امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
محبّت راه مهمّى براى كسب معرفت امام زمان ارواحنا فداه

محبّت راه مهمّى براى كسب معرفت

امام زمان ارواحنا فداه

محبّت آثار بسيار فراوانى دارد. هر چه قدر محبّت بيشتر و شديدتر باشد و محبوب، عظمت و مقام بيشترى داشته باشد، محبّت او آثار مهمترى را در انسان ايجاد مى‏ كند.

بنابراين براى به دست آوردن صفات برجستۀ معنوى و قدرت ‏هاى عظيم نفسانى بايد به دو نكته توجّه كنيم:

1- محبّت خود را بايد بيفزاييم تا به حدّ مودّت كه محبّت بسيار زياد است برسانيم.

2- چون محبّت، آثار و صفات محبوب را در محبّ ايجاد مى ‏كند بايد تلاش كنيم محبّت شديد و مودّت را در امور جزئى و مادّى‏ مصرف نكنيم، بلكه آن را دربارۀ مهمترين شخصيّت‏ هاى عالم ‏هستى كه محمّد و آل محمّد صلوات الله عليهم اجمعين، هستند به ‏كار بيندازيم.

هر چه قدر محبّت و دوستى ما به اهل بيت عليهم السلام كامل‏ تر باشد از آثار، صفات و قدرت‏ هاى آن بزرگواران بيشتر استفاده می کنیم و بر يقين و معرفت ما افزوده مى‏ شود.

با توجّه به آنچه گفتيم محبّت شديد و مودّت اهل بيت عليهم ‏السلام كه بر هر انسانى واجب است، مقدّمۀ ايجاد ازدياد و بيشتر شدن معرفتِ انسان مى‏ گردد. در روايات وارد شده است:

المعرفة من صنع الله فیِ القلب مخلوقة(1)

معرفت كار خداوند است که در قلب ایجاد می شود.

هر چند معرفت را خدا بايد به انسان بدهد، ولى چون انسان‏ محبّت و مودّت محمّد و آل محمّد عليهم السلام را در قلب خود جاى دهد محبوب خداوند مى ‏شود و چون محبوب خداوند شود، خدا معرفت را در قلب محبوب خود كه محبّت و مودّت اهل بيت ‏عليهم السلام را در قلب خود جاى داده، قرار مى ‏دهد. پس محبّت‏ و مودّت خاندان وحى علیهم السلام سبب جایگزين شدن معرفت در وجود انسان مى‏ شود.

 

(1) بحارالانوار: 5 / 221 .

 

 

 

    بازدید : 10366
    بازديد امروز : 12109
    بازديد ديروز : 18311
    بازديد کل : 128753296
    بازديد کل : 89466607