امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
زیارت دیگری برای مولا ابا الفضل العباس بن امیرالمؤمنین علیهما السلام در روز عرفه

زیارت دیگری برای

مولا حضرت ابا الفضل العباس

بن امیرالمؤمنین علیهما السلام در روز عرفه

 

سپس برو تا به حرم و محل شهادت حضرت عبّاس علیه السلام برسی، هنگامی که رسیدی بایست و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ، اَلْمُطِيعُ لِلهِ وَلِرَسُولِهِ‏ وَلِأَمِيرِالْمُؤمِنِينَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ، وَعَلَيْكَ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللهِ‏ وَبَرَكَاتُهُ وَمَغْفِرَتُهُ عَلَى رُوحِكَ وَبَدَنِكَ.

أُشْهِدُ اللهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى مَا مَضَى الْبَدْرِيُّونَ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي‏سَبِيلِ اللهِ، اَلْمُنَاصِحُونَ فِي جِهَادِ الْأَعْدَاءِ، اَلْمُبَالِغُونَ فِي نُصْرَةِ أَوْلِيَائِهِ.

فَجَزَاكَ اللهُ أَفْضَلَ الْجَزَاءِ، وَأَوْفَرَ جَزَاءِ أَحَدٍ مِمَّنْ وَفَى بِبَيْعَتِهِ، وَاسْتَجَابَ لَهُ دَعْوَتَهُ، وَحَشَرَكَ مَعَ النَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصِّدِّيقِينَ‏ وَالصَّالِحِينَ «وَحَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً»(1).

سلام بر تو ای بنده شایسته، مطیع و فرمانبردار خدا و رسول او و امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسی، و بر تو باد سلام، و رحمت خدا و برکات او و مغفرتش بر جسم و جانت.
خدا را گواه می‌گیرم که تو بر همان طریقی رفتی که اهل بدر و مجاهدان در راه خدا رفتند، آنانکه در جهاد دشمنان خیرخواهی نمودند و در نصرت و یاری اولیای خدا تلاش فراوان کردند. خداوند به تو بهترین پاداش و بیشترین پاداش را نسبت به کسانی که به بیعت خود وفا نمودند و دعوت او را اجابت کردند مرحمت فرماید و تو را با پیامبران و شهیدان و صدیقان و صالحان محشور فرماید که آنان خوب رفیقان و همراهان هستند.

سپس در قسمت بالای سر مبارک دو رکعت نماز خبوان و بعد از آن به آنچه دوست داری دعا کن و چون اراده بیرون رفتن نمودی با آن حضرت وداع کن و بگو:

أَسْتَوْدِعُكَ اللهَ وَأَسْتَرْعِيكَ، وَأَقْرَأُ عَلَيْكَ السَّلاَمَ، آمَنَّا بِاللهِ وَبِرَسُولِهِ‏ وَبِمَا جَاءَ بِهِ مِنْ عِنْدِاللهِ، أَللَّهُمَّ اكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ، أَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْهُ‏ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيَارَةِ قَبْرِ وَلِيِّكَ وَابْنِ أَخِي نَبِيِّكَ، وَارْزُقْنِي زِيَارَتَهُ أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي، وَاحْشُرْنِي مَعَهُ وَمَعَ آبَائِهِ فِي الْجِنَانِ.

تو را به خدا می‌سپارم و از او خواستار مراعات تو‌ام و بر تو سلام می‌نمایم، به خدا و رسولش و آنچه از طرف خداوند آورده ایمان دارم، پس ما را در زمره گواهان بنویس، خداوندا این زیارت را آخرین زیارت من نسبت به قبر ولیت و پسر برادر پیامبرت قرار مده و زیارت او را همیشه تا مادامی که مرا باقی داشته‌ای روزی‌ام گردان و مرا با آن حضرت و پدران بزرگوارش در بهشت محشور فرما.

و آنگاه برای خودت و پدر و مادرت و برای برادران مؤمن خویش دعا کن.

