امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
نهايت قدرت بشرى

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»

 

نهايت قدرت بشرى

براى روشن شدن اين مطلب كه انسان مى‏ تواند به نهايت قدرت برسد ابتدا نكته ‏اى درباره عظمت مغز انسان بيان مى‏ كنيم و سپس فرمایش بسیار مهمّی را از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که انسان باید به نهایتِ قدرت خود برسد، نقل می کنیم:
«طبق محاسبات دقيق و آزمايشات دامنه‏ دار ثابت گرديده است كه مغز انسان عادّى داراى ده ميليارد سلول عصبى است كه هر يك به تنهايى قادرند از هزار واحد خبرى نگاهدارى كنند. مغز انسان از تمام چيزها و حالاتى كه در اطراف انسان است عكسبردارى مى ‏كند.
كار پردامنه موتور مغز از همان دوران اوّليّه ولادت آغاز مى‏ گردد و از كلمات بابا، مامان، آب گرفته تا مسائل بغرنج علمى و از سيما و صداى مادر تا مناظر گوناگون ديگر و خلاصه همه خاطرات تلخ و شيرين در اين صندوقچه ‏عجيب نهفته و بايگانى مى ‏شود.
در قسمت مخ انسان مراكز و اطاق هاى مخصوصى براى منظورهاى‏ جداگانه تعبيه شده است؛ يك قسمت مخصوص امور شنوايى، قسمتى ديگربراى بينايى، لامسه و... وجود دارد و در كنار هر يك از اين مراكز يك شعبه ‏بايگانى ويژه همان مركز وجود دارد. اغلب مناظر به طور خودكار و سريع در مغز منعكس مى ‏شود ولى گاهى براى تنبيت شدن و سخت شدن خاطرات ‏يعنى Ccnsoltidation در حدود دوازده ساعت يا بيشتر وقت لازم دارد.

طبق آخرين اخبار علمى، دانشمندان توانسته ‏اند با تحريك هر يك از قسمت‏ هاى مغز به وسيله دستگاه‏ هاى مخصوص خاطره همان عضو را در روح انسان زنده كنند.
يكى از قهرمانان دانشمند يا دانشمندان قهرمان دكتر وايلدر پنفيلد Wilderpentield جرّاح معروف اعصاب و رئيس سازمان بيمارى هاى عصبى‏ مونترال  Montreal مى ‏باشد. شخص نامبرده به وسيله الكترودهاى ظريف و ريزى دختر 26 ساله‏ اى را تحت عمل جرّاحى قرار داد و يك ناحيه مخصوص ‏از مغز او را تحريك كرد.
دختر در اين هنگام اظهار داشت: يك آهنگ موسيقى را كه در چند سال ‏پيش شنيده اكنون مى‏ شنود و درست مثل اين‏ كه در سالن و تالار موسيقى ‏نشسته و همان خاطره در ذهن او زنده شده است. به محض اين كه تحريك را قطع مى‏ كرد، صداى موزيك نيز قطع مى‏ شد.
از اين آزمايش نتيجه گرفته شد كه هر نوع تحريك مى ‏تواند خاطرات‏ گذشته را در مغز زنده كند.
بعضى از دانشمندان روان‏ شناس و روان‏كاو نيز قادرند به وسيله هيپنوتيزم‏ شخص را در حالت مخصوصى فرو برند و خاطرات گذشته او را از زبان خود او بشنوند.
فيزيولوژيست ‏ها ثابت كرده ‏اند هنگامى كه آخرين لحظات عمر انسان ‏آغاز مى‏ گردد و شخص در حال جان دادن است جنبش ‏ها و لرزش‏ هاى‏ مخصوص توأم با مقدارى الكتريسته در اعصاب دماغى مغز ايجاد مى ‏شود واگر بخواهيم مثال بزنيم مانند نوار ضبط صوت مى ‏شود كه به انتها رسيده باشد و با زدن استپ نوار را از نو شروع كنند و آنچه ضبط كرده پس دهد، يعنى‏ انسان تمام حالات و اعمال و رفتار خود را در لحظه آخرين زندگيش مى ‏بيند يعنى همان تحريك مصنوعى در اينجا به طور طبيعى رخ مى ‏دهد.
خوانندگان محترم باور بفرمايند خيلى شگفت ‏انگيز است كه پيشوايان ‏اسلامى از اين فعل و انفعالات و از اين خصوصيّات فيزيكى و خلاصه از اين‏ رموز دقيق علمى آنقدر مطّلع باشند كه با زبانى ساده به طورى كه تمام طبقات ‏مردم از دانشمند گرفته تا جاهل همه درك كنند، اين حقايق را بيان كنند.
در اخبار و روايات اسلامى اسناد بسيارى است كه صريحاً مى ‏گويد: انسان‏ در لحظه آخر زندگى همه اعمال خود را مى‏ بيند و تمام خاطرات او در ذهنش ‏زنده مى ‏شوند و وقايع حيات او از پيش چشمش رژه مى ‏روند. از بين صدها روايت فقط به ذكر دو روايت اكتفا مى ‏كنيم:
حضرت اميرالمؤمنين على علیه السلام در ضمن يكى از خطبه ‏هاى «نهج البلاغه» مى‏ فرمايد:

يفكّر فيم أفنى عمره وأذهب دهره.
يعنى فردى كه در لحظه جان دادن است فكر مى ‏كند در حالاتى كه عمر خودش را فانى كرده و روزگار خويش را گذرانده.

يتذكّر أموالاً جمعها في مطالبها وأخذها من مصرحاتها ومشتبهاتها.
به ياد مى‏ آورد مال‏ هايى كه جمع كرده و به دست آورده از محلّ‏ هاى‏ شبهه ‏ناك و يا محلّ‏ هاى پاك و شرعى.

آرى؛ آن روزها كه اين حرف ‏ها را مى‏ شنيدند با تعجّب و حيرت رو به رومى ‏شدند و گاهى هم برخى از سبك‏ مغزان لبخندِ تمسخر مى‏ زدند و تهمت‏ كهنگى را مانند هميشه به اسلام و حقايق سعادتبخش آن مى‏ چسباندند، امّا اسلام - اين دين جاودانه - از طوفان ‏ها و لغزش‏ هاى دوران نلغزيد و همواره‏ درخشيده و درخشان خواهد بود. اسلام، مونس ابديّت است و تا انقراض ‏عالم از بين نخواهد رفت و طومار مقدّسش درهم پيچيده نخواهد شد.
روزى خواهد آمد كه مردم گيتى به خود آيند و عذر گذشته از او خواهند. اى خواننده عزيز؛ تو هر كه هستى و در هر مقام علمى كه قرار دارى آگاه و هشيار باش چهارده نفر در دنيا هرگز دروغ نگفته و هيچ‏ گاه از پيش خود حرفى ‏نزده ‏اند، اينان رهبران و پيشوايان اين دين جاويدانند كه سرسلسله آنان‏ آخرين فرستادگان خداوند مهربان است و واپسين آنان حضرت حجّة بن ‏الحسن المهدى امام زنده و قائم آل محمّد علیهم السلام است».(1)


(1) تمدّن و علوم اسلام: 104.



 

    بازدید : 14604
    بازديد امروز : 4681
    بازديد ديروز : 19532
    بازديد کل : 128826655
    بازديد کل : 89503303