امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
راز دشمنى با اولوا الأمر

راز دشمنى با اولوا الأمر

 روايات دربارۀ اولواالامر و وجوب اطاعت از ايشان، و اينكه ‏آنان چند نفر و چه كسانى هستند، بسيار است، ما در اينجا چند نمونه از آن‏ ها را نقل كرديم.

نكته‏ هاى فراوانى در مجموعه اين روايات وجود دارد كه عمل‏ كردن به آن‏ ها، جامعه بشريّت را براى تشكيل زندگانى صحيح و سالم و پرورش قدرت ‏هاى عظيمى كه در نهاد انسان ‏ها نهفته است، آماده و مهيّا مى‏ سازد، تا به مقام معرفت دست يافته و بتوانند خداوند را به راستى و درستى عبادت كنند و با مقام عظيم ‏ولايت آشنا شوند و كمال صداقت، مودّت و محبّت شديد اهل بيت‏ عليهم السلام را به دست آورند. حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام ‏گفتارى بس با عظمت درباره اهميّت مودّت كه انسان‏ ها در عصر ظهور به دست مى ‏آورند فرموده ‏اند كه قلب‏ ها را سرشار از شادى‏ مى‏ كند. حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايند:

المودّة أقرب نسب ٍ (1)

مودّت نزديك‏ترين نسب است.

با آشنا شدن انسان ‏ها با اولوا الامر و مودّت آن بزرگواران گوئى‏ كه نسبتى نزديك با اهل بيت عليهم السلام دارند و يا همه از دوستان نزديك خاندان وحى علیهم السلام هستند.

بديهى است كه يهود و ساير قدرت‏ هاى بزرگ جهان دوست‏ ندارند چنين روزگارى حتّى در ذهن آن‏ ها خطور كند، تا چه رسد به‏ آن كه شاهد چنين روزگارى باشند.

براى مقابله با فرا رسيدن چنين ‏روزگارى با الهام از ابليس و شياطين به ايجاد موانع براى رسيدن‏ جهان و جهانيان تلاش مى ‏كنند؛ هرچند آنان خود شياطينى بزرگ‏ هستند؛ ولى با الهام از ابليس و شياطين برنامه‏ هاى خود را اجرا مى‏ كنند .

در قرآن كريم به الهام نمودن شياطين به دوستان خود تصريح‏ شده است.

خداوند مى‏ فرمايد:

(انّ الشياطين ليوحون إلى أوليائهم) (2)

شياطين به سوى اولياء خود وحى مى‏ كنند.

قدرت ‏هاى بزرگ با درس گرفتن از شياطين براى جهان و جهانيان نقشه مى‏ كشند تا مردم جهان را از هدف اصلى آفرينش ‏آن‏ ها و رسيدن به رمز خلقت و دست يافتن به آن باز دارند و در نتيجه حكومت شيطان در سراسر جهان همچنان ادامه داشته باشد و آن‏ ها را از خداوند و اولوا الامر دور و دورتر كنند تا حكومت الهى‏ جهان را تسخير نكند؛ ولى همانگونه كه خود آن ‏ها مى ‏دانند اين ‏آرزويى است كه به آن نخواهند رسيد و سرانجام خداوند با نابود ساختن آن ‏ها حكومت خود را بر جهان مسلّط مى‏ كند و جهانيان را با خاندان وحى علیهم السلام كه اولوا الامر هستند آشنا مى نمايد و قلب‏ هاى جنّ وانس را در سراسر جهان سرشار از محبّت و مودّت اهل بيت عليهم ‏السلام مى ‏سازد.

علاوه بر صدها آيه ‏اى كه در قرآن كريم دلالت بر عظمت فوق ‏العاده «صاحبان امر» كه اهل بيت عليهم السلام هستند، مى ‏باشد در دعاها و زيارات نيز به مقام عظيم آن بزرگواران تصريح شده است.

با توجّه به عظمت مقام ولايت معصومين عليهم ‏السلام استفاده مى ‏شود كه تا چه حدّ ولايت آن بزرگواران توسعه‏ دارد كه هيچ يك از مخلوقات خداوند قابل مقايسه با آنان نيستند.

بنابراين کسی که متوسّل به حضرت بقيّة الله الاعظم ارواحنا فداه - و يا يكى از معصومين عليهم السلام - مى‏ شود بايد توجّه داشته باشد كه ‏به چه دربار رفيعى روى آورده است و به سوى چه قدرت بزرگى‏ توجّه نموده و دست توسّل به سوى او دراز كرده است!

بديهى است هر چه معرفت و يقين كسى كه متوسّل شده است ‏بيشتر باشد و هر چه سوز و گدازش زيادتر باشد، تأثير توسّلش ‏بيشتر خواهد بود.


(1) غررالحكم : 14 ، عیون الحکم والمواعظ: 27 .

(2) سورۀ انعام، آیۀ 121 .

 

 

 

بازدید : 9994
بازديد امروز : 0
بازديد ديروز : 43469
بازديد کل : 128465034
بازديد کل : 89322466