امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
گسترش علم و دانش در عصر ظهور

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»


گسترش علم و دانش در عصر ظهور

علوم و  اسرار مهمّى كه در عصر پرشكوه ظهور آشكار مى‏ شود مربوط به ‏افزايش بى ‏حدّ علم و دانش در سراسر عالم مى‏ باشد و تا آن روزگار با عظمت‏ فرا  نرسد، مردم جهان از فراگيرى علوم و دانش ‏هاى فراوان محروم خواهند ماند. و تا عصر غيبت ادامه داشته باشد و مهلتى كه خداوند به شيطان داده است ‏پايان نپذيرد، آن علوم و دانش ‏ها براى مردم آشكار نخواهد و آن ها از آن علوم ‏بى ‏بهره خواهند ماند.
اكنون اين سئوال پيش مى‏ آيد كه چرا عمده علوم و دانش‏هاى جهان در دولت‏ مهدويّه حضرت بقية الله الأعظم ارواحنا فداه آشكار مى‏ شود و در آن زمان‏ مردم از آن ‏ها آگاه مى ‏شوند و در عصر غيبت دسترسى به آن علوم ندارند؟
در پاسخ به اين سئوال مى‏ گوئيم: يكى از اسرار پنهان ماندن آن علوم در عصر غيبت اين است كه آن علوم كه اكنون از ما پنهان و براى ما جزو اسرار است اين ‏است كه يادگرفتن آنها و فاش شدن آن‏ها براى مردم همچون تيغ دادن در كف ‏زنگى مست مى ‏باشد.
از شرايط آگاه‏ شدن از آن علوم داشتن قلب‏هاى پاك و پيروى كامل از دستورات خداوند و اهل بيت عصمت و طهارت علیهم السلام مى ‏باشد. تا با آگاه شدن ‏از آن علوم بسيار مهمّ استفاده غير مشروع نشده و در راهى كه خداوند نمى ‏خواهد از آنها استفاده نكنند. و چون در عصر غيبت اين شرايط در مردم ‏وجود ندارد به اين جهت آن علوم بسيار مهمّ از آنها مخفى است تا زمانى كه ‏دولت مهدويّه حضرت صاحب الزمان عجّل الله تعالى فرجه فرا رسد و آن علوم‏ اسرارآميز آشكار شده و مردم از آن استفاده كنند.

در روايتى تصريح شده است: حضرت امام زمان عجّل اللَّه تعالى فرجه همه علوم ‏را در ميان مردم جهان گسترش مى‏ دهند بديهى است وقتى كه همه علوم براى ‏همه جهانيان آشكار شود، كسى نياز به علم و دانش ديگران نخواهند داشت.در آن زمان مردم نيازى به گوش فرا دادن و شنيدن علم و دانش از استاد و يانگاه كردن و خواندن كتاب او را ندارند.

بر خلافت فراگيرى علم و دانش در عصر قبل از ظهور كه بايد به طريق طبيعى با استفاده از چشم و گوش و خواندن و شنيدن باشد. گاهى حقيقت‏ فراتر از آنچه ما گفتيم مى ‏باشد. در روايات وارد شده است كه فراگيرى علم و دانش گاهى از طريق قذف در قلب يعنى افكنده شدن علم در قلب مى‏ باشد نه ‏از طريق چشم و گوش و يا خواندن و نوشتن.




 

    بازدید : 14378
    بازديد امروز : 17673
    بازديد ديروز : 45443
    بازديد کل : 128504326
    بازديد کل : 89342113