امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
زیارت امام حسین علیه السلام در ماه ذیحجّه : فضل زیارت امام حسین علیه السلام در شب و روز عرفه

زیارت امام حسین علیه السلام در ماه ذیحجّه


فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام

در شب و روز عرفه


1 ـ شیخ طوسی رحمه الله در مصباح المتهجّد از بشیر دهان روایت کرده و او از امام صادق علیه السلام که فرمودند:

ای بشیر، هنگامی که مؤمن به زیارت امام حسین علیه السلام در روز عرفه می‌رود و در فرات غسل می‌کند و آنگاه رو به حرم می‌نماید و متوجه آن حضرت می‌شود به هر قدمی که بر می‌دارد خدا ثواب یک حج با تمام مناسک آن برای او می‌نویسد، و نمی‌دانم مگر اینکه فرموده : و عمره.

2 ـ بشیر روایت کرده و گفته است: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند:

کسی که در روز عرفه به زیارت قبر امام حسین علیه السلام برود، خدا او را فردای قیامت با جگر خنک و قلبی مطمئن و آرام بر می‌انگیزد، به امام صادق علیه السلام عرض کردم، حج از من فوت شد، عرفه رفتم در کنار قبر امام حسین علیه السلام ، امام علیه السلام فرمودند: احسنت یا بشیر، کار خوبی کردی بشیر، کسی که در روز عرفه با معرفت به حق او به زیات او رود برایش ثواب هزار حج و هزار عمره قبول شده و هزار غزوه به همراه پیامبر مرسل یا امام عدل نویسد.

3 ـ یونس بن ظبیان از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

کسی که حسین بن علی علیهما السلام را در روز عرفه زیارت کند خداوند عزیز ثواب هزار هزار حج به همراه قائم آل محمد علیهم السلام و هزار هزار عمره به همراه رسول خدا صلّی الله علیه وآله و آزاد نمودن هزار هزار بنده و هزار هزار بار اسب در راه خدا برای او نویسد و خداوند او را این گونه بنامد: بنده صدّیق من به وعده من ایمان آورده است، و فرشتگان درباره‌اش گویند: فلانی که صدّیق است خداوند او را از فوق عرش خود تعریف نموده و مدح کرده، و در زمین کروبی نامیده می‌شود.

4 ـ علی بن ساباط از بعضی از اصحاب، از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

خداوند تبارک و تعالی عصر روز عرفه ابتدا به زوّار قبر مطهّر امام حسین علیه السلام نظر رحمت می‌نماید پیش از اهل عرفات. راوی گوید: عرض کردم: پیش از آنکه به اهل موقف نظر کند؟ امام علیه السلام فرمودند: آری، عرض کردم: چرا چنین است؟ امام علیه السلام فرمودند: زیرا در میان آن‌ها یعنی اهل موقف زنازاده است، ولی در میان زوار قبر مطهر امام حسین علیه السلام هرگز زنازاده نمی‌باشد.

5 ـ عبد الله بن مسکان از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

خداوند تبارک و تعالی برای زائران قبر مبارک امام حسین علیه السلام پیش از اهل عرفات تجلّی نماید، حوائج آنان را برآورده سازد و گناهان آنان را بیامرزد و شفاعت ایشان را بپذیرد، سپس به اهل عرفات توجّهی نماید و با آن‌ها نیز چنین کند.

6 ـ زید شحّام از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

کسی که در روز عرفه امام حسین علیه السلام را با معرفت به حقّ او زیارت نماید خدا برای او هزار حج قبول شده و هزار عمره پذیرفته شده بنویسد.

7 ـ عمر بن حسن عرزمی گفته است: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند:

در روز عرفه خداوند به زائران قبر مبارک امام حسین بن علی علیه السلام نظر نماید و بگوید: بازگردید در حالی که گذشته شما آمرزیده شد و بر هیچ یک از آنان تا هفتاد روز از روزی که باز می‌گردند گناهی نوشته نشود.

8 ـ بشیر دهان از رفاعه روایت کرده است که گفت: محضر مبارک امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم، به من فرمود:

ای رفاعه، آیا امسال حج رفته‌ای؟ عرض کردم: فدای شما شوم، امکانات لازم را نداشتم که حج بجا آورم ولی عرفه را در کنار قبر مبارک امام حسین علیه السلام بودم
امام علیه السلام فرمود: از آنچه اهل منی بدست آورده‌اند تو کمتر نصیبت نگشته، یعنی از اجر و ثوابی که آن‌ها برده‌اند چیزی از تو فوت نشده است، اگر نه این بود که کراهت دارم مردم حج را رها کنند حدیثی را برایت می‌گفتم که هرگز زیارت قبر حسین بن علی علیهما السلام را ترک نکنی.
سپس (با عصای خود یا با دست خود ) بر زمین زد و سکوتی طولانی نمود و فرمود: پدرم به من خبر داد که:
کسی که به سوی قبر امام حسین علیه السلام با معرفت به حق آن حضرت و نه از روی استکبار روانه گردد، هزار فرشته از طرف راست و هزار فرشته از طرف چپ او را همراهی کنند و خدا برای او هزار حج و هزار عمره همراه پیامبر یا وصی پیامبر نویسد.

