امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام نخستين كسى كه قبر حضرت حمزه عليه السلام را ترميم كرد

حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام
نخستين كسى كه قبر حضرت حمزه عليه السلام را ترميم كرد

به طورى كه ملاحظه خواهيد كرد، قبر شريف حمزه از قرن دوّم هجرى در زير سقف و داراى ساختمان بود ولى طبق نقل محدّثان و مورّخان ، از امام باقر علیه السلام، اوّلين كسى كه اين قبر را پس از گذشت چند سال و ظهور آثار فرسودگى در آن ، تعمير و ترميم و سنگ چينى و علامت‌گذارى نمود و از ساير قبور مشخّص ساخت ، حضرت زهرا علیهاالسلام بود. و جالب اين است كه اين روايت در منابع اهل سنّت بيش از منابع شيعه منعكس گرديده است !
متن روايت چنين است : سعد بن طريف از امام باقر عليه السلام نقل مى‌كند كه آن حضرت فرمود :

إنّ فاطمة بنت رسول الله صلّی الله علیه وآله كانت تزور قبر حمزة علیه السلام ترُمُّه وتصلحُهُ وقد تعلّمتْه بحجر.(1)

دختر رسول خدا صلّی الله علیه وآله فاطمه زهرا علیهاالسلام قبر عمويش حمزه را زيارت و آن را ترميم و اصلاح مى‌ كرد و اين قبر را با سنگ‌چينى ، علامت‌گذارى و مشخّص ساخته بود.(2)

مطالبى كه نقل كرديم نشان‌دهنده عمق دشمنى ابوسفيان و هند و... با پيامبر اكرم صلّی الله علیه وآله، حضرت حمزه  علیه السلام و ساير بنى‌هاشم است .
پس از ابوسفيان و هند، معاويه نيز ـ  كه خود را به عنوان خليفه مسلمانان معروف ساخته! ـ دست از دشمنى و كينه ديرينه خود برنمى‌دارد و با دستور به تخريب قبور شهداء احد به بهانه حفر قنات ! جسارت و بى‌شرمى خود را براى همگان آشكار مى‌نمايد. و با سالم بودن اجساد شهداء احد، خداوند او را رسوا مى‌سازد.
آيا معاويه نمى‌توانست حفر قنات را در مكانى دور از قبور شهداء احد انجام دهد؟!

آيا سزاوار نيست كسانى كه سنگ اسلام را به سينه مى‌زنند در اعمال و رفتار معاويه و معاويه‌ها دقّت نموده و دست از ساده‌لوحى و عوام بودن بردارند؟!
آيا وقت آن نرسيده است كه همه مسلمانان بدانند معاويه و ساير سردمداران بنى‌اميّه نه‌ تنها شايسته خلافت مسلمين نبودند؛ بلكه دشمن اسلام بوده و اعتقادى به دين نداشتند؟!
آيا هنگام آن نشده است كه مسلمانان دست از اعتياد فكرى برداشته و افكار خود را از اسارتِ پيروى از نياكان خود نجات دهند؟!
و آيا...
كينه‌توزى‌ها و دشمنى‌هاى ابوسفيان و معاويه آن چنان ريشه‌دار و عميق بود كه جنگ احد آتش كينه‌هاى آنان را خاموش نساخت . و كينه‌ورزى‌هاى ابوسفيان و هند با پيكر شهداى بزرگوار احد و توهين و مثله كردن آن ابدان پاك ، كفر و الحاد آن ناپاكان را افزايش داد.
تاريخ نه‌تنها رفتار وحشيانه و غير انسانى آنان را با بدن‌هاى پاك شهداى احد ثبت كرده است ـ و ما نمونه‌هايى از آن‌ها را يادآور شديم ـ بلكه آن ناپاكان با اسيران جنگ احد نيز رفتارى ظالمانه داشتند. آن‌ها برخى از اسيران جنگ احد را به زنجير كشيده و تا زنده بودند و تا آخرين لحظه‌هاى عمر زندانى نمودند.
كراماتى كه در جنگ احد ظاهر شد در قلب تيره و تار ابوسفيان ، هند و ديگر كفّار قريش تأثير نگذاشت و آنان به راه باطل خود ادامه دادند.
اكنون جريان اسارت دو تن از اسيران بزرگوار جنگ احد را نقل مى‌كنيم تا بيانگر كينه‌توزى‌هاى ابوسفيان و همگامانش باشد.

___________________________________________

1 - ابن شبه، تاريخ المدينة: 131/1؛ ابن سعد، طبقات: 11/3؛ سمهودى، وفاء الوفاء: 932/3.

2 - تاريخ حرم ائمّه بقيع‏ عليهم السلام: 354.

 

 

 

    بازدید : 17706
    بازديد امروز : 0
    بازديد ديروز : 23041
    بازديد کل : 127594825
    بازديد کل : 88869431