امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
حرم‏ هاى پاك و مطهّر اهل بيت ‏عليهم السلام

( اهمیّت زیارت و عزاداری)

 

حرم‏ هاى پاك و مطهّر اهل بيت ‏عليهم السلام

همانگونه كه مى‏ دانيم حرم ائمّه اطهار عليهم السلام جايگاهى معنوى و پاك ‏و منزّه است كه شعاع آن تا فاصله زيادى را در بر مى ‏گيرد و اين‏ همچون نورافكنى است كه نور آن نه تنها محدوده خود بلكه هراندازه نورافكن قوى ‏تر باشد، نور آن قسمت ‏هاى بيشترى از اطراف‏ خود را روشن مى ‏كند. وجود ائمّه اطهار عليهم السلام در حرم ‏ها نيز نه تنها اطراف ضريح و نزديك آن را درخشندگى معنوى مى‏ بخشد، بلكه‏ محدوده فراوانى را درخشان مى‏ سازد.

در حرم ‏هاى ائمّه اطهارعليهم السلام نه تنها وجود امام ‏عليه السلام در حرم، تأثير فراوان دارد، بلكه رفت و آمد ملائكه و موجودات معنوى ديگر از آسمان به حرم و از حرم به آسمان، در زيادتر شدن معنويت اين ‏مكان‏ ها اثر دارد همانگونه كه در زيارت جامعه مى ‏خوانيم:

ونختلف الملائكة

حرم معصومين‏ عليهم السلام محلّ رفت و آمد ملائكه است.

همچنين رفت و آمد، ائمّه اطهار عليهم السلام و امامزادگان عظيم الشأن ‏به حرم‏ هاى يك ديگر نقش بسيار زيادى در طاهر و مطهّر بودن اين‏ مكان‏ ها دارد. و اين پاكى و مطهّر بودن در زائرينى كه با قلبى آكنده‏ از محبّت و معرفت به زيارت مشرّف شده‏ اند، نيرو و انرژى معنوى ‏مى ‏دهد. و وجود آنان را به قدرت محبّت و مودّتشان از آثار منفى ‏دور مى ‏سازد.

اين تأثيرگذارى در حرم‏هاى معصومين‏ عليهم السلام و امامزادگان عظيم‏ الشأن نه تنها در زائرانى كه از مقرّبين هستند و خود از اولياء الهى ‏مى‏ باشند وجود دارد؛ بلكه بسيارى از زائرانى كه افرادى معمولى از نظر معنوى مى ‏باشند، در اين حرم‏ هاى پاك و پاك كننده، تحت تأثير قرار گرفته و حتّى از نظر جسمى نيز از مرض ‏ها نجات يافته و از ميكروب ‏ها و ويروس ‏هاى كثيف پاك مى ‏گردند.

شاهد ما درباره آنچه گفتيم يكى و دو تا نيست، بلكه هزاران‏ جريان شفايابى از حرم حضرت امام رضا عليه السلام بر صحّت آن گواهى ‏مى ‏دهد.

معجزه‏ هاى بى شمارى كه در حرم مطهّر امام رضا عليه السلام واقع شده‏ است، گواهى مى ‏دهند، بيمارانى كه بر اثر ويروس و ميكروب‏ ها لحظه ‏اى آرامش نداشته ‏اند، چگونه با شفا گرفتن از حضرت امام‏ رضا عليه السلام همه ميكروب‏ ها و ويروس هايى كه در وجود ايشان بوده ‏است، ريشه‏ كن و ناپديد گرديده و دو مرتبه به زندگىِ سالم و آرام‏ بازگشته و از آسايش كامل بهره‏ مند شده‏ اند به گونه ‏اى كه گويا هيچ ‏گونه مرضى در آنان وجود نداشته و هيچگونه ويروس و ميكروبى ‏در بدن آنان، آن‏ ها را در دوران مريضى از ادامه زندگى باز نداشته ‏بود.

