امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
دردى بالاتر از درد غفلت از عصر ظهور

دردى بالاتر از

درد غفلت از عصر ظهور

گفتیم یکی از دردهای جامعۀ شیعه غفلت از عصر ظهور و ناآگاهی از آن عصر درخشان است.

دردناك‏تر از غافل شدن از عصر ظهور و بى تفاوتى و بى ‏توجّهى به حكومت امام زمان عجّل الله تعالى فرجه الشريف، از ياد بردن شخص آن حضرت است.

چه قدر دردناك است كه بسيارى از افراد در جامعۀ شيعه، نام آن‏ حضرت را به زبان جارى نسازند! چه عاملى مى‏ تواند سبب ‏بى ‏تفاوتى، بى ‏توجّهى و غفلت آنان از امام زمان عجّل الله تعالى ‏فرجه و از ياد بردن آن حضرت، باشد؟

بديهى است دشمنانى كه نام و ياد امام زمان عجّل الله تعالى ‏فرجه كه مُصلح جهان و جهانيان هستند، براى آنان زيان آور است، به این جهت با نقشه ‏هاى گوناگون جامعۀ شيعه را از ياد حضرت ولىّ عصر عجّل الله تعالى فرجه باز مى ‏دارند تا مردم در فكر آن حضرت نباشند و يادى از آن حضرت نبرند و در نتیجه دشمنان، به حكومت خود ادامه دهند و استحكام‏ بيشترى به آن بدهند.

به اين نكته توجّه داشته باشيم هر چه دشمنان بيشتر تلاش كنند تا نام آن بزرگوار را از ياد شيعيان ببرند و ياد آن حضرت را از خاطره ها بزدايند، ولى سرانجام خداوند گمنامى و غفلت مردم از ياد آن حضرت را جبران‏ مى كند و در سراسر جهان نام و ياد آن بزرگوار فراگير مى ‏شود. به ‏اين حقيقت امام صادق عليه السلام در دعاى روز عاشورا تصریح نموده اند در آن دعا خداوند را اين گونه بخوانيم:

يا مَنْ يَحْكُمُ ما يَشاءُ وَيَفْعَلُ ما يُريدُ أَنْتَ حَكَمْتَ، فَلَكَ ‏الْحَمْدُ مَحْمُوداً مَشْكُوراً، فَعَجِّلْ يا مَوْلايَ فَرَجَهُمْ، وَفَرَجَنا بِهِمْ، فَإِنَّكَ ضَمِنْتَ إِعْزازَهُمْ بَعْدَ الذِّلَّةِ، وَتَكْثيرَهُمْ بَعْدَ الْقِلَّةِ، وَإِظْهارَهُمْ بَعْدَ الْخُمُولِ، يا أَصْدَقَ الصَّادِقينَ، وَيا أَرْحَمَ الرَّاحِمينَ.

اى كسى كه آنچه مى‏ خواهد حكم مى‏ كند، و هر چيزى را كه ‏اراده كند انجام مى‏ دهد؛ حكم از آنِ توست؛ پس حمد و ستايش سزاوار تو است در حالى كه ستايش ‏شده و سپاسگزارى‏ شده هستى. اى مولاى من؛ در فرج آنان و فرج ما كه به‏ سبب آنان تحقّق پيدا مى ‏كند تعجيل كن، همانا تو عزّت آن‏ ها را پس از خوارى، و فزونى آنان را پس از كمى، و جلوه‏ كردن ‏شان را پس از گمنامى ضمانت كرده ‏اى؛ اى ‏راست‏گوترين راست‏گويان و اى مهربان ‏ترين مهربانان.(1)

در اين دعا نكته ‏هاى زيادى وجود دارد كه توجّه شما را به دو نکته از آن ‏ها جلب مى‏ كنيم:

1- گمنامی امام عصر عجّل الله تعالى فرجه و غفلت مردم از بردن نام آن حضرت.

2- در اين دعا تصريح شده است كه‏ خداوند ضمانت كرده است كه سرانجام حضرت بقيّة الله الاعظم ارواحنا فداه را از گمنامى و غفلت مردم از آن حضرت دور كند و نام حضرتش را در جهان ظاهر سازد.


(1) مصباح المتهجّد: 782، بحارالانوار: 101 / 303، صحيفۀ مهديه: 279. 

 

 

    بازدید : 6967
    بازديد امروز : 12644
    بازديد ديروز : 23196
    بازديد کل : 127620421
    بازديد کل : 88882229