امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
دقّت در دو جهت

( اهمیّت زیارت و عزاداری )

 

دقّت در دو جهت

دقّت در دو جهت، عظمت فرمايش امام حسين‏ عليه السلام را آشكار مى ‏كند:

1 - توجّه به شرايطى كه امام حسين‏ عليه السلام آن‏ ها را بيان فرموده ‏اند.

اگر ما در شرايط و موقعيّت و زمانى كه امام حسين‏ عليه السلام اين‏ سخنان را بيان فرموده ‏اند، دقّت كنيم تا حدّى متوجّه مى‏شويم آن‏ حضرت در چه حال و در چه احساساتى بوده‏ اند كه اين سلام و پيام را به شيعيان خود ابلاغ فرموده ‏اند.

براى اينكه تا حدّى از موقعيّت و شرايطى كه امام حسين‏ عليه السلام به ‏شيعيان سلام رسانده و پيام داده‏ اند آگاه شويم به اين نكته توجّه‏ كنيد.

شدّت علاقه امام حسين ‏عليه السلام به شيعيانشان آن قدر زياد بوده كه ‏وقتى خبر شهادت قيس بن مسهر صيداوى به آن حضرت رسيد در حالى كه گريه مى‏ كردند اينگونه براى اهل بيت ‏عليهم السلام و شيعيان دعا كردند:

 اللّهمّ اجعل لنا و لشيعتنا عندك منزلاً كريماً واجمع‏ بيننا و بينهم في مستقرّ من رحمتك إنّك على كلّ‏شي‏ءٍ قدير.(1)

خداوندا براى ما و شيعيان ما نزد منزلى با كرامت قرار ده و ميان ما و آنان در جايگاهى كه رحمت تو در آن مستقرّ است‏ جمع فرما.

شدّت علاقه و مهربانى امام حسين‏ عليه السلام به شيعيان در روز عاشورا پس از وداع آن حضرت با اهل بيت خود بيشتر آشكار شد.

سلام و پيام امام حسين‏ عليه السلام به شيعيان پس از وداع آن حضرت امام سجّاد عليه السلام و اهل حرم بوده است و وداع امام حسين ‏عليه السلام پس از شهادت حضرت اباالفضل ‏عليه السلام و حضرت على اكبر عليه السلام و همه بنى ‏هاشم و اصحاب و ياران آن حضرت بوده است يعنى آن شهادت ‏آن بزرگواران را شاهد بوده ‏اند و پيكر غرق به خون جوانان بنى ‏هاشم و اصحاب خود را ديده ‏اند و پس از آنكه آن همه داغ در هنگامى كه يك نفر ياور نداشتند با كمر شكسته و جگر آتش گرفته ‏از داغ ‏ها و از شدّت عطش با چشمانى كه همه جا را تار مى ‏ديده ‏است براى وداع با اهل حرم به خيمه‏ ها رفته‏ اند و با امام سجّاد عليه السلام و اهل حرم وداع نموده ‏اند يعنى در سخت ‏ترين شرايط و حالات كه‏ وداع با اهل حرم بوده است امام حسين ‏عليه السلام به شيعيان خود سلام‏ رسانده‏ اند و به امام سجّاد عليه السلام فرمودند:

بلّغ شيعتي عنّي السّلام فقل لهم انّ أبي مات غريباً فاندبوه ومضى شهيداً فابكوه.

سلام مرا به شيعيانم برسان پس به آنان بگو كه پدرم در حال ‏غربت از دنيا رفت پس بر او ندبه كنيد و در حال شهادت‏ درگذشت پس بر او گريه كنيد.

اين مطالب را امام حسين ‏عليه السلام در سخت‏ ترين شرايط كه در عالم‏ هستى براى غير امام حسين‏ عليه السلام واقع نشده فرموده ‏اند.

اينك با دقّت در آنچه گفتيم به اين نكته نيز توجّه كنيد كه هر كسى در آخرين لحظات و ساعات عمر خود، مهمترين مطالبى را كه در نظر دارد به اطرافيانش مى ‏گويد.

2 - حال با توجّه به اينكه امام حسين‏ عليه السلام در سخت ‏ترين شرايط در عالم هستى بودند در آخرين ساعات عمر، چرا به شيعيان سلام‏ رسانده ‏اند و چرا دستور داده‏ اند كه براى آن حضرت نوحه سرايى و گريه كنند؟!

آيا ما و شما در برابر اين سلام و اين پيام چه كرده‏ ايم؟ چقدرارزش قائل شده ‏ايم؟

چرا دشمنان مى ‏خواهند عزادارى‏ هايى را كه در گوشه و كنار واقع مى‏ شود از شيعيان بگيرند.

___________________________

(1) بحارالانوار: 44 / 382  .

 

 

بازدید : 4384
بازديد امروز : 18334
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127585410
بازديد کل : 88864724