علاوه بر آنچه گفتيم كه در معجزه ‏هاى بى شمار مريض ‏هايى كه ‏دچار حمله ميكروب‏ ها و ويروس ‏ها شده بودند با برطرف شدن ‏مرض‏ ها به اشاره حضرت امام رضا عليه السلام، همه آن ها نابود شده و ازبين رفته‏ اند.

علاوه همه بر اين ‏ها رواياتى وجود دارد كه صريحاً مى ‏گويد كه‏ حرم ائمّۀ اطهار عليهم السلام را مكان امن و طاهر و مطهر مى ‏باشد.

خوشبختانه تحقيقات علمى ويژه و همه جانبه ‏اى كه در اين باره ‏انجام شده ثابت مى‏ كند كه ميكروب ‏ها هر چند در سطح شهر وجود دارند اما هر چه به طرف حرم امام رضا عليه السلام نزديك ‏تر شويم، تعداد آن‏ ها كمتر مى‏ شود به گونه ‏اى كه در اطراف ضريح امام رضا عليه السلام‏ تعداد آن‏ ها نزديك به صفر می ‏رسد.

اكنون گزارش مهمّى را در اين باره نقل مى ‏كنيم كه ثابت مى ‏كند در ضريح امام رضا عليه السلام و نزديك آن هيچگونه ميكروبى وجود ندارد؛ بنابراين بستن اطراف ضريح و دور نگاه داشتن مردم از ضريح اگر غرضى در كار نباشد جز جهل و نادانى و عدم آگاهى از مقام ولايت اهل بيت ‏عليهم السلام، مطلب ديگرى نيست؛ اكنون به گزيده ‏اى ‏از اين گزارش توجّه كنيد:

 

تحقيقى مهمّ و خواندنى

«شايد اين مطلب نه از نظر اعتقادى - كه عين اعتقاد ما اين است - بلكه از نظر تجربى تازگى داشته باشد كه بدانيم حتّى هر چه ‏نزديك تر به ضريح مقدّس حضرت رضا عليه السلام مى شويم ميزان آلودگى ‏و ميكروب ‏هاى موجود در هوا و در و ديوارهاى  حرم مطهّرش به ‏صفر نزديك مى شود.

ما كتاب خود را با درج عين تحقيقى كه تحت عنوان «طرح ‏بررسى ميكروبى حرم مطهّر امام رضا عليه آلاف التحيّة والثّناء» درسال 1369 هجرى شمسى صورت گرفت خاتمه مى دهيم تا كوردلان مخالف ولايت مطلقه اش بدانند نه تنها خود عين عصمت و تعليماتش معصوم پرور است، بلكه هر چه به ديواره ‏هاى حرم و ضريح مقدّسش نزديك تر مى شويم درصدِ آلودگى ها و ميكروب ‏ها كمتر مى شود تا به حدّاقل ممكن مى ‏رسد.

در سال 69 از طرف «وزارت فرهنگ و آموزش عالى، سازمان ‏پژوهش هاى علمى و صنعتى ايران» طى نامه اى به شماره1454/79/301 سه پژوهشگر معرفى شدند تا در مورد: «احتمال‏ پراكندگى ميكروبى در حرم مطهّر امام رضا عليه السلام تحقيق نمايند و از آستان قدس رضوى در آن نامه تقاضا شده بود نسبت به نمونه‏ بردارى از نقاط مختلف، على الخصوص خاك مرقد مطهّر با ايشان ‏همكارى هاى لازم معمول شود.

