امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
دعای بعد از زیارت در نیابت از دیگران

دعای بعد از زیارت در نیابت از دیگران

 

هنگامی که شخص زائر نائب باشد در زیارت از شخص دیگری باید این دعا را بعد از تمام شدن زیارتش بخواند:

أَللَّهُمَّ إِنَّ فُلاَنَ بْنَ فُلاَنٍ أَوْفَدَنِي إِلَى مَوَالِيهِ وَمَوَالِيَّ لِأَزُورَ عَنْهُ، رَجَاءً لِجَزِيلِ الثَّوَابِ، وَفِرَاراً مِنْ سُوءِ الْحِسَابِ.

أَللَّهُمَّ إِنَّهُ يَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِأَوْلِيَائِكَ، اَلدَّالِّينَ عَلَيْكَ، في غُفْرَانِكَ ذُنُوبَهُ، وَحَطِّ سَيِّئَاتِهِ، وَيَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ بِهِمْ، عِنْدَ مَشْهَدِ إِمَامِهِ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِ. أَللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْ مِنْهُ، وَاقْبَلْ شَفَاعَةَ أَوْلِيَائِهِ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَيْهِمْ فِيهِ.

أَللَّهُمَّ جَازَهُ عَلَى حُسْنِ نِيَّتِهِ، وَصَحَيحِ عَقِيدَتِهِ، وَصِحَّةِ مُوَالاَتِهِ، أَحْسَنَ مَا جَازَيْتَ أَحَداً مِنْ عَبِيْدِكَ الْمُؤْمِنِينَ، وَأَدِمْ لَهُ مَا خَوَّلْتَهُ، وَاسْتَعْمِلْهُ صَالِحاً فِيمَا آتَيْتَهُ، وَلاَتَجْعَلْنِي آخِرَ وَافِدٍ لَهُ يُوفِدُهُ.

أَللَّهُمَّ أَعْتِقْ رَقَبَتَهُ مِنَ النَّارِ، وَأَوْسِعْ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ الْحَلاَلِ الطَّيِّبِ، وَاجْعَلْهُ مِنْ رُفَقَاءِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَبَارِكْ لَهُ في وَلَدِهِ، وَمَالِهِ وَأَهْلِهِ‏ وَمَا مَلَّكْتَ يَمِينَهُ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَحُلْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ مَعَاصِيكَ، حَتَّى لاَيُعْصِيكَ، وَأَعِنْهُ عَلَى طَاعَتِكَ وَطَاعَةِ أَوْلِيَائِكَ، حَتَّى لاَتَفْقُدُهُ حَيْثُ‏ أَمَرْتَهُ، وَلاَتَرَاهُ حَيْثُ نَهَيْتَهُ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ، وَاعْفُ عَنْهُ‏ وَعَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَعِذْهُ مِنْ هَوْلِ الْمُطَّلِعِ، وَمِنْ فَزَعِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَسُوءِ الْمُنْقَلَبِ، وَمِنْ ‏ظُلْمَةِ الْقَبْرِ وَوَحْشَتِهِ، وَمِنْ مَوَاقِفِ الْخِزْيِ في الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ.

أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْ جَائِزَتَهُ في مَوْقِفِي هَذَا غُفْرَانَكَ، وَتُحْفَتَهُ في مَقَامِي هَذَا عِنْدَ إِمَامِي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ أَنْ تُقِيلَ‏ عَثْرَتَهُ، وَتُقْبِلَ مَعْذِرَتَهُ، وَتَتَجَاوَزَ عَنْ خَطِيئَتِهِ، وَتَجْعَلَ التَّقْوَى زَادَهُ، وَمَا عِنْدَكَ خَيْراً لَهُ في مَعَادِهِ، وَتَحْشُرُهُ في زُمْرَةِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَتَغْفِرَ لَهُ وَلِوَالِدَيْهِ، فَإِنَّكَ خَيْرُ مَرْغُوبٍ إِلَيْهِ، وَأَكْرَمُ مَسْئُولِ‏نِ اعْتَمَدَ الْعِبَادُ عَلَيْهِ.

أَللَّهُمَّ وَلِكُلِّ مَوْفِدٍ جَائِزَةٌ، وَلِكُلِّ زَائِرٍ كَرَامَةٌ، فَاجْعَلْ جَائِزَتَهُ في ‏مَوْقِفِي هَذَا غُفْرَانَكَ، وَالْجَنَّةَ لَهُ وَلِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ.

أَللَّهُمَّ وَأَنَا عَبْدُكَ الْخَاطِئُ الْمُذْنِبُ، اَلْمُقِرُّ بِذُنُوبِهِ، فَأَسْئَلُكَ يَا اَللَهُ ‏بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أَنْ لاَتُحْرِمَنِي بَعْدَ ذَلِكَ الْأَجْرَ وَالثَّوَابَ، مِنْ ‏فَضْلِ عَطَائِكَ وَكَرَمِ تَفَضُّلِكَ.

