الإمام الصادق علیه السلام : لو أدرکته لخدمته أیّام حیاتی.
يكى از نكته‌هاى مهمّ خطبۀ جاودانۀ غدير

يكى از نكته‌هاى مهمّ

خطبۀ جاودانۀ غدير

يكى از نكته‌هاى مهمّ در خطبۀ غدير اين است كه حضرت بقيّة الله الاعظم صلوات الله عليه حجّت خدا بر تمام مخلوقات عوالم از اهل آسمان‌ها و زمين‌ها هستند. دليل بر اين مطلب فرمايش رسول خدا صلّى الله عليه وآله در خطبۀ غدير است كه مى‌فرمايد:

أنا خاتم الانبياء والمرسلين والحجّة على جميع المخلوقين من أهل السماوات والأرضين (1)

من خاتم همه انبياء و مرسلين هستم و حجّت خداوند بر جميع مخلوقات خداوند از اهل آسمان‌ها و زمين‌ها هستم .

جالب توجّه است كه در اين خطبه رسول خدا صلّى الله عليه وآله تصريح فرموده‌اند كه اين مقام خود را به عنوان امامت و وراثت به نسل خودشان كه داراى مقام امامت هستند داده‌اند .
بنابراين همانگونه كه رسول خدا، پيامبر اعظم، حضرت محمّد صلّى الله عليه وآله حجّت بر همه مخلوقات خداوند از اهل آسمان‌ها و زمين‌ها هستند، اوصياء و جانشينان آن بزرگوار نيز داراى همان مقام مى‌باشند. كه اوّلين آن‌ها حضرت اميرالمؤمنين على بن ابيطالب عليهماالسلام و آخرين آن‌ها حضرت بقيّة الله الاعظم امام زمان عجّل الله تعالى فرجه مى‌باشند. اين بزرگواران نيز همانند رسول خدا صلّى الله عليه وآله داراى مقام ولايت مى‌باشند و بر همه اهل آسمان‌ها و زمين‌ها حجّت مى‌باشند. همۀ مردم بايد به اين واقعيّت ايمان داشته باشند و همانطور كه در خطبۀ غدير دستور فرموده‌اند مردم تا روز قيامت اين حقيقت را به ديگران برسانند تا همه از آن آگاه و با اطّلاع باشند. براى روشن شدن اين مطلب به توضيح آن در حدّى كه لازم است مى‌پردازيم :


(1) الاحتجاج : 1 / 75 .

 

 

    زيارة : 8807
    اليوم : 0
    الامس : 76123
    مجموع الکل للزائرین : 132603581
    مجموع الکل للزائرین : 91909568