امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
ادّعای اجماع

 ادّعای اجماع

اهل تسنّن می گویند بر خلافت ابوبکر اجماع واقع شده و چون اجماع بر خلافت او شده پس کسی نمی تواند با اجماع مسلمین مخالفت کند و مجبور است خلافت ابوبکر را بپذیرد. در پاسخ به این مطلب می گویم ادّعای اجماع بر خلافت ابوبکر هیچگونه اساسی ندارد و هیچ یک از مسلمانان مجبور به اطاعت از چنین اجماعی که ادّعا شده نیستند.

برای توضیح این مطالب می گوییم اجماعی که ادّعا شده برای خلافت ابوبکر واقع شده در چه زمان و در کجا بوده ، آیا در سقیفه قبل خلافت ابوبکر اجماع شده است که ابوبکر را خلیفه مسلمانان قرار دهند؟ یا پس از جریان سقیفه و پس از چندین روز اجماع شده است؟

اگر بگویند در سقیفه اجماع واقع شده است که خلافت ابوبکر را قبول کنند و او را به عنوان خلیفه مسلمین تعیین کنند، در پاسخ به آن ها می گوییم اوّلاً که این چنین اجماعی یقیناً واقع نشده و جزء چند نفر انگشت شمار در سقیفه با ابوبکر بیعت نکرده اند و تعداد کسانی که در سقیفه با خلافت ابوبکر مخالفت کردند که آن ها انصار و طرفداران سعد بن عباده بودند بیشتر از کسانی بودند که با ابوبکر در سقیفه بیعت کردند. و ثانیاً اهل تسنّن می دانند که این چنین اجماعی در سقیفه واقع نشده است و می گویند چند روز پس از جریان سقیفه اجماع واقع شده است، نه در سقیفه و درهمان ساعت های بیعت با ابوبکر این واقعیتی است که علمای اهل تسنّن آن را می پذیرند و در سقیفه قبل از بیعت با ابوبکر اجماعی واقع نشده. پس بیعت با ابوبکر در سقیفه بر اساس اجماع نبوده است. و ثالثاً عمر خودش گفته است که بر خلافت ابوبکر اجماعی واقع نشده است.

 

 

 

بازدید : 4230
بازديد امروز : 6730
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127562203
بازديد کل : 88853120