امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
(۱۱) وداع امام حسین علیه السلام در روز اربعین

(۱۱)

وداع امام حسین علیه السلام در روز اربعین

 

سید بن طاووس در کتاب شریف اقبال فرموده است:
برای این زیارت وداعی یافتم که به آن اختصاص دارد، در مقابل ضریح می‌ایستی و می‌گویی:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ عَلِيّ ‏نِ الْمُرْتَضى، وَصِيِّ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ، سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْحَسَنِ الزَّكِيِّ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ في أَرْضِهِ، وَشَاهِدَهُ عَلَى خَلْقِهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِاللهِ‏ الشَّهِيدِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ وَابْنَ مَوْلاَيَ.

أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ، وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَجَاهَدْتَ في سَبِيلِ اللهِ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ، وَأَشْهَدُ أَنَّكَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكَ، أَتَيْتُكَ يَا مَوْلاَيَ زَائِراً وَافِداً رَاغِباً، مُقِرّاً لَكَ ‏بِالذُّنُوبِ، هَارِباً إِلَيْكَ مِنَ الْخَطَايَا، لِتَشْفَعَ لِي عِنْدَ رَبِّكَ.

يَابْنَ رَسُولِ اللهِ، صَلَّى اللَهُ عَلَيْكَ حَيّاً وَمَيِّتاً، فَإِنَّ لَكَ عِنْدَ اللهِ مَقَاماً مَعْلُوماً، وَشَفَاعَةً مَقْبُولَةً، لَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَكَ، وَلَعَنَ اللهُ مَنْ حَرَمَكَ، وَغَصَبَ حَقَّكَ، وَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَكَ، وَلَعَنَ اللهُ مَنْ خَذَلَكَ، وَلَعَنَ اللهُ مَنْ ‏دَعَوْتَهُ فَلَمْ يُجِبْكَ وَلَمْ يُعِنْكَ، وَلَعَنَ اللَهُ مَنْ مَنَعَكَ مِنْ حَرَمِ اللهِ وحَرَمِ‏ رَسُولِهِ، وَحَرَمَ أَبِيكَ وَأَخِيكَ، وَلَعَنَ اللَهُ مَنْ مَنَعَكَ مِنْ شُرْبِ مَاءِ الْفُرَاتِ، لَعْناً كَثِيراً يَتْبَعُ بَعْضُهَا بَعْضاً.

«أَللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ أَنْتَ تَحْكُمُ‏ بَيْنَ عِبَادِكَ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ»(1)، «وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَىّ ‏مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ»(2). أَللَّهُمَّ لاَتَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيَارَتِهِ، وَارْزُقْنِيهِ أَبَداًمَا بَقِيتُ وَحَيِيتُ يَا رَبِّ، وَاِنْ مِتُّ فَاحْشُرْنِي فِي زُمْرَتِهِ، يَا أَرْحَمَ‏ الرَّاحِمِينَ.

سلام بر تو ای فرزند رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند علی مرتضی جانشین رسول خدا، سلام بر تو ای فرزند فاطمه زهرا سرور بانوان عالم، سلام بر تو ای وارث امام حسن پاک و منزّه، سلام بر تو ای حجّت خدا در زمین و گواه او بر خلق، سلام بر تو ای ابا عبد الله شهید، سلام بر تو ای مولای من و فرزند مولای من.
گواهی می‌دهم که تو نماز را به پا داشتی و زکات پرداختی و به خوبی‌ها امر نمودی و از بدی‌ها نهی فرمودی، و در راه خدا جهاد کردی تا دار فانی را وداع نمودی، و گواهی می‌دهم که تو دارای حجت آشکار از طرف پروردگارت هستی، ای مولای من آمده‌ام در حالی که زائر تو و میهمان تو و راغبم، به گناهان خود اقرار دارم و از خطاهایم به سوی تو گریخته‌ام تا نزد پرودرگارت برای من شفاعت کنی.
ای فرزند رسول خدا، درود خدا بر تو در حال حیات و ممات، برای تو نزد خدا مقام و مرتبه‌ای معلوم و شفاعتی پذیرفته شده است، خدا لعنت کند کسی را که به تو ستم نمود، و خدا لعنت کند کسی را که تو را محروم نمود و حقّ تو را غصب کرد، و خدا لعنت کند کسی را که تو را کشت، و خدا لعنت کند کسی را که تو را رها کرد، و خدا لعنت کند کسی را که وی را فراخواندی و او اجابت نکرد و یاری ننمود، و خدا لعنت کند کسی را که تو را از حرم خدا و حرم رسول خدا و حرم پدر بزرگوارت و برادرت مانع گردید، و خدا لعنت کند کسی را که تو را از آشامیدن آب فرات منع نمود، لعنی بسیار و پیوسته و پی در پی.
«خداوندا تو آفریننده آسمان‌ها و زمینی و دانای غیب و شهود هستی تو در میان بندگانت حکم می‌کنی در آنچه در آن اختلاف دارند» «به زودی خواهند دانست کسانی که ستم کردند که به چه سرانجامی دچار خواهند شد» خداوندا این زیارت را آخرین زیارت من قرار مده و همیشه تا مادامی که باقی هستم و زنده‌ام روزی من گردان ای پروردگار من، و اگر از دنیا رفتم مرا در زمره ایشان محشور گردان، ای مهربان‌ترین مهربانان.

امّا حضرت عباس بن امیرالمؤمنین علیه السلام  و شهدای با امام حسین علیه السلام  در امروز (یعنی روز اربعین) به زیارتی که در روز عاشورا برای آنان ذکر گردید، و یا اگر خواستی با دیگر زیارت‌هایی که از اصفیاء نقل گردیده، زیارت کن.(3)
 


(1) سورۀ زمر، آیۀ 46.

(2) سورۀ شعراء، آیۀ 227.

(3) إقبال الأعمال: 68، مصباح الزائر: 290، زاد المعاد: 400، مفتاح الجنّات: 626/2، منهاج العارفين: 379.

 


 

    بازدید : 15361
    بازديد امروز : 0
    بازديد ديروز : 20653
    بازديد کل : 127590048
    بازديد کل : 88867043