خداوندا فلانی پسر فلانی مرا فرستاده به سوی موالیانش و موالیان من تا از طرف او زیارت کنم به امید ثواب فراوان و از جهت رهایی یافتن از بدی حساب، خداوندا همانا او به سوی تو روی آورده به واسطه اولیائت که بر تو دلالت کننده‌اند در اینکه گناهانش را بیامرزی و بدی‌هایش را از دوشش فروریزی و به تو توسل جسته به واسطه آنان نزد زیارتگاه امامش ـ درود خدا بر او باد ـ
خداوندا از او قبول فرما و شفاعت اولیائش را درباره او بپذیر
خداوندا او را بر خوبی نیّتش و درستی عقیده و ارادتش پاداش ده، پاداشی برتر از آنچه به یکی از بندگان مؤمن خود مرحمت می‌کنی، و آنچه را به او عطا می‌کنی مداوم قرار بده، و آن را به شکل شایسته‌ای به کارگیر در آنچه به او مرحمت کرده‌ای و مرا آخرین فردی که او را می‌فرستد برای او قرار مده. خداوندا او را از آتش دوزخ رهایی بخش و روزی حلال پاک خود را بر او توسعه بده، و او را از رفقا وهمراهان محمّد و آل محمّد علیهم السلام قرار بده و برای او در فرزندانش و مال و ثروتش و خاندانش و بردگانش برکت مرحمت فرما.
خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و بین او و معاصی ات فاصله  انداز تا معصیت تو را ننماید و او را بر اطاعت خود و اطاعت اولیائت یاری نما تا در آنجا که او را امر فرموده‌ای ناپیدا نباشد و در آنجا که نهی فرموده‌ای دیده نشود.
خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست، او را بیامرز و به او رحم کن و او و تمام زن و مرد مؤمن را مورد عفو خویش قرار بده.
خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و او را پناه بده از هراس گردنه‌های بعد از مرگ و از بیم روز قیامت و بدی بازگشت و از تاریکی قبر و وحشت آن و جایگاه‌های رسوایی در دنیا و آخرت.
خداوندا بر محمّد و آل محمّد درود فرست و قرار بده جائزۀ او را در این جایگاه من آمرزش او و تحفه او را در این مقام نزد امام ـ که درود خدا بر او باد ـ گذشت نمودن از لغزش‌هایش و عذرخواهی او را بپذیری و از خطاهایش بگذری، و زاد و توشه او را تقوا قرار دهی، و آنچه نزد تو است بهتر برای او در معادش قرار دهی و او را در زمرۀ محمّد و آل محمّد علیهم السلام محشور فرمایی و او و والدین او را بیامرزی ـ که تو بهترین کسی هستی که به سوی او رغبت شود و گرامی‌ترین سؤال شده‌ای که بندگان بر او اعتماد کنند.
خداوندا  برای هر وارد شونده جایزه‌ای و برای هر زائری کرامتی است، قرار بده جایزه او را در این جایگاه من آمرزش او  و قرار بده بهشت را برای او و تمامی زنان و مردان مؤمن.
خداوندا من بنده‌ای خطاکار و گناهکارم که اقرار به گناهش دارد، از تو می‌خواهم ای خدا به حقّ محمّد و آل محمّد علیهم السلام که محروم مگردانی مرا بعد از این ثواب و پاداش از عطای افزون و تفضّل کریمانه‌ات.

سپس دست‌های خود را بالا ببر در حالی که مقابل قبله و در کنار ضریح هستی، و بگو:

يَا مَوْلاَيَ يَا إِمَامي عَبْدُكَ - فُلاَنُ بْنُ فُلاَنٍ - أَوْفَدَنِي زَائِراً لِمَشْهَدِكَ، يَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ بِذَلِكَ، وَإِلَى رَسُولِهِ وَإِلَيْكَ، يَرْجُو بِذَلِكَ فَكَاكَ ‏رَقَبَتِهِ مِنَ النَّارِ مِنَ الْعُقُوبَةِ، فَاغْفِرْ لَهُ وَلِجَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ.

يَا اَللهُ يَا اَللهُ يَا اَللهُ يَا اَللهُ يَا اَللهُ يَا اَللهُ يَا اَللهُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْحَلِيمُ ‏الْكَرِيمُ، لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ، أَسْئَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ ‏مُحَمَّدٍ، وَتَسْتَجِيبَ لي فِيهِ وَفي جَمِيعِ إِخْوَانِي وَأَخَوَاتِي وَوَلَدِي وَأَهْلِي ‏بِجُودِكَ وَكَرَمِكَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.(1)

ای مولای من، ای امام من، بنده ات ـ فلانی پسر فلانی ـ مرا فرستاده تا حرم با صفای تو را زیارت کنم و با این کار به خداوند عزّ وجلّ و رسول او و شما تقرّب می‌جوید و امیددارد که از آتش و از کیفر گناهانش رهایی یابد، پس او را و تمامی مردان و زنان مؤمن را بیامرز.
ای خدا، ای خدا، ای خدا، ای خدا، ای خدا، ای خدا، ای خدا، هیچ معبودی جز خداوند بردبار بزرگوار نیست، هیچ معبود شایسته‌ای جز خداوند بلند مرتبه با عظمت نیست، از تو می‌خواهم که بر محمّد و آل محمّد درود فرستی و دعایم را در مورد او و تمامی برادران و خواهران و فرزندان و خویشانم. به جود و کرمت اجابت نمایی، ای مهربان‌ترین مهربانان.

 


(1) بحارالأنوار: 256/102 ح4، مزار كبير: 439، صحيفه رضوية: 596، و در «كتابٌ في الزيارات والأدعية» (المخطوط): 65 با تفاوت نقل شده است.
 
 
 
 
 
    بازدید : 14630
    بازديد امروز : 4722
    بازديد ديروز : 32446
    بازديد کل : 128543312
    بازديد کل : 89361607