9 ـ ابو حمزه ثمالی روایت کرده است که گفت: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند:

کسی که روز عرفه در کنار قبر مطهر امام حسین علیه السلام باشد دست خالی باز نگردد بلکه با دستان پر بازگردد.

10 - معاویة بن وهب از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

کسی که روز عرفه در کنار  قبر مطهر امام حسین علیه السلام باشد گویا در عرفات حضور یافته است.

11 ـ حنان بن سدیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

ای حنان، روز عرفه که فرارسد خداوند به زوار امام حسین علیه السلام توجّهی کند و به آنها بگوید: عمل خود را از نو آغاز کنید خداوند شما را آمرزید.

12 ـ عبد الله انباری گفته است: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: فدای شما شوم، آن گونه نیست که هر سال موجودی من کفایت کند بتوانم با آن حج بجا آورم، امام علیه السلام فرمود:

اگر هزینه حج برای تو فراهم نگردید به زیارت قبر حسین بن علی علیهما السلام برو، برایت یک حج نویسند و اگر خواستی عمره روی و هزینه سفر برایت فراهم نگردید به زیارت قبر مطهر امام حسین علیه السلام برو، یک عمره برایت نویسند.

13 ـ هارون بن خارجه از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

ای هارون چند مرتبه حج رفته‌ای؟
می گوید: عرض کردم: نوزده سفر حج و نوزده سفر عمره رفته‌ام.
امام علیه السلام فرمودند: اگر بیست حج را کامل نموده بودی مانند کسی بودی که یک بار به زیارت حسین بن علی علیهما السلام رفته است.
(1)

14 ـ شیخ مفید رحمه الله در کتاب مزار به سند خود از بشّار و او از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

کسی که در سختی و مضیقه مالی باشد و انجام حج واجب برای او فراهم نگردد باید به زیارت قبر مطهر حضرت ابا عبد الله علیه السلام رود و در عرفه در آنجا حضور داشته باشد، این عمل او را از حجّة الاسلام مجزی است، البته توجه داشته باش من به طور مطلق نگفتم که زیارت قبر امام حسین علیه السلام مجزی است از حج واجب، بلکه در مورد کسی  که تمکّن مالی ندارد گفتم، اما آنکه که تمکّن مالی دارد اگر حج واجب خود را انجام داده است و می‌خواهد که حج یا عمره مستحبی رود و چیزی از امور دنیا و یا غیر آن مانع از انجام آن گردید، اگر در روز عرفه به زیارت قبر مطهر امام حسین علیه السلام موفق شود او را از انجام حج یا عمره مجزی است، و خداوند چندین برابر آن به او پاداش دهد.
عرض کردم: معادل چند حج و چند عمره به او پاداش می‌دهد؟
امام علیه السلام فرمودند: قابل شمارش نیست. عرض کردم: ثواب صد حج و صد عمره به او می‌دهند؟ امام علیه السلام فرمودند :کیست که بتواند آن را شمارش کند. عرض کردم: هزار؟ امام علیه السلام فرمودند: بیش از این‌ها است، و سپس فرمودند: (وإن تعدّوا نعمت الله لا تحصوها)(2) «اگر نعمت‌های خداوند را بخواهید شمارش کنید نمی‌توانید از عهده آن برآیید».

15 ـ اسماعیل بن میثم از امام باقر علیه السلام روایت کرده است که فرمودند:

کسی که شب عرفه را در کربلا بیتوته نماید(3) و تا عید در آنجا بماند و آنگاه بازگردد خداوند از شرّ تمام آن سال او را محافظت فرماید.

16 ـ بشیر دهقان گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم:

سال گذشته حج نرفتم ولی روز عرفه در کنار قبر امام حسین علیه السلام بودم، امام علیه السلام فرمودند: ای بشیر، کسی که قبر مطهر امام حسین علیه السلام را در روز رفه زیارت کند برای او هزار حج قبول شده و هزار عمره پذیرفته شده و هزار غزوه به همراه پیامبر مرسل یا(4) امام عادل نویسند.

عرض کردم: من عقیده‌ام این بود که ثوابی مانند ثواب موقف ـ یعنی اینکه انسان روز عرفه در عرفات باشد ـ نمی‌باشد. می‌گوید: امام علیه السلام نگاهی خشمناک به من نمودند و فرمودند:

ای بشیر، کسی که در فرات غسل کند و به طرف قبر مطهر امام حسین علیه السلام قدم زنان برود، به هر قدمی برای او ثواب یک حج قبول شده با تمام مناسک آن می‌باشد.(5)
 


(1) مصباح المتهجد: 715.

(2) سورۀ نحل، آیۀ 18.

(3) در نسخه ای «شب عرفه به کربلا برود» است.

(4) در نسخه ای «و» است.

(5) مزار شیخ مفيد: 46.











 

    بازدید : 14925
    بازديد امروز : 9015
    بازديد ديروز : 19532
    بازديد کل : 128835322
    بازديد کل : 89507637