حضرت امام صادق علیہ السلام نے فرمایا : اگر میں ان(امام زمانہ علیہ السلام) کے زمانے کو درک کر لیتا تو اپنی حیات کے تمام ایّام ان کی خدمت میں بسر کرتا۔
سفرهاى فضايى اهل بيت علیهم السلام از نظر قرآن

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»

 

سفرهاى فضايى اهل بيت علیهم السلام

از نظر قرآن

بنابراين چون آن بزرگواران داراى ملك عظيم هستند و بر آسمان‏ ها و زمين‏ و آنچه در ميان آنهاست ولايت دارند و آنها در اختيار آن  بزرگواران است پس ‏بايد بتوانند به آسمان‏ ها بروند.
از نظر قرآن كسى كه ملك آسمان‏ ها و زمين در اختيار او باشد بايد با وسيله‏ ها و اسباب آسمانى  به آسمان ها برود.
خداوند در قرآن كريم مى ‏فرمايد:

(أم لهم ملك السّموات والأرض وما بينهما فليرتقوا من‏ الأسباب)(1)
آيا براى آنان ملك آسمان ‏ها و زمين و آنچه در ميان آنهاست مى‏ باشد پس ‏در اسباب بالا بروند.

اين آيه درباره كفّارى است كه خود را مالك همه چيز مى ‏دانند خداوند مى ‏فرمايد اگر آن ها مالك آسمان‏ ها و زمين و ما بين آن ‏ها هستند بايد با اسباب‏ بالا روند، يعنى ملاك رفتن به آسمان ‏ها مالكيت بر آسمان‏ ها است و اهل‏بيت علیهم السلام كه داراى ملك عظيم هستند چنين مالكيّتى دارند. بنابراين كسى كه ‏داراى ملك آسمان ‏ها است بايد بتواند به آسمان‏ ها بالا رود. فاء تفريعيه در «فليرتقوا» دلالت بر اين مى‏ كند كه لازمه داشتن ملك آسمان ‏ها بالا رفتن به ‏آسمان ‏ها مى ‏باشد. و از آنجا كه اهل بيت علیهم السلام داراى ملك عظيم هستند و برما سوى الله ولايت دارند پس مى ‏توانند به آسمان‏ ها بالا روند.
آيه ديگرى كه دلالت بر سفرهاى آسمانى اهل بيت علیهم السلام مى ‏كند اين آيه‏ شريفه است كه خداوند مى ‏فرمايد:

(يا معشر الجنّ والإنس ان استطعتم ان تنفذوا من أقطار السّموات والأرض فانفذوا لاتنفذون إلاّ بسلطانٍ)(2)
اى گروه جنّ و انس اگر مى ‏توانيد از مرزهاى آسمان‏ ها و زمين بگذريد پس ‏بگذريد، نمى‏ توانيد نفوذ كنيد مگر به تسلّط.

به اين آيه شريفه استدلال شده است براى اثبات سفرهاى فضايى كه با قدرت و تسلّط مى‏ توان به آسمان ‏ها صعود نمود و چون همه قدرت‏ ها و تسلّط در اختيار اهل بيت علیهم السلام است آنان به آسمان‏ ها بالا مى ‏روند.
حال با توجّه به اين آيات و آنچه حضرت اميرالمؤمنين على علیه السلام فرمودند كه ‏اگر مى‏ خواستم شما را كمتر از يك چشم به هم زدن دور هفت زمين و آسمان‏ مى‏ گرداندم، روشن مى‏ شود كه اهل بيت علیهم السلام بر زمان حاكم هستند و سلطنت ‏دارند.
و مى ‏توانند با تصرّف در زمان و خارج شدن از زمان به آسمان‏ ها صعود نمايند. و نه تنها مى ‏توانند، بلكه آن را انجام مى‏ دهند و از آسمان و مافوق آن وآنچه در آنها است آگاه هستند.
حضرت اميرالمؤمنين على علیه السلام در روايت ديگرى فرموده ‏اند:

«سلوني عمّا فوق العرش، سلوني عمّا تحت العرش، سلوني قبل ‏ان تفقدوني...»(3)
از من بپرسيد از فوق عرش، از من بپرسيد از مادون عرش، از من سئوال ‏كنيد قبل از آن كه مرا نيابيد.

 

حضرت اميرالمؤمنين على علیه السلام اين فرمايش‏ ها را در حضور عموم مردم‏ مى ‏فرمودند، ولى متأسّفانه كسى از آن حضرت سئوال نمى ‏كرد.
بلكه گاهى بعضى از افراد آن را انكار نموده و به بلاى آن گرفتار شده ‏اند. نمونه آن حديث معروف بساط است كه طبق آن حديث، حضرت اميرالمؤمنين ‏على علیه السلام به دستور رسول خدا صلّی الله علیه وآله چند نفر را به اقطار زمين سير دادند ولى‏ يكى از آن‏ ها كه انس بن مالك بود به انكار آن پرداخت و نتيجه آن را ديد.

 


(1) سوره ص، آيه 10.
(2) سوره الرحمن، آيه 33.
(3) بحارالانوار: 135/36.


 

 

    ملاحظہ کریں : 15555
    آج کے وزٹر : 38974
    کل کے وزٹر : 86454
    تمام وزٹر کی تعداد : 131915065
    تمام وزٹر کی تعداد : 91461953