امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
پاسخ به يك سئوال

کتاب : «امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عصر ظهور»


پاسخ به يك سئوال

با توجّه به گسترش يافتن امنيّت در سراسر جهان در عصر ظهور، پيشرفت ‏بينش و بصيرت، جهشِ علم و دانش و تحوّل در سراسر جهان، كه به وسيله ‏حضرت بقيّة الله الأعظم عجّل الله تعالى فرجه پديدار مى‏ شود؛ آيا صحيح است ‏بگوييم ولايت آن بزرگوار از ولايت حضرت اميرالمؤمنين علیه السلام و ساير ائمّه ‏اطهار علیهم السلام بيشتر است؟! يا حقيقت چيز ديگرى است كه ما به آن توجّه ‏نداريم؟
براى يافتن پاسخ صحيح مى ‏گوييم: بسيارى از افرادى كه در مسائل اعتقادى‏ دچار اشتباه شده ‏اند، به خاطر توجّه نكردن به جوانب مسأله و دچار شدن به‏ افراط و تفريط در واقعيّات بوده است.
ما براى اينكه پاسخ سئوال كاملاً روشن شود و به افراط و تفريط دچار نشويم، سئوال ديگرى را به عنوان مقدّمه براى پاسخ سئوال قبل طرح مى‏ كنيم تا دچار مشكل اعتقادى نشويم:
چرا حضرت بقيّة الله الأعظم ارواحنا فداه با آنهمه قدرت و ولايتى كه در عصر پرشكوه ظهور، ظاهر مى ‏نمايند، در عصر غيبت از آن استفاده نمى‏ كنند؟ مگردر عصر غيبت، آن بزرگوار داراى ولايت مطلقه كليّه نيستند؟ و نيز آيا ائمّه ‏ديگر در زمان امامت خود داراى اين مقام نبوده ‏اند؟ اگر آنان داراى اين مقام‏ بودند چرا آن را به كار نگرفتند؟
در پاسخ به اين سئوال مى‏ گوييم: امام عصر عجّل الله تعالى فرجه در عصر غيبت ‏همانند عصر ظهور، داراى مقام ولايت كليّه هستند، همان ‏گونه كه ساير ائمّه علیهم السلام داراى اين مقام بوده و هستند.
با اينكه آن بزرگوار، هم در عصر ظهور و هم زمان غيبت، داراى مقام ولايت ‏كليّه هستند. چرا آن بزرگوار با همه قدرتى كه دارا هستند و در عصر پرشكوه‏ ظهور، جهان را سرشار از عدل و عدالت، دانش و بينش مى‏ نمايند و چهره‏ گيتى را متحوّل مى‏ سازند، اكنون خائف و مواظب خود مى ‏باشند؟
جواب: زيرا اراده و مشيّت آن حضرت با اراده و مشيّت خداوند است؛ هرگاه‏ خداوند چيزى را بخواهد آنان مى ‏خواهند و هرگاه آن حضرت چيزى را بخواهند خداوند مى‏ خواهد. و چون تا قبل از فرا رسيدن عصر ظهور، اذن ‏خداوند به استفاده از ولايت مطلقه كليّه صادر نشده، خوف قتل وجود دارد.
نكته ‏اى كه لازم است به آن توجّه داشته باشيم اين است كه ساير ائمّه علیهم السلام نيز داراى مقام ولايت كليّه بوده و هستند، و همان ‏طور كه امام عصر عجّل الله تعالى فرجه‏ در زمان غيبت از طرف خداوند اذن ندارند آن را كاملاً اظهار نمايند، بقيّه ‏ائمّه علیهم السلام نيز اين‏ گونه بودند ولى در موارد جزئى همه امامان ما از ولايت كليّه‏ خود استفاده نموده و تا جايى كه مردم تحمّل و ظرفيّت داشته‏ اند آن را ظاهر مى ‏ساخته ‏اند.



 

    بازدید : 13015
    بازديد امروز : 2010
    بازديد ديروز : 23196
    بازديد کل : 127599154
    بازديد کل : 88871596