 

زیارت وداع امام حسین علیه السلام

در روز عرفه

سپس برای وداع به حرم امام حسین علیه السلام بازگرد و چون خواستی وداع کنی همان گونه که در ابتدا ایستادی بایست و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ، أَنْتَ لِي جُنَّةٌ مِنَ الْعَذَابِ، وَهَذَا أَوَانُ انْصِرَافِي، غَيْرَ رَاغِبٍ عَنْكَ، وَلاَ مُسْتَبْدِلٍ بِكَ‏ سِوَاكَ، وَلاَ مُؤْثِرٍ عَلَيْكَ غَيْرَكَ، وَلاَ زَاهِدٍ فِي قُرْبِكَ.

أَسْأَلُ اللَهَ تَعَالَى أَنْ لاَ يَجْعَلَهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي وَمِنْ رُجُوعِي، أَسْأَلُ اللهَ ‏الَّذِي أَرَانِي مَكَانَكَ، وَهَدَانِي لِلتَّسْلِيمِ عَلَيْكَ، وَلِزِيَارَتِي إِيَّاكَ، أَنْ ‏يُورِدَنِي حَوْضَكُمْ وَيَرْزُقَنِي مُرَافَقَتَكُمْ فِي الْجِنَانِ مَعَ آبَائِكَ الصَّالِحِينَ.

سلام بر تو ای ولی خدا، سلام بر تو ای ابا عبد الله، تو برای من سپری در برابر عذاب هستی و اکنون هنگام بازگشتن من فرارسیده نه اینکه از تو روی گردان باشم و نه اینکه غیر تو را جایگزین تو گردانم و نه اینکه غیر تو را بر تو ترجیح دهم، و نه اینکه از جوار تو و قرب تو بی میل باشم. از خداوندی که مکان تو و جایگاه تو را به من نشان داد و راهنمایی‌ام نمود تا بر تو سلام گویم و زیارتت نمایم می‌خواهم که مرا در کنار حوض شما وارد نماید و رفاقت و همراهی با شما را در بهشت با پدران صالح شما روزی‌ام گرداند.

سپس بر پیامبراکرم صلّی الله علیه وآله و بر ائمه طاهرین علیهم السلام یکایک آن‌ها سلام بگو و اگر خواستی بازگرد و به آنچه دوست داری دعا کن.

 

وداع شهداء علیهم السلام

در روز عرفه

آنگاه صورت را به سوی قبور شهیدان بگردان و با آنان وداع کن و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ، أَللَّهُمَّ لاَ تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ ‏زِيَارَتِي إِيَّاهُمْ، وَأَشْرِكْنِي مَعَهُمْ فِي صَالِحِ مَا أَعْطَيْتَهُمْ عَلَى نَصْرِهِمْ اِبْنَ ‏نَبِيِّكَ وَحُجَّتَكَ عَلَى خَلْقِكَ، أَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا وَإِيَّاهُمْ فِي جَنَّتِكَ مَعَ الشُّهَداءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً.

أَسْتَوْدِعُكُمُ اللهَ وَأَقْرَأُ عَلَيْكُمُ السَّلاَمَ، أَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي الْعَوْدَ إِلَيْهِمْ‏ وَاحْشُرْنِي مَعَهُمْ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

سلام و رحمت خدا و برکات او بر شما، خداوندا این زیارتم را آخرین زیارت من و دیدارم با ایشان قرار مده، و مرا در عطایای شایسته‌ای که به آنان به خاطر یاری پسر پیامبرت و حجّت تو بر خلقت مرحمت کرده‌ای شریک گردان، خداوندا ما و ایشان را در بهشت با شهدا و صالحان قرار بده که آنان خوب رفیقان و همراهانی هستند، شما را به خدا می‌سپارم و بر شما سلام می‌گویم. خداوندا بازگشت به سوی آنان را روزی‌ام گردان و مرا با آنان محشور فرما، ای مهربان‌ترین مهربانان.

سپس خارج شو و دیده به قبر مبارک داشته باش تا دیگر آن را نبینی و بر درب حرم رو به قبله بایست و دعا کن به آنچه دوست داری و آنگاه بازگرد اگر خداوند تبارک و تعالی بخواهد.(2)

(1) سورۀ نساء ، آیۀ 69 .

(2) مزار كبير: 462، بحارالانوار: 359/101 ح1.

 

 

 

    بازدید : 14951
    بازديد امروز : 0
    بازديد ديروز : 22206
    بازديد کل : 128861701
    بازديد کل : 89520829