امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
اقامه برهان برای مخالفان ویژگی مشترک امام رضا و امام عصر علیهماالسلام


اقامه برهان برای مخالفان

ویژگی مشترک امام رضا و امام عصر علیهماالسلام


خبرگزاری شبستان: یکی از نقطه های مهم اشتراک امام رضا علیه السلام و امام زمان علیه السلام بحث و اقامه برهان و دلیل برای مخالفان است. در عصر ظهور امام عصر علیه السلام همانند امام رضا علیه السلام بساط بحث و استدلال را با دانشمندان بزرگ جهان می گسترانند و. . .
 
خبرگزاری شبستان: حرکت رو به گسترش معارف مهدوی در زمان امام باقر و امام صادق علیه السلام به اوج خود رسید و آن دو امام بزرگوار ضمن تبیین، تشریح، پالایش و پیرایش آموزه ‏های اسلامی در زمینه‏ های مختلف اعتقادی، اخلاقی و فقهی و تحکیم پایه ‏های ایمانی پیروان خود، تلاش فراوانی برای توسعه و تعمیق اندیشه مهدوی و فرهنگ انتظار در میان شیعیان نمودند و با به جا گذاردن صدها روایت در این زمینه، این اندیشه و فرهنگ را تازگی و طراوت بیشتری بخشیدند.
پس از این دو امام و پیش از امام حسن عسکری علیه السلام امامی که بیش از همه بر مواریث شیعی در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار افزود و گنجینه‏ های گرانبهایی برای امت اسلام به یادگار گذاشت امام رضا علیه السلام است.
به طوری که در معجم أحادیث الإمام المهدی علیه السلام 4 افزون بر 30 روایت از امام رضا علیه السلام در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار نقل شده که هر یک از آنها ما را با بعدی از ابعاد بیکران شخصیت امام مهدی علیه السلام و قیام رهایی‏بخش و عدالت‏ گستر آن حضرت آگاه می‏ سازد.
بر این اساس بر آن شدیم تا در آستانه ولادت آن امام همام سیره مهدوی ایشان را از کتاب "صحیفه رضویه" نوشته سید مرتضی مجتهدی سیستانی برای علاقه مندان نقل کنیم؛

 

دو نقطه مشترک در امام رضا علیه السلام و امام زمان ارواحنا فداه

امام رضا علیه السلام و امام عصر ارواحنا فداه در چندین خصلت مشترک هستند ما در اینجا دو نمونه از عمده ترین آنها را نام می بریم:
بحث اقامه برهان و دلیل
یکی از نقطه های مهم اشتراک امام رضا علیه السلام و امام زمان بحث و اقامه برهان و دلیل برای مخالفان است. امام رضا علیه السلام با دانشمندان مخالف بحث نموده و آنان را محکوم می ساختند، امام عصر نیز به مخالفان مهلت بحث می دهند و برای همگان در سراسر عالم به بیان برهان و دلیل می پردازند.
یکی از برنامه های عملی امام رضا علیه السلام در دوران امامت شان مناظره ها بحث ها و اقامه دلیل و برهان برای اثبات وجود خداوند و حقانیت آیین مقدس اسلام و مکتب حیاتبخش شیعه بوده است. آن حضرت با هر دانشمندای از دانشمندان بزرگ آن روزگار از هر نژاد و ملتی که بودند با زبان خود آنها به بحث می پرداختند و بدون اینکه نیاز به مترجم باشد با بحث و استدلال به زبان خود آنها بنیان عقاید آنان را بر مبنای فکری و اعتقادی خود آنها متزلزل نموده و ویران می ساختند.
این بحث ها که با شرکت افراد دیگر در مجلس بحث و مناظره انجام می گرفت تاثیر بسیار مهمی در اثبات حق بودن مکتب حیاتبخش شیعه داشت.
همانگونه که بحث ها و مناظره های امام رضا علیه السلام در شهرهای مختلف با بزرگترین دانشمندان جهان به زبان های گوناگون بر محبوبیت و توجه مردم نسبت به آن حضرت افزود و باعث گرایش مردم به آن بزرگوار شد در عصر ظهور نیز امام عصر ارواحنا فداه بساط بحث و استدلال را با دانشمندان بزرگ جهان می گسترانند و سراسر گیتی را برهان و دلیل و فرهنگ عظیم و مستدل فرا خواهد گرفت و به این جهت در بسیاری از نقاط جهان بدون نیاز به جنگ و شمشیر مردم جهان فوج فوج و گروه گروه به صف مومنان می پیوندند.
به همین جهت یکی از القاب امام عصر علیه السلام  حجت می باشد زیرا آن حضرت حجت و دلیل را برهمه مردم تمام می کنند و هر گونه مشکلی را با بیان و دلیل و حجت آسان می سازند.

 

رافت و مهربانی


رافت و مهربانی امام رضا علیه السلام به مردم آنچنان زیاد بوده و هست که همگان کم و بیش از آن آگاهیم علاوه بر روایاتی که در این باره وجود دارد معجزات بسیار شگفت انگیزی که از آن حضرت واقع شده خود دلیل بر مهربانی و رافت بسیار شدید آن حضرت به مردم است .
مهربانی امام عصر ارواحنا فداه نیز آنچنان وسیع و گسترده است که در عصر ظهور آن حضرت نه تنها در میان دوستان و شیعیان خاص بلکه در سراسر عالم بساط رافت و مهربانی را میان تمامی مردمان عصر ظهور می گسترانند.
بنابراین همانگونه که خداوند فرموده است در عصر ظهور مهربانی و رافت خداوند به وسیله حضرت بقیه الله در سراسر جهان حکمفرما و ستم ها و شقاوت هایی که در عصر غیبت جهان را فرا گرفته است ریشه کن خواهد شد.
پایان پیام/345

کلید ‫واژه‌ها: 

نقاط مشترک امام رضا و امام زمان علیهماالسلام  |صحیفه رضویه | خبرگزاری شبستان ‬

 

منبع: خبرگزاری شبستان

 

بازدید : 39889
بازديد امروز : 8465
بازديد ديروز : 23196
بازديد کل : 127612063
بازديد کل : 88878050