تحقيقات پژوهشگران پس از انجام و اتمام به صورت مقاله ‏اى ‏در «فصلنامه زيست شناسى» چاپ و اكنون عيناً در اختيار شما ارادتمندان به ساحت مقدّس آن حضرت قرار داده مى ‏شود:

 

طرح بررسى ميكروبى

   حرم مطهّر حضرت رضا عليه السلام

فساد نعشى بلافاصله پس از مرگ موجودات زنده شروع مى‏ شود. علّت اين امر از كار افتادن سيستم تدافعى بدن است. چرا كه ‏ميكروارگانيسم هاى خارج از بدن از بيرون و ميكروب ‏هاى داخلى ‏از درون به تخريب بافت ‏ها مى ‏پردازند و چون گلبول هاى سفيد وسيستم تدافعى و ترميمى نيز از كار افتاده است، لذا به سرعت ‏سلول‏ ها تجزيه شده و از بين مى ‏روند. به همين جهت بلافاصله ‏پس از مرگ فساد نعشى آغاز مى ‏شود و دائماً با پيشرفت زمان اين‏ فساد به پيش مى‏ رود. در پزشكى قانونى از روى ميزان پيشرفت ‏فساد نعشى مى ‏توان زمان مرگ را تخمين زد. اين فساد در طول‏ زمان به سرعت گسترش يافته و تمام بافت ها ظرف مدّت كوتاهى ‏تجزيه گرديده و تنها استخوان ها باقى  مى ماند . مواد پروتئينى‏ استخوان ها نيز به زودى تجزيه شده و مواد سخت و معدنى باقى ‏مى مانند كه آن‏ها نيز به تدريج متأثر از فعل و انفعالات شيميايى ‏خصوصاً در زمينه هاى اسيدى متلاشى شده و وارد خاك مى‏ گردند. البتّه در برخى موارد در اثر استحاله بدن موجودات تبديل به ‏سنگواره مى‏ گردد كه از اين مبحث خارج است.

تحت شراط خاص اقليمى گاه جسد برخى موجودات بدون آن‏ كه مبدّل به فسيل گردد سالم مانده و تجزيه نمى گردد؛ به عنوان‏ مثال مى توان ماموت ها را مثال زد كه در عصر يخبندان در چنگال ‏سرما به دام افتاده و كاملاً سالم باقى مانده ‏اند.

در حفارى هاى باستانى يا موارد اتّفاقى نيز اجساد بعضى از انسان ها از دل زمين بيرون مى ‏آيد كه عليرغم گذشت زمان طولانى‏ از مرگ آن ‏ها هم‏ چنان بدنشان سالم باقى مانده است.

مبانى اين موضوع بر دو پايه استوار است. كه يكى مبحث ‏علمى قضيّه بوده و ديگرى بُعد اعتقادى آن است.

از لحاظ اعتقادى مذهبى معصومين‏ عليهم السلام و افراد پاك و برجسته‏ از هر گونه پلشتى(1) به دور بوده و فساد در آن ها راه نمى ‏يابد بدين ‏لحاظ حتّى  پس از مرگ نيز به فرمان بارى تعالى فساد نعشى  ازايشان دور شده و بدن مطهّرشان همچنان سالم باقى مى ماند. بدن ‏سالم حرّ بن رياحى و ابن بابويه كه اتّفاقاً در قرون معاصر سالم از قبر خارج شده ‏اند مؤيّد اين ادّعا است.(2)

از سوى ديگر از نظر مكانى نيز، محل دفن برخى از بزرگان دين‏ صراحتاً از خاك بهشت يا امثال آن ذكر شده و شفابخش بودن آن وهمين طور داراى كرامات ديگر بودنشان با استفاده از روايات‏ مزبور محرز است. مانند خاك كربلا يا خاك طوس.

چنان كه از امام محمّد تقى‏ عليه السلام نقل شده است كه:

در ميان دو كوه طوس قطعه اى از زمين است كه از بهشت ‏برداشته شده و هر كه در آن داخل شود روز قيامت از آتش جهنّم ‏ايمن خواهد بود.

هر چند كه چنين امرى يعنى سالم ماندن بدن ائمّه‏ عليهم السلام نياز به‏ توجيه علمى ندارد ليكن از لحاظ علوم تجربى نيز مسئله قابل‏ توجيه است. بدين شكل كه ممكن است به خواست خدا نقطه اى ‏از زمين به دلايل متعارف مادّى استريل بوده و يا حتّى خاصيّت ‏ميكروب كشى داشته باشد. (مثل معادن نمك) و لذا چنين زمينى نه ‏تنها موجب تجزيه بدن از خارج نمى شود، بلكه مى تواند جايگزين سيستم تدافعى بدن نيز بگردد.

