امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
شرکت امام حسين‏ عليه السلام در مجلس عزاداری

( اهمیّت زیارت و عزاداری)

 

شرکت امام حسين‏ عليه السلام

در مجلس عزاداری

استاد عالى قدر عالم ربّانى مرحوم حاج شيخ محمود نگارنده‏ مى ‏فرمودند:

مرحوم شيخ غلام رضا(1) از ذاكرين مهمّ حضرت امام حسين‏ عليه السلام‏ بودند ايشان با اينكه لكنت زبان داشتند، هر وقت روى صندلى يا منبر براى خواندنِ روضه مى ‏نشستند، از اوّل تا آخر روضه را بدون‏ هيچگونه لكنت زبان مى ‏خواندند در آن زمان ذاكرينى كه معروف ‏بودند مركب سوارى داشتند تا ايّامى كه زياد براى روضه خوانى‏ دعوت مى ‏شدند، بتوانند خود را به همه مجالس برسانند.

در يكى از روزهاى ماه محرّم كه ايشان مجالس زيادى داشتند، مركب خود را آماده مى ‏كنند و سوار بر آن مى ‏شوند تا با عجله خود را به اوّلين مجلسى كه براى روضه‏ خوانى دعوت بودند برسانند، ولى هر چه سعى و تلاش مى‏ كنند از راهى كه بايد به سوى آن ‏مجلس بروند، مركب ايشان از آن راه نمى‏ رود و به راهى ديگر مى ‏رفته است و چون سعى و تلاششان براى رفتن از مسيرى كه‏ مجلس روضه خوانى ايشان در آن راه، بى ‏نتيجه مى‏ ماند، او را به‏ حال خود وا مى ‏گذارند تا اگر سرّى در كار است مانع آن نشوند.

در اين هنگام مركب سوارى با عجله تمام كوچه پس كوچه ‏ها را طى مى‏ كند تا به دالانى مى‏ رسد و مقابل آن دالان مى ‏ايستد.

ايشان نگاه مى‏ كنند، مى‏ بينند در آخر دالان درب منزلى باز است وگويا افرادى در آنجا هستند. با خود مى‏ گويند شايد امروز بايد دراين منزل روضه بخوانم، از مركب پياده شده و وارد آن خانه ‏مى‏ شوند، متوجّه مى‏ شوند گويا افرادى كه در آن منزل هستند منتظر ايشان بوده ‏اند. صاحب منزل ايشان را تعارف مى ‏كند كه روضه ‏بخوانند.

ايشان مانند هميشه بدون هيچ لكنتى روضه مى‏ خوانند و مجلس ‏منقلب مى‏ شود. پس از تمام شدن روضه از منبر پايين مى ‏آيند ووقتى كه مى ‏خواهند بروند صاحب منزل پاكتى را به ايشان مى‏ دهد ولى آن بزرگوار قبول نمى‏ كند و پاكت را نمى‏ گيرد و مى‏ گويد چون‏ من بدون دعوت به اين مجلس آمده ‏ام چيزى قبول نمى‏ كنم.

نكته مهمّ جريان اينجا است كه وقتى ايشان مى‏ گويد من بدون‏ دعوت به مجلس آمده‏ ام؛ صاحب منزل به ايشان  مى‏ گويد چطور شما بدون دعوت آمده ‏ايد و حال آن كه امام حسين‏ عليه السلام خودشان به ‏شما دستور دادند به اين مجلس بياييد.

مرحوم حاج شيخ غلام رضا بسيار تعجّب مى ‏كنند، زيرا اطّلاعى از دعوت امام حسين ‏عليه السلام نداشتند.

صاحب منزل به ايشان مى‏ گويد: يادتان هست امروز صبح در فلان ‏مجلس شركت كرديد و همين روضه ‏اى را كه الان خوانديد آنجا خوانديد و مجلس بسيار منقلب شد؟ حضرت امام حسين ‏عليه السلام در آن ‏مجلس بودند، روضه شما در من بسيار اثر كرد. من در آن مجلس ازامام حسين‏ عليه السلام تقاضا كردم به شما امر كنند امروز در اين مجلس‏ شركت كنيد و همان روضه ‏اى را كه آنجا خوانديد در اينجا نيز بخوانيد. امام حسين‏ عليه السلام تقاضاى مرا پذيرفتتند و به شما فرمودند امروز در اين مجلس شركت كنيد و همان روضه را بخوانيد. شما به‏ دعوت امام حسين‏ عليه السلام اينجا آمده ‏ايد چطور مى‏ گوييد بدون دعوت ‏آمده‏ ام؟!

اين جريان دليل بر اين مى ‏باشد كه ممكن است امام حسين‏ عليه السلام و يا امام زمان عجّل الله تعالى فرجه و يا ساير اهل بيت‏ عليهم السلام در مجلسى ‏حاضر شوند، هر چند افراد متوجّه نشوند.

_______________

(1) ايشان والد بزرگوار مرحوم آية الله حاج شيخ محمود تولاّيى بودند.

 

 

 

بازدید : 4203
بازديد امروز : 13327
بازديد ديروز : 23196
بازديد کل : 127621788
بازديد کل : 88882913