امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
آيا فقط امام عصر صاحب الزمان هستند يا معصومين ديگر نيز حاكم بر زمانند؟

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»
 

آيا فقط امام عصر صاحب الزمان هستند

يا معصومين ديگر نيز حاكم بر زمانند؟

در اينجا اين سئوال را عنوان مى ‏كنيم كه آيا فقط امام عصر عجّل الله تعالى فرجه‏ صاحب زمان هستند يا معصومين ديگر نيز در زمان تصرّف نموده و قيد زمان ‏را از ميان بر مى ‏داشتند؟
براى پاسخ به اين سئوال مى‏ گوييم تصرّف در زمان و بازگشت و نشان ‏دادن‏ زمان‏ هاى گذشته و يا سير در زمان‏ هاى آينده از جريانات بسيار مهمّى است كه ‏نه تنها در عصر ظهور؛ بلكه گاهى در زمان ‏هاى گذشته نمونه‏ هايى از آن توسّط ائمّه اطهار علیهم السلام واقع شده است و در روزگار پرشكوه ظهور كه عصر تكامل ‏مسايل علمى و حياتى است اين‏ گونه جريانات در اوج خود قرار خواهد گرفت.
نمونه ‏هايى از نشان دادن زمان آينده و يا گذشته در زمان ائمّه اطهار علیهم السلام در تاريخ خاندان وحى علیهم السلام ذكر شده است. در يكى از مواردى كه توسّط حضرت‏ امام حسين علیه السلام واقع شد، آن حضرت جريانات روز عاشورا را قبل از وقوع آن ‏به حضرت امّ سلمه نشان دادند.
تذكّر اين نكته مفيد است: با اينكه همه معصومين علیهم السلام شاهد بر خلقت زمان‏و حاكم بر زمان هستند، ولى تنها حضرت مهدى عجّل الله تعالى فرجه به عنوان «صاحب الزمان» معروف شده ‏اند. چون - در روزگار آن حضرت، زمان و آنچه ‏در ارتباط با زمان است، اوج مى ‏گيرد. چون مردم آن زمان نياز به درك آن دارند براى اينگونه مطلب بيشتر واضح شود به اين نكته دقّت كنيد:
همه معصومين علیهم السلام داراى جود و سخاوت مى ‏باشند امّا چرا فقط به امام ‏جواد علیه السلام جوادالائمّه مى ‏گوييم؟ چون آن حضرت بيشتر، به مردم جود و سخاوت نموده‏ اند پس لقب جوادالائمّه علیهم السلام هيچگونه منافاتى ندارد كه ساير معصومين علیهم السلام نيز صاحب جود و سخاوت باشند. همينگونه حضرت بقيّة الله ‏الاعظم ارواحنا فداه «صاحب الزمان» هستند، هرچند ساير معصومين علیهم السلام نيز بر «زمان» حاكم هستند و سيطره دارند. پس گفتن «صاحب الزمان» به امام عصر عجّل الله تعالى فرجه هيچگونه منافاتى با اين كه ساير معصومين علیهم السلام صاحب‏ زمان حاكم بر آن باشند، ندارد.
اكنون نمونه‏ اى از جريان تصرّف و سيطره حضرت اميرالمؤمنين على علیه السلام بر زمان را نقل مى ‏كنيم.
يكى از جريانات بسيار جالب كه امير عالم هستى حضرت اميرالمؤمنين ‏على علیه السلام مرز زمان را شكسته و در آن تصرّف نموده‏ اند جريان آن حضرت با سلمان در دشت «ارژن» است. ما اين جريان را نقل نموده و سپس به توضيح‏ آن مى ‏پردازيم:

 



 

    بازدید : 15185
    بازديد امروز : 10189
    بازديد ديروز : 19532
    بازديد کل : 128837670
    بازديد کل : 89508812