هر چند كه ميان مقوله متافيزيك مافوق الطبيعه و علوم تجربى‏ تفاوت بسيار است ليكن بر آن شديم لااقل از باب تحقيق، مسئله را از جهت ميكروبيولوژى  مورد بررسى قرار دهيم لذا به تهيه و تنظيم ‏طرحى به شكل زير پرداختيم.

بر اساس اين طرح ابتدا نقشه كاملى از حرم مطهّر تهيّه نموده و سپس با مركز قرار دادن ضريح مطهر دواير متّحدالمركزى از اطراف فلكه حرم تا مركز (يعنى ضريح) رسم نموديم و سپس بر روى دواير مزبور نقاطى را تعيين نموديم و در ساعات مختلف‏ شبانه روز و در فصول گوناگون سال به نمونه بردارى ميكروبى از آن نقاط پرداختيم ، بدين شكل كه در هر نقطه با استفاده از يك سو آب استريل ميكروبيولوژى آغشته به محيط كشت، ما از (آبگوشت (HTORB نمونه گرفته و در يك ظرف كوچك استريل موقّتاً درداخل همان محلول آبگوشت كشت داديم. سپس در پايان نمونه‏ بردارى تمام نمونه ها را به تهران منتقل كرده و پس از تاييد طرح ‏در سال 1369 در سازمان پژوهش هاى علمى و صنعتى ايران با مساعدت و همكارى مسئولين زيربط در آستان قدس رضوى ‏اكيپ ‏تحقيقاتى را تشكيل داده چند مورد نمونه گيرى كردم و بدين‏ ترتيب طى آزمايشات مقدّماتى به نتايج جالبى دست يافتيم و گزارش اين آزمايش ها كه در سال 69 تهيه شده است خود مورد اين ادّعا است....

 

نتيجه آزمايشات مقدّماتى بهار 1369

بر اساس نمونه بردارى مقدّماتى كه در اوايل ارديبهشت سال 1369 از هفت قسمت حرم به شرح زير انجام پذيرفت ملاحظه‏ شد بيشتر اين باكترى هاى تشخيص داده شده در آزمايشات ‏مقدّماتى استافيلوكوك بوده است....

قسمت‏ هاى نمونه بردارى شده در آزمايشات:

1- سنگ فرش صحن آزادى به سمت درب خروجى

2- آب سقّاخانه

3- سنگ فرش كنار پنجره فولاد

4- درب شرقى روضه منوّره قسمت زنانه

5- پايين پاى حضرت قسمت زنانه

6- بالاى سر حضرت قسمت مردانه (سطح فرش)

7- سطح ضريح قسمت مردانه.

نتايج اين آزمايش در (شكل 1) نشان داده شده (خط شكسته) و خط مستقيم در روى نمودار مقابل ميانگين اين نمودار است كه ‏ملاحظه مى شود هر چه به ضريح مقدّس نزديك ‏تر مى‏ شويم درصد ميكروب ‏ها تقليل مى يابد.(3)

(شکل 1)

__________________

(1) پليدى و آلودگى.

(2) محقّق ارزشمند جناب آقاى على اكبر مهدى ‏پور كتابى دارند تحت عنوان «اجساد جاويدان» در اين كتاب گزارش مستند 136 تن از پيامبران، شهيدان، عالمان و صالحانى ‏كه پس از ده‏ ها، صدها و احياناً هزاران سال، پيكر پاكشان تر و تازه پديدار گشته است ‏ارائه مى دهند.

(3) چه كنيم عقل ما كامل شود: 274.

 

بازدید : 3121
بازديد امروز : 17807
بازديد ديروز : 19024
بازديد کل : 127584357
بازديد کل : 88864197