امام صادق علیه السلام : اگر من زمان او (حضرت مهدی علیه السلام ) را درک کنم ، در تمام زندگی و حیاتم به او خدمت می کنم.
زيارة مولا حضرت أبي الفضل العبّاس فرزند أميرالمؤمنين‏ عليهما السلام

زيارة مولا حضرت

أبي الفضل العبّاس فرزند أميرالمؤمنين‏ عليهما السلام

 

 پس از آن برو کنار قبر مطهر حضرت عبّاس بن علی علیهماالسلام و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ الصَّالِحُ النَّاصِحُ الصِّدِّيقُ، أَشْهَدُ أَنَّكَ آمَنْتَ ‏بِاللهِ، وَنَصَرْتَ ابْنَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَدَعَوْتَ إِلَى سَبِيلِ ‏اللهِ، وَوَاسَيْتَ بِنَفْسِكَ، وَبَذَلْتَ مُهْجَتَكَ، فَعَلَيْكَ مِنَ اللهِ السَّلاَمُ التَّامُّ.

سلام بر تو اي وليّ شايسته، خيرخواه و بسيار راستگو، شهادت می دهم که تو ايمان به خدا داشتی و پسر رسول خدا علیه السلام را ياری نمودی و به راه خدا دعوت کردی و با جانت مواسات نمودی و خون قلب خود را بذل فرمودی، پس بر تو باد از طرف خداوند سلام فراوان.
سپس خود را بر قبر بيفکن و آن را ببوس و بگو:
بِأَبي أَنْتَ وَأُمِّي يَا نَاصِرَ دِينِ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا نَاصِرَ الْحُسَيْنِ الصِّدِّيقِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا شَهِيدُ بْنُ ‏الشَّهِيدِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ مِنِّي أَبَداً مَا بَقِيتُ، وَصَلَّى اللَهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَسَلَّمَ.

پدر و مادرم فداي تو اي ياور دين خدا، سلام بر تو اي پسر اميرالمؤمنين، سلام بر تو اي يار حسين صدّيق، سلام بر تو اي شهيد پسر شهيد، سلام بر تو از طرف من به طور پيوسته تا مادامي که باقي هستم و درود خدا بر حضرت محمّد و خاندان پاکش و سلام بر آنان.

آنگاه از نزد آن حضرت به طرف قبر سرور ما امام حسین علیه السلام بیرون برو و در آنجا به مقداری که دوست داری بمان و دوست ندارم که آنجا را محلّ بیتوته شبانهات قرار دهی.

پس وقتی خواستی وداع کنی در قسمت بالای سر مبارک بایست و بگو در حالی که گریه میکنی:

يَا مَوْلاَيَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ سَلاَمَ مُوَدِّعٍ، لاَ قَالٍ وَلاَ سَئِمٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ ‏يَا مَوْلاَيَ فَلاَ عَنْ مَلاَلَةٍ، وَإِنْ أُقِمْ فَلاَ عَنْ سُوءِ ظَنٍّ، بِمَا وَعَدَ اللَهُ ‏الصَّابِرِينَ.

يَا مَوْلاَيَ، لاَ جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي مِنْ زِيَارَتِكَ، وَتَقَبَّلَ مِنِّي، وَرَزَقَنِي الْعَوْدَ إِلَيْكَ، وَالْمُقَامَ في حَرَمِكَ، وَالْكَوْنَ فِي مَشْهَدِكَ، آمِينَ‏ رَبَّ الْعَالَمِينَ.

اي مولاي من سلام بر تو، سلام وداع کنندهاي که نه دل او گرفته و نه خسته شده، اگر برود اي مولاي من از ملال و خستگي نيست و اگر در اينجا بماند از بدگماني به آنچه خداوند به صابران وعده داده نيست.
اي مولاي من، خداوند اين زيارتم را آخرين ديدار من و آخرين زيارت من قرار ندهد، از من قبول فرمايد و بازگشت به سوي تو را و ماندن در حرمت را و بودن در زيارتگاهت را روزيام گرداند، اي پروردگار عالم به اجابت رسان.

سپس آن را ببوس و صورت بر آن قبر مطهر بسای که به اذن پروردگار حرز است و امان است از آنچه میترسی و حذر مینمایی، آنگاه عقب  گرد برو و بگو:

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللهِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا بَابَ الْمَقَامِ، اَلسَّلاَمُ ‏عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجَاةِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ يَا مَلاَئِكَةَ رَبِّي، اَلْمُقِيمِينَ في هَذَا الْحَرَمِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاَيَ، وَعَلَى الْمَلاَئِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَبَداً مِنِّي ‏مَا بَقِيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ.

سلام بر تو اي حجّت خدا، سلام بر تو اي درگاه کرامت، سلام بر تو اي کشتي نجات، سلام بر شما اي فرشتگان پروردگارم که در اين حرم مطهر اقامت نموده ايد، سلام بر تو اي مولاي من و بر فرتشگاني که اطراف تو را احاطه نموده اند، سلام بر تو و بر ارواحي که به ساحت مقدس تو فرود آمدند. سلام بر تو به طور پيوسته از طرف من تا مادامي که باقي هستم و شب و روز باقي است.

و بگو : «إِنَّا لِلهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»(1)، وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللهِ الْعَلِيّ ‏الْعَظِيمِ، وَصَلَّى اللَهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَسَلَّمَ كَثِيراً.(2)
       «ما از آن خداونديم و به سوي او بازگشت کننده ايم» و هيچ حرکت و جنبش و نيرويي جز به سبب خداوند بلندمرتبه باعظمت نيست، و درود خدا بر حضرت محمّد و خاندان پاک او و سلام فراوان بر آنان باد.

(1) سورۀ بقره، آیۀ 156  .

(2) مزار كبير: 427، بحارالانوار:  101 / 257 ح 41 .


 

 

 

    بازدید : 15223
    بازديد امروز : 21084
    بازديد ديروز : 45443
    بازديد کل : 128511147
    بازديد کل : 89345524