امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
آيا همه مى ‏توانند به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه خدمت کنند؟

آيا همه مى ‏توانند به

امام زمان عجّل الله تعالی فرجه خدمت کنند؟

اين سئوالى است كه در ذهن بسيارى از كسانى كه راه تقرّب ‏و سير و سلوك را طى مى‏ كنند به وجود مى ‏آيد. و چه بسا گاهى كه‏ دربارۀ سرانجام كار خود يا همراهانشان فكر مى ‏كنند با اين سئوال ‏روبرو مى‏ شود و در نتيجه به تحيّر مى ‏افتد.

در اين صورت در بسيارى از مواقع شيطان پليد از موقعيّت سوء استفاده كرده و يأس ‏و نااميدى را كه از بزرگترين گناهان كبيره است در فكر او رسوخ‏ مى‏ دهد و به او تلقين مى ‏كند كه تو يا كسى مثل تو نمى‏ تواند به‏ امام زمان عجّل الله تعالی فرجه خدمت کند. اين چيزى نيست كه تو بتوانى به آن برسى و هيچ‏ گاه‏ خداوند و حضرت ولى عصر عجّل الله تعالى فرجه اين مقام را به تو يا كسى مانند تو اعطا نمى‏ كنند. آن كسى كه ولىّ خدا است يا ولىّ خدا مى ‏شود ذاتش غير ذات تو است و صفات و اعمال و كردارش غير از اعمال و كردار و رفتار تو است. اين ‏ها وسوسه ‏هايى است كه ‏شيطان در فكر انسان القاء مى ‏كند.

به خاطر همين جهت كسى نبايد از عنايات و الطاف خداوند نااميد باشد. امام صادق علیه السلام در ضمن وصيّت خود به فضيل ‏مى‏ فرمايند:

... وإذا كان قبل طلوع الشمس و قبل الغروب، فعليك ‏بالدّعاء واجتهد ولاتمتنع من شي‏ء تطلبه من ربّك، ولا تقول هذا ما لا أعطاه وادع فإنّ الله يفعل ما يشاء.(1)

قبل از طلوع خورشيد و قبل از غروب بر تو باد به دعا كردن و كوشش نمودن و امتناع نورز از چيزى كه در طلب او از خداوند هستى و نگو كه خدا اين را به من عطا نمى‏ كند و دعا كن چون‏ خداوند هر چه را بخواهد انجام مى‏ دهد.

در كلمات پرفروغ اهل بيت علیهم السلام وارد شده است:

إنّ الدعاء يردّ القضاء ولو اُبرم إبراماً.(2)

دعاى قضاى خداوند را رد مى‏ كند و اگر چه انجام آن حتمى‏ شده باشد.

نعمت خدمت به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه را خداوند به صاحبان آن ‏ها عنايت كرده است‏ و خداوند قادر است كه همان ظرفيّت را به ما بدهد و ذات و صفات ما را نيز مانند آنان بگرداند چون همان‏ طور كه امام‏ صادق علیه السلام فرمودند: «وادع الله فإنّ الله يفعل ما يشاء»؛ دعا كن چون‏ خداوند هر چه را بخواهد انجام مى ‏دهد.

بنابراين نتيجه مى ‏گيريم كه بايد با كنار گذاشتن يأس و نااميدى ‏شيطان پليد را از خود رانده و با كمال اميد و توجّه و حضور و تواضع و خضوع از خداوند بخواهيم ما را - انشاء الله - از جملۀ‏ خدمت‏ گزاران به دين و امام زمان عجّل الله تعالى فرجه كه نوكران ‏مخلص اهل بيت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند قرار دهد.

اكنون جريان بسيار مهمّى را كه دلالت مى ‏كند همۀ افراد مى ‏توانند به امام زمان عجّل الله تعالى فرجه خدمت كنند، نقل مى ‏كنيم.

اين جريان كه فرمايش و دستور حضرت امام حسين علیه السلام است ‏به خوبى ثابت مى‏ كند كه همۀ افراد مى‏ توانند در راه خدمت گذارى ‏به امام زمان عجّل الله تعالى فرجه قدم بگذارند.


(1) بحار الأنوار:  78 / 227 .

(2) اصول کافی: 4 / 216 .

 

 

بازدید : 9304
بازديد امروز : 12780
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127574303
بازديد کل : 88859170