امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
توجّه به یک نکتۀ مهم در انواع عزاداری ها

توجّه به یک نکتۀ

مهم در انواع عزاداری ها

آنچه درباره «سينه ‏زنى» و «لطم ‏زنى» گفتيم، بهانه‏ اى است براى ‏بيان يك مطلب مهمّ و بسيار لازم و مؤثّر كه در صورت توجّه و عمل به آن در انواع عزاداری ها، مى ‏تواند در اعتقاد و زندگانى افراد، تحوّل ايجاد كند:

سزاوار است همه كسانى كه در سوگوارى ‏ها و سينه‏ زنى‏ ها و ... شركت مى ‏كنند و به شور عزادارى مى‏ رسند و همچنين همه زنانى ‏كه با شور و شتاب و هيجان به ياد حضرت زينب كبرى و اهل بيت ‏امام حسين علیهم السلام موهاى خود را پريشان مى‏ كنند و ياحسين ‏ياحسين مى ‏گويند.

به اين نكته توجّه كنيد:

يكى از امورى كه در دعاها و توسّلات نقش بسيار مهمّى دارد حالت «انقطاع» است. يعنى انسان در هنگام دعا به حالتى برسد كه‏ اميدش از همه وسايل ظاهرى قطع شود و يقين داشته باشد كه‏ خداوند قدرت بر همه امور دارد و مى ‏تواند سخت‏ ترين گرفتارى ‏ها و مشكلات را برطرف نمايد. كسى كه دعا مى ‏كند اگر به اين حالت ‏برسد و با تمام وجود - نه با زبان - متوجّه خداوند شود، دعاى او مؤثّر واقع مى ‏شود حالت اضطرار و انقطاع اگر چه آداب و شرايط دعا مانند طهارت و تقوا در آن وجود نداشته باشد؛ ولى بسيار مؤثّر است و بسيارى از افراد با انقطاع و قطع اميد از هرگونه وسيله ‏ظاهرى دعا نموده و حاجت خود را از خداوند گرفته ‏اند.

***

در عزادارى ‏ها نيز شبيه اين حالت به ‏وجود مى‏ آيد كه عزاداران‏ بايد به آن توجّه داشته باشند.

مهم‏ترين حالت در انواع عزادارى ‏ها: سينه‏ زنى ‏ها، لطم‏ زنى‏ ها و ... حالت شور است، آن‏ گاه كه در مجالس عزادارى مى ‏شود و غوغا به پا مى‏ شود، بهترين حالتى است كه عزاداران در سينه‏ زنى ‏ها، لطم‏ زنى‏ ها و ... بايد آن را از دست ندهند.

هنگامى كه در مجالس، شور و غوغا ايجاد مى ‏شود و وسايل ‏ظاهرى نقشى در آن ندارند - عنايت الهى و توجّه خاصّ امام زمان ‏عجّل الله تعالى فرجه به آن مجالس مى ‏شود.

در هنگامى كه عزاداران با تمام وجود اشك مى‏ ريزند و به ياد امام حسين علیه السلام مى‏ گريند و يا با شور و هيجان تمام به صورت و سينه مى ‏زنند و يا حسين يا حسين و يا عبّاس يا عبّاس مى‏ گويند، دراين حالت توجّه عزاداران از همه امور منقطع مى‏ شود و هوش و حواسشان متمركز و متوجّه عزاى امام حسين علیه السلام است.

حالت شور و هيجان كه ناخودآگاه مجالس توسّل، و عزادارى ها را فرا مى ‏گيرد، همچون حالت انقطاع در خواندن دعاها مى‏ باشد كه ‏افراد بايد هر چه بيشتر اين حالات را زيادتر نموده و سعى كنند آن ‏را از دست ندهند.

در اين حالت بايد سعى كنند مهمترين خواسته قلبى آنان از خداوند ظهور امام زمان عجّل الله تعالى فرجه و انتقام از خون به ‏ناحق‏ ريخته امام حسين علیه السلام باشد.

 
بازدید : 10518
بازديد امروز : 18467
بازديد ديروز : 32446
بازديد کل : 128570801
بازديد کل : 89375352