏شومش، علم و دانش مى ‏دانند، و به آثار و عواقب آن نمى ‏انديشند.
 


(1) سوره إسراء، آيه 85 .





 

    ملاحظہ کریں : 13861
    آج کے وزٹر : 26665
    کل کے وزٹر : 103128
    تمام وزٹر کی تعداد : 132316161
    تمام وزٹر کی تعداد : 91765851